Izvedbeni sporazum za prvo letalo Spartan je bil podpisan 17. novembra 2021, 19. septembra 2023 pa sprememba k Izvedbenemu sporazumu, ki je bila podlaga za naročilo drugega letala. Za ohranjanje neprekinjene plovnosti je nujno, da ima Slovenska vojska vsaj dve letali, saj bo tako lahko zagotavlja vzdržljivost sil pri opravljanju vojaških nalog ali nalog humanitarnega značaja, poudarjajo na ministrstvu za obrambo (MORS).
Letalo je na letališču v Cerkljah ob Krki pristalo danes nekaj po 14. uri. Zbrane je nagovoril poveljnik 15. brigade vojaškega letalstva in zračne obrambe polkovnik Janez Gaube, ki je povedal, da 41. član letalske flote SV ponosno nosi ime pionirja slovenskega letalstva Edvarda Rusjana. Slovenci imamo bogato letalsko tradicijo, ponosni pa smo tudi na razvoj vojaškega letalstva v samostojni Sloveniji, ki opravlja pomembne naloge tudi v sistemu zaščite in reševanja.
"Letali Spartan bosta omogočili vzpostavitev letalske dvonamenske nacionalne zmogljivosti ter samostojnost in neodvisnost delovanja Slovenske vojske. Uporabljali ju bomo za prevoz vojakov, tovora in opreme, vozil, odmetavanje tovora in padalcev, medicinske prevoze pripadnikov Slovenske vojske ali evakuacijo državljanov Republike Slovenije, vključno z reševanjem izoliranega osebja, ter druge tovrstne naloge," poudarjajo na MORS.
Slavnostni govornik ob pristanku drugega letala minister za obrambo mag. Borut Sajovic je dejal, da 17. december, ko se spominjamo prvega postroja enote MORiS v Kočevski Reki, v zgodovino ne bo zapisan kot navaden dan tudi zaradi prihoda drugega letala Spartan.
Izpostavljeno
Obvladajmo cvrtnik na zrak v 5 korakih
»S to pridobitvijo smo samostojnejši pri izvajanju številnih nalog in neodvisni od tujih sil pri prevozu moštva in materiala. Rusjan pa prinaša pomembno poročilo – Slovenke in Slovenci smo najboljši in najbolj uspešni takrat, ko smo enotni,« je dejal Sajovic.
Minister je tudi poudaril dvonamenskost letal ter nepogrešljivo vlogo slovenskega vojaškega letalstva v sistemu zaščite in reševanja, saj le-to s pravočasno in hitro zaustavitvijo požarov reševalcem na tleh prihrani številne napore. Sajovic je povedal tudi, da smo poleg uspešne modernizacije Slovenske vojske ponosni na rekordno število novih pripadnic in pripadnikov ter štipendistov, ki bodo upravljali s tehniko.
Minister Sajovic, načelnik Generalštaba Slovenske vojske generalpodpolkovnik Robert Glavaš, generalni direktor Direktorata za logistiko mag. Željko Kralj ter poveljnik 15. brigade vojaškega letalstva in zračne obrambe polkovnik Gaube so nato slovesno prerezali trak na rampi letala.
Za letali Spartan sta naročena modul za prevoz potnikov in modul za gašenje požarov. Oba modula bomo dobili predvidoma v drugi polovici leta 2025. Vrednost modula za gašenje požarov z integracijo in usposabljanjem je 6.954.000 evrov brez DDV, vrednost modula za prevoz potnikov pa 2.590.000 evrov brez DDV. Skupaj stroški nakupa dveh taktičnih transportnih letal C-27J z vsemi moduli in logistično podporo, zavarovanjem, certifikacijo, stroški upravljanja in administrativnimi stroški znašajo 128.911.575,43 evra brez DDV. Letali sta za Slovenijo izjemna pridobitev, saj gre za najsodobnejšo vojaško tehnologijo, ki omogoča nadaljnji razvoj slovenskega vojaškega letalstva in letalske stroke, poudarjajo na MORS.
Za obe letali bodo na ministrstvu zagotovili ustrezne kapacitete za hangariranje. Za eno letalo bo januarja 2025 na novozgrajeni podlagi ob glavi ploščadi (P) postavljen šotorski hangar, za drugo letalo pa razvijajo napihljiv večnamenski objekt za hangariranje zračnih plovil Hangarair. V obeh primerih gre za začasno rešitev, saj je že v pripravi investicijska dokumentacija za zagotovitev dolgoročne rešitve za hangariranje in vzdrževanje obeh letal v lahki gradbeni konstrukciji na prostoru ob gasilskem objektu, so še poudarili MORS.