Etično sporna ali normalna poslovna praksa?

Starejšemu moškemu Podravsko podjetje prodalo "čudežno" prehransko dopolnilo za 830 evrov

Simona Šolinič, Špela Ožir, Janja Intihar
8. 11. 2022, 18.46
Posodobljeno: 8. 11. 2022, 19.02
Deli članek:

Zadnja leta je vse več primerov, ko starejši od akviziterjev – največkrat gre za isto podjetje – kupijo prehranska dopolnila, pri tem pa podpišejo pogodbo z zanko v drobnem tisku. Podpis pogodbe prinaša mesečno plačevanje zneskov za prehranske dodatke, a se večina tega ne zaveda in so presenečeni, ko potem domov dobivajo položnice ali tudi sklepe o izvršbi, če jih ne plačajo.

Dreamstime
Tarče teh podjetij so nič hudega sluteči ranljivi starostniki.

Nepoštena poslovna praksa podjetja, normalno poslovanje, prevara, varno izgubljena v sivem polju slovenske zakonodaje, ali skrajno neetično ravnanje podjetja, ki cilja prav na starejše, ranljive skupine? Presodite sami. Naj o tem priča primer sam po sebi.

Za marsikoga etično sporna praksa podjetja Vitalius se očitno nadaljuje. Njegove tarče ostajajo nič hudega sluteči ranljivi starostniki. Na nas so se obrnili sorodniki 88-letnika, ki sta ga obiskali predstavnici omenjenega podjetja iz Selnice od Dravi. Zavedli sta ga, da je podpisal pogodbo o nakupu "čudežnih" prehranskih dopolnil v vrednosti 830 evrov. Pri tem mu nista predstavili končne cene izdelka, ki bi ga moral glede na pogodbo odplačevati v obrokih.

"Najprej me je nekdo poklical po telefonu in povedal, da prodaja prehranska dopolnila, ki bi lahko izboljšala moje počutje. Še preden sem lahko karkoli odgovoril, je oseba, s katero sem se pogovarjal, določila datum obiska in končala pogovor," pripoveduje 88-letnik, čigar podatke hranimo v uredništvu. Želel je odpovedati obisk, a ker uporablja zgolj stacionarni telefon, ni vedel, kdo točno ga je klical. Nekaj dni pozneje sta se na njegovih vratih res pojavili predstavnici podjetja Vitalius.

"Tako hitro sta govorili, da ju nisem niti dobro razumel. Da bi se ju le znebil, sem se odločil, da bom kupil prehransko dopolnilo, saj sem mislil, da stane zgolj 50 evrov, a kot so mi kasneje pojasnili svojci, je bila to zgolj ara," opisuje sogovornik, ki tudi ne vidi in ne sliši več tako dobro kot nekoč, zato ni vedel, kaj je podpisal, dokler mu niso pogodbe počasi in razločno prebrali sorodniki. Zgrožen je ugotovil, da mora poravnati še 39 obrokov po 20 evrov.

Žalostne zgodbe zaslepljenih

Svojci so takoj na spletu poiskali podatke o Vitaliusu in ugotovili, da njegova spletna stran ni dosegljiva. Našli so tudi objave o tem, kako naj bi podjetje že pred leti enako opeharilo več upokojencev. Na spletnem portalu Večer so na primer pred natanko dvema letoma poročali o takrat 81-letni Mariji s Frankolovega, ki je prav tako nasedla zavajajočim akviziterkam. Ker položnic ni plačevala, ji je podjetje grozilo s tožbo. Po objavi prispevka so se oglasili še mnogi bralci, katerih starši so bili podobno zaslepljeni pri nakupu dragega prehranskega dopolnila. Tako kot Marijo jih je, kot je poročal Večer, akviziterka preslepila s tem, da jim je izmerila krvni sladkor, kisik v krvi, pH-vrednost in podobno, nato jih je prestrašila, da so zelo bolni, in jim ponudila prehransko dopolnilo.

Zakaj pristojni ne ukrepajo?

Bližnji našega sogovornika so se zato nemudoma posvetovali z odvetnikom, ki jim je pojasnil, da je njihova pravica, da odstopijo od pogodbe. Izpolnili so obrazec in ga še z neodprtimi prehranskimi dopolnili poslali na naslov podjetja. Kljub vsemu je moral njihov oče poleg začetnih 50 evrov plačati dodatnih 88 evrov, saj sta akviziterki, kot nam je pojasnil opeharjeni 88-letnik, čeprav ju tega ni prosil, pri prodaji sami odprli eno od škatel s prehranskimi dopolnili. »Očitno je to njihova praksa. Embalažo odprejo, da si tako zagotovijo, da bo stranka, ko bo ugotovila, koliko izdelek dejansko stane, morala odkupiti vsaj del prehranskih dopolnil,« pravijo sorodniki, ki se obenem sprašujejo, zakaj pristojne ustanove ne ukrepajo, saj gre več kot očitno za okoriščanje na račun starostnikov.

Profimedia
"Da bi se ju le znebil, sem se odločil, da bom kupil prehransko dopolnilo."

Direktor Vitaliusa: "Početje ni neetično"

Seveda smo se za pojasnila obrnili tudi na podjetje Vitalius iz Selnice ob Dravi. Direktor in lastnik podjetja Denis Kankoša zavrača vse očitke, da je njihovo početje neetično. "Današnji starostniki so čili in zdravi kot še nikoli. Seveda je tako zaradi napredka medicine, zdravil in tudi ozaveščenosti o lastnem zdravju. Razumljivo je, da želijo starejši izdelke, ki izboljšujejo psihofizično kondicijo, kupiti, saj izboljšujejo njihovo počutje," je v elektronskem sporočilu zapisal Kankoša in dodal, da v primeru, ko presodijo, da je z osebo karkoli narobe, izdelkov niti ne ponudijo.

Na vprašanje, zakaj njihovih izdelkov ni mogoče kupiti na uveljavljenih prodajnih mestih, kot so lekarne, odgovarja, da je želja podjetja ozaveščati o pomembnosti uporabe vitaminov, mineralov in aminokislin: "Ne želimo postavljati izdelkov v kakršnekoli prodajalne, ki tega nimajo na prvem mestu. Trenutno se pogovarjamo z nekaterimi podjetji, imen še ne moremo razkriti, da bi se po novem letu izdelek prodajal tudi v nekaterih prodajalnah."

Glede na to, da njihovi izdelki niso prisotni v fizičnih prodajalnah, je precej zanimivo, da po dveh letih (tudi takrat je o tem poročal Večer, op. p.) njihova spletna stran še vedno ni na voljo. "Naše podjetje ima zakupljeno domeno, in če ste vnesli naslov, ste že videli, da je stran v izdelavi. Gre za velik projekt, ki ne more biti uresničen čez noč, verjamemo pa, da bo kmalu vzpostavljeno tudi to," pojasnjujejo.

Profimedia
Direktor in lastnik podjetja Denis Kankoša zavrača vse očitke, da je njihovo početje neetično.

V štirih letih pet podjetij

Denis Kankoša je podjetje s sedežem na Mariborski cesti v Selnici ob Dravi ustanovil nekaj dni pred božičem leta 2019. Na istem naslovu so registrirana tudi podjetja Terra Line, Nomad in Colosseum, v katerih je Kankoša lastnik ali direktor. Dejavnost vseh štirih podjetij je trgovina na drobno. Družba Terra Line, kjer je kot lastnica navedena Karla Kankoša, je bila ustanovljena leta 2017. Lani je imela 240 tisoč evrov čistih prihodkov od prodaje, malo več kot 40 tisoč evrov čistega dobička in tri zaposlene. Konec leta 2018 je Denis Kankoša ustanovil podjetje Nomad, ki je imelo v prvem letu delovanja kar 1,2 milijona evrov prihodkov, lani pa le še približno štiri tisočake. Zadnji dve leti to podjetje posluje z izgubo, nima nič zaposlenih, trenutno ima blokado računa, ki traja že več kot 80 dni.

Brez redno zaposlenih je tudi podjetje Colosseum, ustanovljeno julija 2019. V poslovnih registrih je kot lastnica navedena Karla Kankoša, kot direktor je zabeležen Denis Kankoša. Lani je imelo podjetje 86.600 evrov čistih prihodkov od prodaje, približno 56 tisoč evrov čiste izgube ter 150 tisoč evrov kratkoročnih finančnih in poslovnih obveznosti. Od vseh štirih podjetij največ prihodkov ustvarja Vitalius. Lani so znašali 731 tisoč evrov, kar je sicer 250 tisočakov manj kot leto prej. Podjetje je imelo 1400 evrov dobička in sedem zaposlenih. Konec lanskega leta so poslovne obveznosti Vitaliusa znašale 128 tisoč evrov.

Po javno dostopnih podatkih je Denis Kankoša tudi lastnik podjetja Siden, ki je bilo ustanovljeno leta 2020 v Bosni in Hercegovini. Registrirano je v Banjaluki na naslovu, na katerem je prijavljenih še šestnajst drugih podjetij s slovenskimi lastniki.

Več sodnih postopkov

Tri podjetja Denisa in Karle Kankoša imajo na okrajnih sodiščih v Celju, Trbovljah, Lendavi in Lenartu več sodnih postopkov. Edini postopek, v katerem je podjetje Vitalius tožena stranka, poteka v Lendavi, kjer fizična oseba toži podjetje za plačilo 624 evrov. V vseh drugih postopkih so fizične osebe tožene stranke. V Celju in Trbovljah je podjetje Terra Line vložilo tožbi za vračilo 788 oziroma 1390 evrov. Na Okrajnem sodišču v Trbovljah je vložena tudi tožba podjetja Nomad zaradi vračila 820 evrov, na Okrajnem sodišču v Lenartu pa Nomad od fizične osebe terja 780 evrov.

Zaradi stranskih učinkov k zdravnici

V Odvetniški pisarni Feguš so v preteklih letih pomoč iskali številni, ki so se ujeli v tovrstno prodajno prakso podjetij. Starejši primeri se od današnjih razlikujejo zlasti v tem, pravi odvetnik Primož Feguš, da so včasih prodajali knjige ali koledarje, danes pa gre predvsem za prehranska dopolnila. Feguš vsem, predvsem starejšim, svetuje previdnost, preden podpišejo kakršnokoli pogodbo.

osebni arhiv
Bližnji našega sogovornika so se posvetovali z odvetnikom.

Znani celjski odvetnik pravi, da je taka prodaja resnično "sivo polje" v slovenski zakonodaji in da je največja preventiva prav previdnost. Pred dvema letoma se je tako opekla tudi starejša Celjanka, ki je že dobila izvršbo, ker ni plačevala mesečnih položnic. Takrat ji je prehranska dopolnila vsilila ženska, ki je k njej domov prišla ravno v času najstrožjih ukrepov med epidemijo, ko so bili takšni obiski odsvetovani. Ko je poskušala preklicati nakup, se ženski na telefonske klice ni oglašal nihče. Še več, ko je prehranska dopolnila uporabila, je morala zaradi negativnih učinkov celo k zdravnici. Prav pri omembi tega pa je Feguš zastrigel z ušesi, saj je, kot pravi, kadar se pojavijo škodljivi učinki kupljenih prehranskih dopolnil ali izdelkov, mogoče govoriti ne le o odškodninski, temveč tudi o kazenski odgovornosti podjetja, ki je izdelke prodalo.

"Hudič" je v drobnem tisku!

"Pogodbe, ki jih ta podjetja sklepajo s kupci, načeloma niso nezakonite. Težava nastane, ker podjetja izkoristijo nepoučenost in nevednost ljudi, predvsem ranljivih. Slednji pri podpisu niso seznanjeni s tem, kakšne obveznosti pogodba prinaša, saj nekatere pogodbe pomenijo tudi mesečne finančne obveznosti. V tem primeru je to nepoštena poslovna praksa," pojasnjuje Feguš. Jasno poudarja, da gre tudi za izkoriščanje lahkovernosti ljudi.

"Zato je izjemno pomembno, da ljudje v pogodbi zelo natančno preberejo splošne pogoje in obveznosti. Po navadi so te stvari zapisane na zadnji strani pogodbe in v drobnem tisku," svetuje in dodaja, da zakon o varstvu potrošnikov slednje ščiti z varovalko, da je pogodbo mogoče odpovedati: "Toda zavedati se je treba, da je odpoved pogodbe možna le v 14 dneh, samo v tem primeru oškodovanca ne prizadenejo dodatni stroški."

ZPS: Številni primeri nerazrešeni

V Zvezi potrošnikov Slovenije (ZPS) poudarjajo, da so prevare pri prodaji na domu, predvsem starejšim, psihofizično krhkim ali celo dementnim posameznikom, pogost pojav. Ker večina slabo pozna svoje potrošniške pravice, številne goljufije ostanejo nerazrešene.

Zato v ZPS svetujejo, da starejše sorodnike pravočasno opozorimo na povečano nevarnost tovrstnih prevar. Starejšim, ki živijo sami, svetujejo, naj v svoj dom ne spuščajo nikogar, ki ga ne poznajo, in naj ne kupujejo impulzivno. Če lahko, naj prosijo za identifikacijo prodajalca in zahtevajo njegovo vizitko. Prav tako naj ne dajejo prodajalcu denarja vnaprej in ne podpisujejo nobenih dokumentov, ne da bi jih najprej v miru prebrali ter se po potrebi posvetovali s svojci ali z drugimi osebami.

Ključnih je 14 dni

Kaj storiti, če smo podpisali pogodbo o dobavi blaga med obiskom zastopnika podjetja na našem domu in potem ugotovili, da smo bili zavedeni, ter želimo nakup odpovedati?

Po navedbah ZPS ima potrošnik pravico, da v 14 dneh obvesti podjetje, da odstopa od pogodbe. Pri tem mu ni treba navesti razloga za takšno odločitev. Potrošnik v tem primeru krije le strošek vračila blaga. Priporočljivo je, da obvestilo o odstopu pošlje na sedež podjetja pisno in s priporočeno pošto.

Srebrna nit: "To moramo preprečiti"

V združenju za dostojno starost Srebrna nit poudarjajo, da gre za neprimerno, neetično ravnanje, ki ga je treba po besedah predsednice združenja Biserke Marolt Meden preprečiti.

"V javnem pismu, ki smo ga pripravili z ZPS, smo med drugim navedli, da so starejši nemočni pri preprečevanju tovrstnih zlorab. Mnogi ne vedo za 14-dnevni rok, v katerem imajo pravico odstopiti od pogodbe, sklenjene zunaj poslovnih prostorov, ali kako to pravico pravilno uveljavljati. V vsakem primeru priporočamo samozaščitno vedenje starejših. Naj ne spuščajo v svoj dom neznanih oseb. V skrbi za dostojno starost v združenju Srebrna nit podpiramo vse ukrepe, ki vodijo v bolj varno, kakovostno in prijaznejše življenje starejših," še poudarja Biserka Marolt Meden.