Intervju: Zvezdnik Ene žlahtne štorije Stane Tomazin





Člana ansambla Slovenskega mladinskega gledališča Staneta Tomazina širša javnost pozna iz serije Ena žlahtna štorija, v kateri je upodabljal nadutega Ljubljančana Žana, ki ne ve ničesar o vinogradu. Resnica je povsem drugačna, saj je Kostanjevičan s trtami povezan, odkar ve zase. Zelo navezan pa je tudi na domač kraj. Da bi njegove lepote skupaj s kulturnimi spoznali še drugi, je lani z Mladinskim društvom Kostanjevica na Krki ustanovil FKK – Festival kulture Kostanjevica. Letošnji je trajal tri dni, obogatili pa so ga tudi programsko. Več v nadaljevanju, v katerem boste med drugim izvedeli, zakaj ga vsaj kmalu ne boste videli v kakšni televizijski seriji in zakaj tako časti lenobo.
Če se nekateri po selitvi od doma (ali ko gredo enkrat študirat v
Ljubljano) bolj poredko vračajo domov, za vas to ne velja. Vsaj tak
občutek imam, glede na to, da sodelujete tudi pri Festivalu kulture
Kostanjevica.
Ja, se kar vračam. Zdi se mi, da smo v
Kostanjevici na Krki vsi takšni lokalpatrioti. Včasih je to dobro,
včasih pa bi mogoče potrebovali malo »distance«. Za Festival kulture
Kostanjevica smo se v Mladinskem društvu Kostanjevica na Krki odločili,
ker se je skozi zgodovino v tem kraju dogajalo zelo veliko stvari in se
nam je zdelo škoda, da se ne bi spet. Radi bi obudili to kulturno
tradicijo, s katero je v 50. in 60. letih začel Lado Smrekar, dedek Ajde Smrekar,
ki je v Kostanjevico pripeljal gledališče in galerijsko dejavnost.
Potem je bil tu Dolenjski kulturni festival, na katerega so hodili s
celotne Jugoslavije, Gogini dnevi, pri katerih je sodeloval tudi Branko Jordan,
nazadnje pred desetimi leti pa so poskušali s festivalom Noster Nostri.
Zdaj smo poskusili še mi in obudili festivalsko dogajanje. Lani smo
naredili prvo izdajo festivala in odzivi so bili odlični. Upam, da se
bomo tradicionalno obdržali, čeprav smo vsi prostovoljci in garamo, da
lahko vse skupaj organiziramo. Finančno nam sicer pomaga Občina in
sponzorji, ki jih je treba zbrati ogromno.
Stane Tomazin (1989) je že med študijem začel sodelovati s profesionalnimi gledališkimi skupinami in ustanovami. Leta 2013 je diplomiral z vlogo Starca v uprizoritvi Ionescovih Stolov (režija Mateja Kokol) in zanjo prejel akademijsko Prešernovo nagrado. Leto zatem se je zaposlil v Slovenskem mladinskem gledališču. Nastopil je tudi v kratkih filmih, tako profesionalnih kot študentskih. Za vlogi v študentskih Nad mestom se dani in Divji vzhod je dobil zlatolaski (akademijska nagrada)
Kako je z nastopajočimi? Se odzovejo povabilu?
Se.
Če jim pojasniš in si pri tem iskren, če vidijo, da se res trudiš, so
se pripravljeni odzvati. Naše pravilo je, da mora biti prav vsak
izvajalec plačan, in to čim prej po opravljenem nastopu, ker res
sovražimo, da ustvarjalec pogosto dobi zadnji ali sploh ne dobi plačila.
FKK je tudi lepa priložnost, da se za nekaj dni vrnete v domač kraj. Ste zelo navezani na dom oziroma družino?
Sem.
Živeli smo v majhnem stanovanju in smo bili veliko skupaj, to je rodilo
še močnejšo povezanost, kar se vidi, ko smo skupaj. Izjemno otroštvo
sem imel. Ves čas sem bil z bratoma zunaj. Vinograd, igrišče, poleti
Krka. To so bili časi, ko še ni bilo Facebooka, Instagrama in teh
stvari. Me prav zanima, kako bi bilo, če bi odraščal v današnjem času.
Verjetno bi bil zasvojen z napravami že pri petih letih.
Bi živeli tam, če bi bilo to logistično izvedljivo? Morda na stara leta načrtujete, da bi se preselili nazaj?
Jaz
bi mešal – polovico časa bi bil v Ljubljani, polovico pa v
Kostanjevici. Kostanjevica ima svoje prednosti, ima pa tudi svoje
slabosti, tako kot Ljubljana. Najboljša se mi zdi kombinacija narave in
mesta. Ne vem pa, kako bi bilo to izvedljivo, še posebno, če bi imel
družino.
Če je res, kar je rekel režiser Tomi Janežič v
predstavi še ni naslova, ste zelo vztrajni, kar se vam je na koncu
obrestovalo, saj ste potem (sicer namesto želene vloge Don Juana) dobili
svojih 20 minut v odmoru po odmoru ...
Nisem vztrajen
povsod. Odvisno, za kaj gre. Ta proces mi je bil zelo pomemben in mi je
še vedno, ker je še vedno v teku, čeprav ne tako intenzivno. Ni šlo
toliko za vztrajnost, ampak za željo in neko usmerjenost, ki sem jo
moral imeti, potem pa se je vse nekako »poklopilo«. Včasih si želim, da
bi bil bolj vztrajen pri nekaterih stvareh in popustljiv pri drugih,
ampak mislim, da je tako pri vseh.
Meni ste sicer v posebnem spominu ostali po zadnjem plesu, v
katerem ste nagi. Tudi sicer se v Slovenskem mladinskem gledališču
igralci pogosto razgaljate. Vam je težko odvreči oblačila?
Ko
sem se moral prvič sleči, mi je bilo to res mučno. A če vidiš, da
predstava to zahteva in da ne gre za nikogaršnjo muho, če se mi zdi, da
je upravičeno, s tem nimam težav.
Ste sicer zadovoljni z vlogami v matičnem gledališču?
Ja,
še posebno zadnji dve sezoni. Zdi se mi, da sem dobil res dobre
priložnosti. Všeč mi je Slovensko mladinsko gledališče, ker ponuja
veliko različnih možnosti ustvarjanja in raziskovanja.
Kako pomembno je za vas, da ste del nekega ansambla?
Če
sem iskren, sem šele v postopku nastajanja predstave še ni naslova
začutil to povezanost. Res sem se počutil sproščeno. Ekipa je bila
odlična. Med nami se je vzpostavilo zaupanje. To je res lep občutek. Zdi
se mi, da občutek kolektivnosti na splošno zelo manjka. To je težava.
Res je dober občutek, ko veš, da se lahko na koga nasloniš.
Je sicer igralski poklic takšen, kot ste pričakovali, da bo, ko ste se vpisali na AGRFT?
Takrat
imaš neke druge predstave in ideje. Je zelo lep poklic. Veliko ti lahko
da, ampak moraš tudi ti veliko dati. Ne bom rekel, da včasih ni težko,
ampak se obrestuje, zdi se mi, da je eden lepših poklicev. Lahko pa
je tudi zelo stresno, ker si ti medij, prek katerega se to dogaja, zato
se moraš naučiti, kako se zaščititi, a vseeno obdržati občutljivost in
ranljivost, ki sta nujni za ta poklic. Tukaj je včasih težko loviti
ravnotežje.
Si želite kakšne posebne vloge?
Zgodilo
se mi je že, da sem si kaj zelo želel ali o čem sanjal, pa je bila na
koncu velika polomija, tako da sem zdaj glede tega malo bolj previden.
Želim si le delati dobre stvari z ljudmi, ki so odprti in imajo veliko
znanja, ki so se posvetili temu, kar delajo, ker se na to hitro
»priklopiš«. Prav določena vloga ni toliko pomembna. Rad bi se
preizkusil tudi v filmu.
Se vam obeta kaj takega? Morda sodelovanje v kakšni televizijski seriji?
Za
film še nisem dobil povabila, ampak vse ob svojem času. Kar zadeva
serije, za zdaj nimam neke potrebe, da bi jih snemal, ker je to res
naporno in izčrpavajoče. Kakšno epizodno vlogo bi še sprejel, več pa
verjetno ne. Zdaj so zame pomembnejše druge stvari, napisati moram
magistrsko nalogo. To mi že pet let visi nad glavo. Je pa vse skladno s
temo: Lenoba.
Kako to, da ste se odločili za takšno temo?
Hotel
sem se ukvarjati z igro s teoretičnega vidika. Vprašal sem se, kaj je
sploh igralsko delo? Nekako sem prišel do tega, da je delo igralca
pravzaprav to, da mora omogočati nastanek kreacije, zato mora igralec
narediti vse, da se lahko kreacija rodi. Potemtakem mora igralec
pravzaprav čim manj delati, ker kreacija potrebuje čas in prostor, da
vznikne. To je bilo umetniku še kot enemu zadnjih poklicev dovoljeno.
Danes se mi zdi, da je umetniku s hiperprodukcijo odvzeto še to, da
lahko lenari in pusti kreaciji, da se zgodi, da nekaj v njem dozori.
Nenehno moraš proizvajati stvari in v takem okolju ne more zares nastati
kakšen presežek. V stari Grčiji je bila lenoba občudovana in je bilo
delo zaničevano, stvar sužnjev. Lenoba je bila v zgodovini vedno vir
napredka in kreacije. Če že ni bila na vrhu družbene hierarhije, je
imela vsaj višji kulturni status kot delo. Vse dokler se ni začela v
novem veku uveljavljati kapitalistična gospodarska etika, katere
rezultat je bilo popolno ponotranjanje delovne morale. Delo je dandanes
središče naših življenj. Zaradi tehnološkega napredka bi morali delati
manj, mi pa delamo več, kar je bizarno in izjemno paradoksalno. Moramo
si ponovno izboriti pravico do lenobe.
Konec aprila ste izvedli njen empirični del, 72-urni nastop z naslovom Lenoba je težka. Kako ste preživljali čas?
Čas
je bil edino, kar sem imel. Različno, po glavi so mi šle najbolj
nepomembne stvari do nekih vprašanj, ki si jih redko zastavim. Mislil
sem, da bom več spal, da bo hitreje minilo, a sem manj kot ponavadi, sem
bil presenečen. Proti koncu sem že čakal, da bo vsega konec. Je pa res,
da postaneš pozoren na povsem druge stvari, če zgolj ležiš in ne
govoriš. Druga pozornost in drug način opazovanja se ustvari, to mi je
bilo dragoceno. O tem nastopu sem razmišljal kakšni dve leti in sem ga
imel ves čas nekje v glavi, da ga bom izvedel, pa sem se odločil
kakšne tri dni prej, tako da je bilo zelo stresno v pripravah. Nisem pa
pričakoval takšnega odziva. Je nekaj na temi lenobe, kar ljudi
vznemirja, še posebno v slovenskem okolju, kjer je delovna etika sveta
in se je ne sme skruniti.
Do kakšnih sklepov ste prišli? Je lenoba težka?
Lenoba
je izjemno težka, ker smo jo izbrisali iz svojih življenj. Ne smemo
mešati prostega časa in lenobe. Ljudje prosti čas večinoma preživljajo
aktivno, kot da bi delali. Lenoba je zame, da se ustaviš in pustiš času,
da te on vodi, ne pa da si v nenehni pripravljenosti in pričakovanju.
Se mi zdi, da se ne znamo ustaviti – in tu je težava. To povleče ogromno
stvari za sabo, ki jih mogoče sploh ne opazimo. Ugotovil sem, da je
mogoče doseči resnično lenobo zgolj v popolni samoti. Lenoba je v bistvu
zelo intimna stvar.
Kako sicer najraje preživljate prosti čas?
Rad
grem na kakšen koncert, pogledam kakšen film, še posebno v kinu, ali se
družim s prijatelji. Poleti pa rad plavam v morju ali doma na Krki.
Zidanico še imate, pomagate kaj v vinogradu?
Zdaj v njej živi brat, tako da se s tem bolj ukvarja on. Jaz pomagam, ko je treba kaj večjega postoriti.
Berite brez oglasov
Prijavljeni uporabniki Trafike24 berejo stran neprekinjeno.
Še nimate Trafika24 računa? Registrirajte se