Tehniški muzej Slovenije je 3. aprila letos praznoval 70. obletnico ustanovitve. Jubileja zaradi epidemije niso mogli obeležiti v živo. Sproščanje epidemioloških ukrepov pa je priložnost za vse, da si ogledajo bogate zbirke s področja lova, lesarstva, kmetijskega, vodnega pogona, elektrotehnike, tekstila, tiskarstva, pošte in telekomunikacij.
Ob priložnosti smo pogledali v eno njihovih najatraktivnejših zbirk – protokolarna vozila, ki smo jih v Sloveniji obdržali kot dediščino nekdanje skupne države. To so vozila, v katerih se je prevažal Josip Broz Tito.
Packard 12, model 1508
Tito naj bi avtomobil Packard 12 dobil leta 1945 kot darilo Josipa Stalina, voditelja Sovjetske zveze. Ta tip oklepljenega vozila ameriške izdelave je Stalin uporabljal v 30. letih prejšnjega stoletja. Ko pa so v tovarni ZIS začeli izdelovati lastna luksuzna vozila, je predvojne packarde poklonil voditeljem držav z ljudsko demokracijo. Tito je vozilo uporabljal za krajše vožnje, ko pa so se po informbirojevski krizi iz leta 1948 odnosi z Moskvo ohladili, so vozilo umaknili iz voznega parka in leto kasneje v ZDA kupili novega.
Packard Custom 8 Sedan
Naslednik Stalinovega packarda je bil kupljen v ZDA leta 1949 in bil del opreme, s katero je Tito na svoji ladji Galeb leta 1954 potoval v Indijo in Burmo, leto kasneje v Etiopijo, 1961 pa v Afriko. Tudi ta tip je bil oklepljen, a precej lažji kot njegov predhodnik. Pri tem ni znano, ali je bil tak že kupljen ali je bil predelan kasneje v avtomobilskih delavnicah garde.
ZIS 115
Po otoplitvi odnosov s SZ, ki je sledila Stalinovi smrti, je njegov naslednik Nikita Hruščov leta 1955 Jugoslavijo obiskal z voznim parkom petih vozil, ki jih je kasneje pustil v dar Jugoslaviji. Tito je oklepljenega med temi vozili občasno uporabljal do leta 1974, neoklepljene različice pa so iz voznega parka umaknili v šestdesetih letih minulega stoletja.
Gre za reprodukcijo vozil Packard, ki so jih sovjetski inženirji posnemali, nakar so jih izdelovali v moskovski tovarni ZIS.
Cadillac Fleetwood Series 85 Convertible
Avtomobil naj bi bil vojna trofeja. Podaril mu jo je maršal Fjodor Tolbuhin, ki je z Rdečo armado osvobodil Beograd. Gre za eno prvih reprezentativnih vozil, ki jih je protokolarno uporabljal Broz. Konkretno vozilo je Cadillac predstavil leta 1930, do leta 1937 so jih izdelali okrog 11 tisoč. Enega od njih vidite na fotografiji.
Horch 951 A Pullman Cabriolet Gläser
Vojna trofeja Četrte armade je bila Titu predana leta 1945. S tem avtomobilom je Tito takoj po osvoboditvi najprej obiskal Zagreb, nato pa še Ljubljano, Celje in Maribor. Vozilo je Tito uporabljal do leta 1960. Gre za največji avtomobil, ki ga je tovarna Horch, eden od pionirjev avtomobilizma, izdelovala pred drugo svetovno vojno. Zaradi prevelike karoserije je osemvaljni motor komaj zadoščal za pogon vozila.
Cadillac Eldorado Series 62 Convertible
Luksuzni kabriolet Eldorado je bil predstavljen leta 1953 in je že imel razkošje, ki je danes v avtomobilih serijsko – servovolan, električna pomična okna, streho in avtomatski menjalnik. Tito naj bi ga občasno uporabljal do 1974, posebno med obiski tujih državnikov. Z njim se je leta 1963 z Nikito Hruščevem popeljal skozi popotresno Skopje. V Ljubljani smo vozilo imeli priložnost videti, ko sta se z njim vozila egiptovski predsednik Gamal Abdel Naser in madžarski voditelj Janos Kadar.
Rolls Royce Silver Wraith
Tito se je najraje prevažal v vozilu znamke Rolls Royce, ki sicer ni nudilo nobene zaščite in je imelo celo odprto streho. Vozilo je bilo všeč tudi predstavnikom Sovjetske zveze, ki so se v njem vozili, čeprav je delegacija pripeljala dve lastni oklepljeni vozili.
Cadillac Series 62 Sedan
Cadillac so Titu podarili jugoslovanski izseljenci v Kanadi in je bilo eno od vozil, s katerim se je Tito po Brionih prevažal kar sam. Uporabljal ga je do leta 1975.
Lincoln Continental Convertible
Lincolna je Titu podaril kolektiv Zagrebškega velesejma ob otvoritvi velesejma leta 1965. Osebno ga je uporabljal na Brionih do 1979. Z njim je prevažal goste, med ostalimi igralca Richarda Burtona, ki je Tita upodobil v filmu Sutjeska, in igralko Elizabeth Taylor.
Fiat Zastava AR 51
Ko se Tito ni prevažal v luksuznih vozilih, je prisegal na enega najboljših terencev svojega časa. Fiatovo kampanjolo, kot so jo imenovali, so po licenci začeli izdelovati v Crveni zastavi, Titovo zaprto nadgradnjo pa so dopolnili v ljubljanski Avtomontaži. Tito je bil navdušen lovec in je za te potrebe imel na voljo več avtomobilov. Kampanjolo mu je kolektiv Crvene zastave podaril ob obisku beograjskega sejma tehnike leta 1959.
Motorne sani in električna kočija
Motorne sani, ki naj bi jih Tito dobil v dar od Smučarske zveze Slovenije. V tehniškem muzeju hranijo tudi električno kočijo, ki naj bi jo Tito dobil ob obisku Mehike leta 1963 ali 1967. Uporabljal naj bi jo na Brionih.