Letalska flota za gašenje

Slovenija bogatejša za štiri air tractorje, drugi spartan je še na poti

Vanja Tekavec/STA
12. 7. 2024, 13.25
Posodobljeno: 12. 7. 2024, 13.55
Deli članek:

Po požaru, ki je leta 2022 opustošil goriški Kras, je Slovenija dobila lastno floto za gašenje iz zraka. Poleg dveh letal air tractor, ki lahko gasita že to sezono, sta v Slovenijo maja in junija prispeli še dve. Če izbruhne požar, so do 15. septembra zagotovljeni tudi trije tuji piloti, slovenski pa bodo lahko samostojno gasili prihodnje leto.

Ministrstvo za obrambo
Prva air tractorja sta v Slovenijo prispela lani.

Požar na Krasu je bil opomnik, kako nujna je pri gašenju pomoč iz zraka, je takrat ugotavljal politični vrh. "Očitno se je pokazalo, da smo neizmerno močni na terenu, v številčnosti gasilskih brigad. Manjka nam pa podpora iz zraka," je ob obisku Krasa julija 2022 izjavil premier Robert Golob in izrazil upanje, da bo Slovenija prihodnjo sezono bolje pripravljena za požare.

Oktobra 2022 je vlada sklenila, da bo gašenje iz zraka lahko potekalo tudi z novim vojaškim tovornim letalom spartan Slovenske vojske. Zagotovila je sredstva za nakup posebnega modula za gašenje za to letalo, ki bo omogočil gašenje večjih požarov doma in v tujini. Decembra 2022 je vlada prižgala še zeleno luč za nakup štirih manjših letal za gašenje iz zraka air tractor, z možnostjo dokupa dodatnih dveh.

Pogodbo o nakupu štirih air tractorjev sta obrambni minister Marjan Šarec in takratni v. d. generalnega direktorja uprave za zaščito in reševanje Leon Behin podpisala aprila lani. Posebno pozornost je država namenila tudi oblikovanju posebne enote za gašenje iz zraka v okviru uprave za zaščito in reševanje. Uprava tako zdaj razpolaga z osnovnim kadrom, ki lahko ob podpori ekip vojske in policije izvaja gašenje iz zraka, je maja letos ocenil Behin.

V floti trenutno štiri letala za gašenje iz zraka, dve že operativni

Prva air tractorja sta v Slovenijo prispela lani. Gre za dvosedežni letali, opremljeni s plovci, da lahko zajemata vodo tudi iz rek, jezer in morja. Še vedno lahko pristajata tudi na letališčih in vodo polnita po cevi. Prenašata lahko 3000 litrov vode in 50 litrov penila za gašenje, kar je trikrat več kot helikopterji, ki jih trenutno uporabljajo za gašenje.

"Kapaciteta vode za gašenje v teh letalih je bistveno večja kot pri gašenju s helikopterji Slovenske vojske ali policije, kjer je običajna kapaciteta med 500 in 1000 litri," poudarjajo na ministrstvu za obrambo. Med karakteristikami air tractorja izpostavljajo tudi, da lahko celotno količino vode odvrže naenkrat ali v več manjših odmerkih.

Drugi dve letali air tractor sta v Slovenijo prispeli maja oziroma junija letos. Enosedežni letali v kolesni različici sta zdaj v postopku registracije v slovenski register letal. Tudi ti letali bosta imeli možnost zajemanja vode na vodotokih, napovedujejo na upravi za zaščito in reševanje. "Dogovorjeno je bilo, da zaradi omejitev dobavitelja dobavijo enosedežni letali v kolesni različici, ki pa bosta v jesenskem času nadgrajeni v amfibijski različici," so pojasnili za STA.

Poleg omenjenih zmogljivosti je uprava lani kupila štiri dodatne vreče za gašenje s helikopterji in štiri bazene za zajemanje vode z njimi. Država tako danes skupno razpolaga s 13 vrečami za gašenje s helikopterji in 18 bazeni za zajemanje vode. "Dodatno potekajo aktivnosti za nadgradnjo odziva gasilskih enot ob velikih požarih v naravnem okolju in tudi vodenja takšnih intervencij," so dodali na ministrstvu.

Prihaja še drugi spartan

Za nakup air tractorjev je iz kohezijskih skladov in integralnih sredstev ministrstva za obrambo ter uprave za zaščito in reševanje zagotovljenih nekaj več kot 23 milijonov evrov. V to ceno niso všteti stroški zavarovanja in upravljanja, materialni stroški, vzdrževanje, usposabljanje ekip in ostalo, ki po oceni uprave znašajo okoli štiri milijone evrov letno. Za dodatno dodatne opremo za gašenje s helikopterji pa je država skupaj z DDV odštela nekaj manj kot 205.000 evrov.

Decembra lani je minister Šarec na letališču v Cerkljah ob Krki prevzel prvo vojaško tovorno letalo spartan, za nakup katerega so se na obrambnem ministrstvu odločili v času, ko ga je vodil Matej Tonin. Prihodnje leto, predvidoma konec junija, načrtujejo dobavo modula za gašenje za spartana, usposabljanje za njegovo uporabo pa je v načrtih v drugi polovici leta 2025.

Šarec je lani z italijanskim kolegom Guidom Crosettom podpisal tudi dogovor o nakupu drugega letala spartan, ki bo v Slovenijo predivoma prispelo do konca tega leta.

Slovenski piloti bodo z letali air tractor lahko samostojno gasili prihodnje leto

Na upravi za zaščito in reševanje poudarjajo, da sta prva dva air tractorja že operativna, tako da je z njima že mogoče izvajati gašenje. Do 15. septembra so zagotovljeni tudi trije tuji piloti, ki izvajajo operativno letenje, slovenski piloti pa bodo lahko samostojno gasili prihodnje leto.

Šolanje v Italiji in Španiji sta junija končala dva civilna pilota uprave za zaščito in reševanje. Oba sta v postopku za samostojno izvajanje operacij gašenja z letali, ki poteka v Sloveniji, pri tem pa pomagajo piloti iz Španije. Predvidoma jeseni bo uprava na usposabljanje poslala še dva pilota, "saj je naš cilj, da imamo do konca leta štiri slovenske pilote, ki lahko upravljajo letala air tractor," so pojasnili na ministrstvu za obrambo.

"Slovenski piloti že izvajajo usposabljanje in trenažne lete v Sloveniji in v primeru požarov je enota v polni pripravljenosti za izvajanje nalog gašenja iz zraka," so zagotovili.

Dodatni piloti bodo zagotovljeni po registraciji in operativni uporabi kolesnih različic air tractorjev, kar je predvideno avgusta letos. V začetku meseca pa so štirje slovenski gasilci uspešno opravili usposabljanje vodij intervencij za komunikacijo z zrakoplovi v primeru gašenja požarov na Hrvaški gasilski zvezi.

Za samostojno delovanje enote za gašenje iz zraka bo potrebno še nekaj let

Že operativna air tractorja lahko po ocenah ministrstva v 20 minutah dosežeta katerikoli konec Slovenije. Določene so tudi vse točke zajemanja vode na morju, vodotokih in jezerih.

Enota z letali je stacionirana na Brniku. To je najprimernejše, saj je z njega možno poleteti v vsakem vremenu, ocenjujejo na ministrstvu. Dodajajo pa, da je operativno mogoče delovati tudi z drugih primernih letališč po Sloveniji, med katerimi navajajo Maribor, Cerklje ob Krki, Portorož, Divačo in Bovec.

Na ministrstvu sicer ocenjujejo, da bo glede na izredno kratek čas od odločitve za nakup letal in ustanovitve namenske civilne enote pod okriljem uprave za zaščito in reševanje za njeno popolno samostojno delovanje potrebnih še nekaj let.

"To je posledica specifičnosti delovanja znotraj civilne javne uprave, potrebe po novi infrastrukturi, novih in dopolnjenih izobraževalnih programih za gasilce, zahtevnosti operacij in popolnoma nove službe, ki sproti prilagaja delovanje glede na značilnosti požarov v Sloveniji in naravne danosti najbolj ogroženih območij," so navedli.

Tuji strokovnjaki na področju gašenja iz zraka menijo, da je Slovenija z vzpostavitvijo namenske letalske flote za gašenje požarov in začetkom izvajanja operacij v samo enem letu dosegla izjemen uspeh, saj to drugod običajno traja več let, so še zapisali na ministrstvu.