Kot so zapisali pri AMZS, so zadnje čase prejeli več vprašanj slovenskih voznikov, ki so iz Italije dobili zahteve za izterjavo neplačane cestnine.
Turisti, med njimi je seveda tudi veliko Slovencev, se radi podajo po italijanskem škornju vse do juga, razvejani avtocestni sistem kar vabi popotnike, da raziskujejo deželo dobre hrane, lepe narave in svetovnih znamenitosti. Imajo okoli 7000 kilometrov avtocest, ki jih upravljajo različna podjetja, a vse to morajo seveda uporabniki plačati.
Uporabnik na kilometer plača deset centov, ker pa imajo tako imenovani zaprti sistem avtocest (s cestninskimi postajami pri vstopu in izstopu, kot smo jih nekoč poznali tudi pri nas), se prerado zatakne tako na vstopnih kot na izstopnih postajah. Kolone živčnih potnikov tako niso nobena redkost, zares vroče lahko postane tistim, ki šele čez določen čas dobijo zahtevek za izterjavo neplačane cestnine.
Vedno je treba plačati
Na AMZS so povedali, da so v zadnjem času prejeli več vprašanj slovenskih turistov, ki jih je poštar »razveselil« s takšnim »pozdravom« iz Italije.
Člani AMZS in drugi vozniki so v zadnjih tednih na AMZS naslovili več zaprosil za informacijo in pravno mnenje glede izterjave oziroma zastaralnega roka neplačila cestnine na avtocestah v Italiji, ki so jih dobili od družbe NIVI Spa. Šlo naj bi za primere, ko naj bi bila na uvozih ali izvozih z italijanskih avtocest zapornica dvignjena. Matic Zupančič, vodja informacijskega centra AMZS, ob tem izpostavlja, da dvignjena zapornica nikakor ne pomeni, da vozniku cestnine ni treba plačati: »Na uvozu na avtocesto se je treba ob morebitni dvignjeni zapornici vseeno ustaviti in pritisniti na velik rdeč gumb, avtomat pa nam po nekaj sekundah ponudi listek, ki ga bomo potrebovali na izvozu z avtoceste, da bomo cestnino lahko poravnali. Če je zapornica dvignjena (tudi) na izvozu, se prav tako ustavimo in plačamo zahtevani znesek.«
Italijani imajo deset let časa
Po informacijah AMZS je podjetje NIVI Spa, te informacije so preverili tudi pri avtomobilskih klubih iz sosednjih držav, ki se soočajo s podobnimi vprašanji svojih članov, pooblaščena pravna oseba za izterjavo cestnin. »Vozniki naj razmislijo oziroma preverijo, ali so se v tistem času dejansko nahajali v Italiji oziroma uporabljali italijanske avtoceste. Zastaralni rok za izterjavo neplačila cestnine v Italiji namreč znaša kar deset let,« so še povedali na AMZS.
Zato ne bo odveč nasvet vsem, ki se odpravljajo v Italijo: ob prihodu na vstopno cestninsko postajo naj bodo vozniki pozorni in naj spremljajo oznake, ki jih vodijo do pravega avtomata, označenega z napisom »biglietto«, saj so rumeni znaki namenjeni voznikom, ki za plačilo uporabljajo sistem Telepass. »Tudi če je zapornica dvignjena, ustavite in vzemite listek. Enako velja na izstopnih cestninskih postajah – ob prihodu spremljajte oznake, ki vas vodijo do pravega avtomata,« še pravijo.
Tudi če se zapornica dvigne, ni nujno plačano
Včasih se celo dogaja, da nastane težava pri plačilu s kartico. Vozniku se lahko zgodi, da mu sistem kartice ne sprejme, a mu vrne listek z navodili, koliko in kam plačati cestnino, ter dvigne zapornico, da ne nastane prometni zastoj. Vozniki pogosto v veri, da so plačali, in ob dvignjeni zapornici niti niso pozorni na ta listek in nanj pozabijo ali ga celo zavržejo. In kasneje sledi izterjava.
Mnogi se verjetno še spomnijo izterjav s Hrvaškega, kamor so morali dopustniki plačevati neplačano parkirnino ali celo kazni za napačno parkiranje. Takrat je nalogo izterjevalca prevzela kar slovenska odvetniška družba, ki je delovala v imenu hrvaških organov, a grenak priokus je vseeno ostal. Kar je le še eno opozorilo, da je treba skrbno slediti predpisom tudi (oziroma še posebno takrat), ko smo na počitnicah v tujih deželah.
Nekoč je sicer nekako veljalo, da zneskov iz tujine, ki so manjši od 70 evrov, organi držav, kjer so vozniki naredili prekršek, niti ne pošiljajo. A ob večji enotnosti sistemov EU taka pošta hitro najde pot do lastnika vozila. Včasih (tudi za precej simbolne zneske) šele po nekaj mesecih, a vendarle. Tako redno prihajajo računi iz Češke, Avstrije, Nemčije ali Francije, in edino pravilno je, da račun poravnate. Registrska oznaka vašega vozila namreč ostaja v njihovem sistemu, in ko bi se spet podali v to državo, bi (ob ponovni kontroli ali prekršku) prav verjetno morali poravnati še »stare grehe«. In cene so takrat praviloma le še višje.