Osrednja žalna slovesnost, ki sta se je udeležila Komorowski in premierka Ewa Kopacz, je davi potekala na varšavskem vojaškem pokopališču Powazki. Na slovesnosti so prebrali imena žrtev, ki so se jim nato poklonili z minuto molka. Delegacija poljske vlade je odpotovala tudi na kraj nesreče, kjer bodo položili vence, poroča nemška tiskovna agencija dpa.
Skrajno konservativna opozicijska stranka Zakon in pravičnost (PiS), ki jo vodi brat dvojček preminulega predsednika Jaroslaw Kaczynski, je medtem pred predsedniško palačo organizirala lastno spominsko slovesnost. Številni privrženci PiS so prepričani, da je bilo strmoglavljenje letala načrtovan napad na Kaczynskega.
Predsednik Komorowski je medtem v intervjuju za poljski radio izrazil upanje, da bo spomin na tragedijo poenotil poljsko družbo. K temu bi lahko po njegovem mnenju prispeval spomenik, ki ga gradijo v središču Varšave.
Ob tem pa je Komorowski zavrnil pozive dela svojcev žrtev po novi mednarodni komisiji, ki bi preiskala strmoglavljenje. "Lahko se le čudim, ko želi nekdo vsemu svetu dokazati, da Poljaki niso sposobni sami razjasniti lastnih zadev in da potrebujejo svetovalce in strokovnjake iz tujine," je dejal.
Poljsko predsedniško letalo z najvišjimi poveljniki poljske vojske, tudi načelnikom generalštaba, številnimi poslanci in senatorji ter poljskimi cerkvenimi poglavarji na krovu je bilo 10. aprila 2010 namenjeno na slovesnost ob 70. obletnici pokola 22.000 poljskih častnikov in intelektualcev v Katinskem gozdu, ki ga je med drugo svetovno vojno izvedla sovjetska Rdeča armada.
Letalo tupoljev 154 je kljub gosti megli skušalo pristati na letališču v Smolensku na zahodu Rusije, a je zadelo ob krošnje dreves in treščilo ob tla. Nesreče ni preživel nihče.
Pet let kasneje preiskava še vedno ni zaključena, tudi zaradi sporov in nezaupanja med Poljsko in Rusijo glede odgovornosti za nesrečo. Ruska stran, ki Poljski še vedno ni izročila ostankov letala, odgovornost pripisuje posadki poljskega letala, poljsko vojaško tožilstvo pa je soodgovornosti obtožilo tudi ruska kontrolorja, ki sta skrbela za zračni promet v Smolensku v času nesreče.
Dosedanja preiskava je sicer pokazala, da je bila posadka letala pod močnim pritiskom generalov, ki so bili na letalu, naj v Smolensku pristanejo za vsako ceno. Najnovejša razkritja posnetkov črne skrinjice, ki snema pogovore v pilotski kabini, kažejo, da je bil v pilotski kabini vse do konca poveljnik poljskega vojaškega letalstva, general Andrzej Blasik, ki je silil pilota k pristanku.