Nikar si ne delajmo utvar, da klasični avto (na bencin ali dizel) ne zagori, takoj poudari poklicni in prostovoljni gasilec Boštjan Žagar, vodja izmene v Ljubljanski gasilski brigadi, tudi inštruktor in predavatelj. »Po statistiki klasični avtomobili zagorijo večkrat kot električni. Pri teh pa moramo ločiti, ali gre za požar vozila, pri čemer pri gašenju ni nobene razlike med električnim ali klasičnim, ali se vžge baterija, kar je za gasilce težavnejše. Pozabljamo, da Slovenija sicer zaostaja v številu električnih vozil, imamo pa na evropskih cestah veliko električnih avtov starejšega datuma (s starimi baterijami, hitreje gorljivimi materiali ...).«
Kako sploh pogasiti električnega?
Gasilci se pri gašenju srečujejo tako z novejšo kot starejšo tehnologijo. V bateriji je lahko tudi več kot 3000 majhnih »celic«, kar pomeni ravno toliko majhnih požarov – tak požar preskakuje s celice na celico. V celici je snov, ki zelo hitro zagori in gori burno. »Ko taka celica odgori, je treba pogasiti ostanek materiala. Da bi preprečili širjenje požara znotraj baterije, moramo to bodisi ohladiti bodisi odstraniti. Odstraniti je iz avta ne moremo, zato jo moramo hladiti. Tako moramo v baterijski sklop spraviti vodo, pri čemer imajo različna vozila različno vgrajene baterije, kar pa zahteva različne pristope: lahko s prebojnim ročnikom gasimo od spodaj ali od zgoraj, pri Renaultu pa so izdelali odprtino, ki jo dosežemo samo z odstranitvijo sedeža, nato pa vanjo natočimo vodo,« razlaga Žagar. Vsaka znamka vozila ima svoje lastnosti, zaradi česar morajo gasilci prilagoditi pristop. Pomagajo si z aplikacijami, s katerimi dobijo dovolj natančne podatke.
Avto potopijo v vodo
Poznajo tudi odeje, s katerimi prekrivajo avtomobile, da pridobijo čas, nato pa lahko vozilo dokončno pogasijo. »Prilagajamo se. Poznamo pa tudi sistem gašenja v zabojniku. Tega je treba pripeljati na kraj požara, ga napolniti z vodo in vanj potopiti avto. Namenski zabojniki za gašenje vozil za zdaj še niso v uporabi; vsekakor nam pridejo zelo prav, niso pa edina rešitev. Zabojniki niso nujno stoodstotno uspešni, med drugim se pojavi težava z odpadno vodo, saj je voda, v katero potopimo avto, potem onesnažena in mora v ustrezen odvoz.«
Taki postopki gašenje podražijo, pojavi pa se tudi dilema, kam tak avto oziroma kontejner z njim odpeljati. Nekatere vlečne službe v Sloveniji se že prilagajajo na nove razmere, a je vse še začasno oziroma nedorečeno. »Pogašeno vozilo se mora nadzorovati vsaj 48 ur. Imamo pa izkušnje, ko se je vozilo znova vžgalo tudi tri tedne po gašenju. Gasilci torej ne moremo biti prepričani, da je avto dokončno pogašen, če ne vidimo v notranjost baterije. Zato je treba električni avto, načet od požara, odložiti nekam na varno: v njegovi bližini (na razdalji pet metrov) ne sme biti parkirano nobeno drugo vozilo.«
Nadaljevanje prispevka si lahko preberete v reviji Jana, št. 25, 18. junij, 2024.