Menda ni dneva v letu – pravijo – ko ne bi v kakšnem kotičku sveta potekal filmski festival. Le da tale ni bil zgolj eden od mnogih, beneški filmski festival je eden od treh največjih, najpomembnejših, najbolj pozorno spremljanih filmskih festivalov na svetu. Nosil je lepo okroglo številko, 80, domnevno najboljše filme, kar jih ta hip ponuja filmska industrija, pa so vrteli od 30. avgusta do 9. septembra. In kot vsak festival, ki da kaj nase, je tudi ta poskrbel za prvovrsten škandal. Festivalski škandali so precej hrupne zadeve. Še posebej kadar čelno treščita umetnost in gibanje #MeToo.
»Preusmerite žaromete s posiljevalcev« je pisalo na letakih, ki so jih delili protestniki pred premiero petdesetega filma Woodyja Allena. Coup de chance (Srečno naključje) je najboljši Allenov film zadnjih desetih let (od Otožne Jasmine iz leta 2013), pravijo kritiki, ampak protestnikov ni zmotil film, zmotil jih je 87-letni režiser, ki že desetletja živi v senci nikoli dokazane obtožbe iz devetdesetih let, da je spolno nadlegoval Dylan Farrow, posvojenko svoje tedanje partnerke Mie Farrow. In Allen sploh ni bil edina sporna osebnost letošnjega festivala, ki je gostil tudi nova filma Luca Bessona in Romana Polanskega. Besson je bil obtožen spolnega napada, a so ga leta 2019 oprostili obtožb, Polanski pa je že desetletja na begu pred ameriško roko pravice, ki se neuspešno trudi, da bi ga strpala v zapor zaradi seksa z mladoletnico.
Je šla tod mimo kakšna umetnost?
»Bo zlatega leva dobil posiljevalec?« se je zgroženo spraševal eden od protestniških plakatov, ampak ne, beneške nagrade za najboljši film nista mogla dobiti ne Allen ne Polanski, saj sta bila njuna filma prikazana izven konkurence. In komedijo – domnevno komedijo, očitajo ji, da ni smešna – The Palace, ki jo je režiral Polanski, so kritiki ne le raztrgali, scefrali so jo na drobne koščke. Tole (iz Vanity Faira) je ena prijaznejših stvari, ki so jih napisali o filmu: »Tisti stari kliše, ali je moč umetnika ločiti od njegove umetnosti, tu odpade, ker, no … kakšna umetnost? Kje pa je?«
Nadaljevanje prispevka si preberite v reviji Jana, št. 37, 12. september, 2023.