V povezavi z otroki se običajno sprašujemo, kdaj jim predstaviti nove tehnologije, predvsem v obliki tablic in pametnih telefonov, pa tudi televizije in računalnika. Glede na to, da živimo v družbi, ki uporablja veliko tehnoloških rešitev, še več pa jih namerava uvesti v prihodnosti, ni smiselno, da bi otrokom popolnoma preprečili dostop do elektronskih naprav. Vendar je zlasti pri predšolskih otrocih pomembno, da se zavedamo škodljivih vplivov uporabe naprav na otrokov razvoj, ki je v predšolskem obdobju posebno intenziven.
Negativne plati rabe tehnologije
Slabi vplivi prezgodnje in dolgotrajne uporabe elektronskih naprav se kažejo z vplivom na razvoj možganov, učenje, splošno počutje, vid, sluh ter presnovne in druge funkcije. Starši naprave pogosto uporabljajo kot pripomoček, da otroci lažje zdržijo daljše vožnje, so mirni med obroki, kot spodbudo pri uporabi kahlice in podobno, zato lahko hitro pride do njihove prekomerne uporabe.
Ni vse črno-belo
Poznamo tudi pozitivne učinke elektronskih naprav (ti veljajo predvsem za starejše otroke): vadijo uporabo različnih novih tehnologij, kar bodo v življenju (morda že v šoli) zagotovo potrebovali. Če izbiramo kakovostne vsebine, so e-naprave tudi vir učenja, izobraževanja, širjenja obzorja, saj nam splet nudi izobraževalne vsebine na dosegu roke, prav tako nam omogoča vpogled v širši svet okoli nas. Različne aplikacije omogočajo otrokom stike na daljavo s prijatelji ali sorodniki, ki ne živijo v bližini. Otrokom e-naprave predstavljajo vir sprostitve.
Koliko časa naj otrok preživi pred računalnikom
Pri predšolskih otrocih je pomembno, da jim dovoljujemo stik z napravami moderne tehnologije, vendar v razumnih mejah in z upoštevanjem nekaterih priporočil. Predvsem bodimo pozorni, da imajo otroci prek dneva dovolj časa za igro, gibanje in spanec. Ko so rutinske dejavnosti zagotovljene, lahko pričnemo z uvajanjem elektronskih naprav v otrokovo življenje. Pri tem ne pozabimo, da smo otroku največji zgled, zato bodimo pozorni tudi na lastne navade pri uporabi naprav.
Bodimo dosledni pri oblikovanju pravil
Ko otroku kupimo telefon ali tablico, se z njim, ne glede na starost, takoj dogovorimo, kdaj ga ne sme uporabljati. Pričakujemo lahko, da ne bo telefoniral ali pisal sporočil med devet uro zvečer in deveto uro zjutraj ter v šoli med poukom; da ne bo k mizi sedel z računalnikom, predvsem pa določimo, do katerega zneska lahko seže telefoniranje. Naročnine za otroke niso primerne, če najstnik ni odgovoren, pa tudi zanj to ni dobra rešitev. Za stroške telefona lahko denimo odmerite 20 evrov na mesec. Kar je več, naj otrok plača iz žepnine. Če otrok telefonira in pošilja sporočila ob nedovoljenih urah, mu telefon odvzamete za teden ali dva. Kajpak se o tem, kaj se bo zgodilo ob neupoštevanju pravil, vnaprej dogovorite. Bodite pa ob kršenju dosledni, sicer bodo pravila kmalu le še za to, da se kršijo.
Ponovimo še enkrat
Elektronske naprave naj se ne uporabljajo: pri otrocih, mlajših od dveh let; med rutinskimi dejavnostmi (obroki, umivanjem zob, toaleta); najmanj uro pred spanjem; za pomirjanje otroka v javnosti. Ni smiselno niti izvedljivo, da bi otrokom popolnoma preprečili stik s tehnološkimi napravami. Ključno je, da vzdržujemo primerno ravnovesje med preživljanjem časa za zaslonom, gibanjem ter ostalimi dejavnostmi. Starši se pogosto podcenjujejo, da niso sposobni pripraviti dovolj zanimivih aktivnosti za otroke. Resnica je prav nasprotna. Starši lahko storijo veliko, na primer že preproste dejavnosti, kot so lovljenje, skupno raziskovanje bližnje okolice ali branje knjige, so lahko otrokom izjemno zanimive. Je pa res, da takšno udejstvovanje zahteva več energije in časa staršev, a se je vredno potruditi, saj so rezultati neprecenljivi.