Zgodbe

V službi znanosti ali vesoljskega turizma?

Jelka Sežun / revija Jana
18. 9. 2024, 06.00
Deli članek:

Malo spominjajo na zadovoljne dojenčke v lupinicah, samo da imajo namesto kapice čelado, namesto pajacka skafander in namesto copatkov, ki jih je spletla ljubeča babica, koketne črne škorenjce. Lupinice so v resnici njihovi zelo sofisticirani sedeži na vesoljskem plovilu. Toda člani štiričlanske posadke niso poklicni astronavti, ki so se leta urili za svojo mislijo, in ladje v vesolje ni poslala NASA, temveč zasebno podjetje milijarderja, poslovneža, pustolovca in pilota Jareda Isaacmana, ki je tudi vodja misije. Ni prvi zasebni polet v vesolje, je pa prvi, pri katerem so iz ladje v odprto vesolje stopili zasebniki, ki jih ni požegnala državna agencija. Vesoljski turizem ali pomemben korak za znanost?

Profimedia
Prejšnji torek so v vesolje poleteli štirje ljudje, ki niso poklicni astronavti.

Saj poznate tisti stari rek, vrč hodi toliko časa po vodo, dokler se ne razbije? No, vrči komercialnih pustolovščin, ko se namesto izurjenih profesionalcev v nevarne pustolovščine podajo ljudje, ki nimajo izkušenj, imajo pa veliko denarja, se včasih razbijejo, najbolj spektakularno se je to zgodilo junija lani, ko je v podmornici Titan umrlo pet ljudi, pet zelo bogatih turistov, ki so si hoteli ogledati razbitine Titanika štiri kilometre pod vodno gladino. Vstopnica za »nepozabno pustolovščino« je stala četrt milijona dolarjev. Običajni ljudje si vsekakor niso mogli privoščiti, da bi tvegali življenje v Titanu. Pet premožnih pa. Do razbitin davno potopljene ladje očitno niso prišli, mini podmornica, ki nikoli ni opravila varnostnih testov, je implodirala – zaradi ogromnega pritiska vode se je trup Titana sesul sam vase. Pet ljudi na krovu je umrlo v delčku sekunde.

Zdaj je v zraku – no, v vesolju – nov krhek vrč. Držimo pesti, da se bo varno vrnil. Ker vemo, vrč hodi toliko časa v vesolje, dokler ne pade z neba. Ko tole pišemo, je vesoljska ladja še v vesolju.

Milijarder, podjetnik, pilot, dobrodelnik

Isaacman, enainštiridesetletni oče dveh hčera, je na prelomu tisočletja obogatel s stvarmi, ki nimajo nobene zveze z vesoljem, in je še vedno direktor družbe Shift4Payments, leta 2012 pa je bil soustanovitelj podjetja Draken International, ki uri pilote ameriškega letalstva in ima največjo floto zasebnih bojnih letal. Tudi sam je pilot, usposobljen za pilotiranje bojnih letal. Leta 2009 je v drugem poskusu postavil nov rekord – z reaktivnim letalom je obletel svet v dobrih 62 urah, kar je več kot dvajset ur krajše od prejšnjega rekorda. Podiranja rekorda se je lotil v dobrodelne namene, kot večkrat naredi, s svojimi podvigi namreč zbira denar. Noben medij ne poroča, kako je med njegovimi tveganimi podvigu pri srcu njegovi ženi in otrokoma.

V vesolju tokrat ni bil prvič, leta 2021 je bil poveljnik prvega zasebnega leta, pri katerem prav noben človek na krovu vesoljske ladje Inspiration4 ni bil član nobene državne agencije. Ladja je tri dni krožila okrog Zemlje in nato varno pristala. Izlet v vesolje je prinesel tudi 240 doniranih milijonov dolarjev otroški raziskovalni bolnišnici St. Jude.

Nadaljevanje prispevka si lahko preberete v reviji Jana,  št. 38, 17. september 2024.

revija Jana
Izšla je nova številka revije Jana. Prijazno vabljeni k branju!

Zanimivosti

Andrej Vodušek, Sanja Brezočnik, Nejc Tisu, Štefan Šarkezi, Rok Pintar, Filip Koza
Pomembne mejnik

Rekord za Radio 1 80's: Slovenci vse bolj obožujemo hite iz osemdesetih

Foto 1
Zanimivosti

25 let Božičnega jogurta Zelene doline prinaša praznično knjigo Skrivnostni božični recept

image0
Pohitite

Le še 500 vstopnic za Aktualov rojstnodnevni koncert

par, odnosi, prepir
Partnerstvo

Rutina in samoumevnost sta eni najpogostejših uničevalk odnosov

plesalca
Plesna prvaka

Plesalca Maša Kastelic in Akim Pekunov: Delo na sebi je neskončna pot

taklamakan-desert
Veliki zeleni zid

Kitajci končali gigantski projekt, ki so ga začeli leta 1978