»V njih je človek prepoznal moč, prepričan je bil, da ga varujejo pred nesrečami in nevarnostmi,« pravi dr. Marko Frelih, arheolog in kustos za afriške in ameriške zbirke Slovenskega etnografskega muzeja, kjer je pripravil zanimivo razstavo z naslovom Magija amuletov.
Ali amuleti res ščitijo? »Pred kratkim sem v Sobotni prilogi osrednjega časopisa bral članek o atentatu na prestolonaslednika Ferdinanda, ta naj bi imel v trenutku atentata na sebi kar sedem talismanov oziroma amuletov. Ampak iz zgodovine vemo, da je strelom podlegel in temeljita amuletna zaščita očitno ni zalegla. Glede uporabe amuletov, talismanov, simbolov in različnih čarnih predmetov vsak sam najbolje ve, kako mu pomagajo in ga varujejo. Vsak si ustvari intimni odnos do predmeta, ki ga je pridobil v določenih okoliščinah. Lahko je darilo bližnje osebe, lahko je naključno pobran na sprehodu v naravi ali so ga ljudje prinesli na primer iz romanja v Sveto deželo. Odvisno od tega, kaj ti ta predmet pomeni, se poveča tudi njegov učinek na psiho. Če si šel na izpit in si ga z njim dobro opravil ali če si ga imel v bližini na operaciji in se je vse srečno izteklo, si verjel, da je k temu pripomogel tudi amulet. S tem je dobil dodatno energijo, saj se je z vsakim uspešnim učinkom njegova moč večala in vez z lastnikom se je krepila. Tu je zagotovo pomembna pozitivnost avtosugestije, ki vpliva na podzavest. Toda najpomembnejša je vera, brez nje je vsak predmet samo predmet! Na razstavi sem med drugim posebej omenil štiri pomembne pojme – moč besede, pogleda, dotika in podobe. V vseh primerih je izražena močna želja po zaščiti, toda brez vere je težko uresničljiva.«
Razstava prikazuje več kot tristo različnih eksponatov, ki so povezani z varovanjem. Barvanje kože, tetoviranje in krašenje z nakitom, ki nosi zaščitne simbole, izraža človeško razmišljanje o škodljivih nevidnih silah, ki nas obdajajo. Ali tudi sam nosi kakšen amulet, nas je zanimalo. »Menim, da je okoli nas izjemno veliko pozitivnih elementov, ki odbijajo negativne sile. Prepričan sem, da pozitivno razmišljanje zadostuje za nevtraliziranje hudobcev. Moj amulet je torej pozitivno razmišljanje – razmišljaj pozitivno, delaj dobro!«
Ali amuletom lahko vedno zaupamo? »Posameznik mora sam pri sebi začutiti, kaj mu predmet pomeni. V Jeruzalemu sem videl, kako ljudje kupujejo križe in svetinjice, ki jih odnesejo v cerkev Božjega groba in jih za nekaj časa položijo na mesto, kjer so mazilili Jezusovo truplo. Ljudje že od nekdaj verjamejo v moč svetega prostora in v to, da se energija 'svetosti' lahko prenese tudi na predmete. Šele s polaganjem predmetov na sveti kraj se je v njih nakopičila nevidna sila. V tem dejanju je osebna izkušnja, ki posameznika sočasno poveže s svetim krajem in predmetom, ki ga bo nosil pri sebi še po tem, ko bo romanje že davno mimo. To ni več navaden predmet, kupljen v trgovini za nekaj evrov, to je predmet, ki je bil s teboj na svetem kraju. In sveti kraji so resna zadeva!«
Ali z amuleti lahko manipuliramo? »Z amuleti ne moremo manipulirati, lahko pa oni z nami, ampak se običajno tega ne zavedamo. Samo banalna potreba po nošenju amuleta ne zadostuje. Vzpostavljena mora biti duhovna vez, brez tega ne gre. Pogosteje se dogaja, da amulete drugih kultur prepoznamo kot okrasni predmet: na primer – v Grčiji, Turčiji in v severni Afriki najdemo vse polno steklenih modrih očes v različnih variantah. Všeč so nam in jih kupimo kot spominek, medtem ko je za domačine to zelo pomembna zaščita proti hudobnemu pogledu.«
Pomemben je spoštljiv odnos. Dr. Frelih poudarja, da je zelo pomembno spoštljivo ravnanje z amuleti, še posebej s tistimi, ki jih imajo na razstavi. »To velja predvsem za staroegipčanske amulete, ki so spremljali pokojnika na poti v večnost. Njihove duše so že davno v rajski deželi Ozirisovega kraljestva, amuleti pa so po nenavadno zapletenih poteh končali v muzeju na Metelkovi sredi Ljubljane. Kot arheolog sem se srečal z zapuščino različnih kultur in do predmetov, ki so povezani z duhovnim ali posmrtnim svetom, imam zelo spoštljiv odnos z veliko pietete. Tudi malo strahospoštovanja ne škodi, saj nikoli ne veš, kaj za vsem tem stoji. Ko stopim v muzejski depo, v prostor, kjer so shranjeni predmeti, se močno zavedam, da je med policami v omarah bogata duhovna dediščina kultur od severne Amerike do južne Afrike. V takem razkošnem svetu nevidnih in skrivnostnih sil se prav imenitno počutim. Sprehod skozi razstavo deluje mistično in na človeka deluje zelo pomirjevalno. Tudi vsebina nam je blizu, saj se z amuleti, talismani in simboli srečujemo v vsakdanjem življenju in kljub moderni, digitalni dobi se njihov pomen nič ne izgublja, ampak kvečjemu nasprotno.«