Vprašanje:
Sin je pravkar končal osmi razred in je zaradi vseh obveznosti zelo utrujen. Ima namreč učne težave in komaj zdeluje. Razredničarka jim je ob koncu pouka »zabičala«, naj vržejo vse šolske učbenike, knjige in zvezke v kot do začetka septembra ter si spočijejo. To se mi zdi za »dobre« učence zelo pameten nasvet, medtem ko se pri sinu sprašujem, ali naj ga upoštevam ali ne. Sin namreč vsako leto med počitnicami popolnoma izpreže, veliko snovi pozabi in potem potrebuje skoraj pol leta, da nekako dohiti sošolce, in mora popravljati slabe ocene. Naj povem, da se zelo trudi in zelo trpi, če ima slabe ocene. Lepo vas prosim za nasvet: ali naj ga med počitnicami popolnoma spustimo z vajeti ali naj mu vsaj občasno dam kakšne naloge iz matematike, ki je najbolj problematična.
Odgovor:
Z vajeti ga lahko spustite, a le v šolskih zadevah, drugače pa bo potreboval vaš nadzor in ideje za dejavno preživljanje počitnic. V vročih dneh bi se težko posvetil matematiki, poleg tega mislim, da se mu misel na šolo med počitnicami upira, in roko dam v ogenj, da še prav posebej reševanje matematičnih nalog. Počitnice niso samo ležanje in držanje vseh štirih od sebe, a tudi niso namenjene šolskemu delu. Vmes je veliko dejavnosti, ki otroku omogočajo, da si spočije in hkrati nabira dragocene izkušnje. Osnova počitnic so brezskrbni dnevi, čas za tisto, kar je med letom le redko prišlo na vrsto, čas za sproščeno druženje s prijatelji, za razgibano življenje.
Otrok naj doživlja uspeh
Medtem ko matematika ni njegovo močno področje, se zagotovo lahko izkaže pri kakšnem drugem predmetu. Uči naj se iz življenja – to pomeni, da počitnice ne smejo biti le ždenje v kotu, obsedenost z gledanjem televizije ali igrice na računalniku oziroma klepetanje v spletnih klepetalnicah. Otrok naj se res druži, ne le v svojem virtualnem svetu. Nabere naj si energijo, saj bo le zdrav imel jeseni spet energijo za spopad s šolskimi obveznostmi. Eno gre z roko v roki z drugim.
Počitnice naj preživlja aktivno in ne z matematičnim učbenikom v roki. Spomnite se, kako se po kakšnem zelo napornem tednu veselite konca tedna in sprostitve, ki si je obetate. Meni včasih samo misel na to, da si bom čez nekaj časa lahko oddahnila, pomaga prebroditi kakšne zelo naporne dni in jih tako tudi osmisli.
Fant naj izpreže in zadiha
Sin se mora predvsem odpočiti, le tako si bo nabral novih moči. To pa ne pomeni, da bo prevegetiral vse dragocene počitniške tedne. Morda le na začetku, da bo zadihal s polnimi pljuči. Verjetno je najbolje, da se dogovorita za neko obdobje, ko mu ne bo treba postoriti prav nič, ampak res prav nič, ko bo lahko aktivno pasel lenobo. Potem pa naj si nabira energijo z dejavnostmi, kot so mu ljube.
Skušajta skupaj oblikovati dneve. Med počitnicami se lahko vključi v kakšno dejavnost, ki mu bo okrepila samozavest. Ne dvomim, da se starši med počitnicami potrudite in preživite z otroki še več časa.
Poleg vsega naj ima tudi kakšno domačo zadolžitev. Med počitnicami ima več časa kot med šolskim letom in kot dejaven član družine naj v tem času postori kaj, česar vam (in drugim odraslim v družini) potem ne bo treba. Tudi to je vzgoja za življenje, ne le znanje matematike. Starši, ki pravijo, da naj otrok med počitnicami res samo počiva, saj se je med letom utrudil, mu s tem ne dajo najboljše popotnice za življenje. Dajo mu informacijo, da je njegovo poslanstvo le šolsko delo, drugo bodo že drugi naredili.
Nabiranje novih moči
Mislim, da si fant zasluži nekaj odmika od šole in osovražene matematike. Seveda pa je tu past, ki jo omenjate – da med počitnicami pozabi vse naučeno, kot da bi znanje izpuhtelo. Opisujete, da v novem šolskem letu le s težavo spet začne. To je začarani krog: začne težko in z nekoliko zamika – omenjate, da traja kar pol leta, da ujame sošolce. Medtem ko se bori z nenaučeno in nerazumljeno snovjo, se kopiči nova snov, vedno več je je in fant obupa, saj težko vidi izhod. Kakšna muka! Ko se začnejo počitnice, je seveda edina misel »Prost sem!!!« in temu sledi popoln umik od iz srca osovraženega predmeta.
Otrok, ki ima z nekim predmetom težave, je zelo obremenjen, če želi doseči in obdržati neko raven znanja. Hkrati mu ta predmet ni v zadovoljstvo – bolj se trudi kot drugi, ocena pa je slabša. To je za otrokovo motivacijo zelo slabo.
Majčkeno ponavljanja ne bo škodilo
Zaradi tega ne bi bilo slabo, če nekaj časa pred koncem počitnic namenite ponavljanju že naučenega. Poudarjam – na koncu počitnic in nikakor ne na začetku! Konec avgusta bo pravšnji. Če si ne bo nabral energije za novo šolsko leto in če bo že na začetku utrujen, ga bo le stežka začel ter tudi zelo težko speljal.
V življenju je pomembno še kaj drugega kot učni uspeh
Za drugo leto: ima vaš sin v šoli odobreno dodatno strokovno pomoč? Če je še nima, vam toplo svetujem, da stopite do šolske svetovalne službe. Natančno vam bodo povedali, kako priti do te pomoči. Če sem vas prav razumela, se otepa s slabimi ocenami in ga te spravljajo v stisko. Tu zelo potrebuje vašo pomoč. Če vidite, da se trudi, da dela in mu kljub temu ne uspe, ga kljub slabim ocenam le pohvalite za trud. Verjemite, da nima zanalašč slabih ocen.
Kako bi se odrasli počutili, če bi nas vrednotili le po službenem uspehu? Za življenje ni nujen samo učni uspeh – pomembno je, da ne glede na uspeh pri posameznem predmetu ohranja pozitivno samopodobo. Verjetno vaš sin ne bo nikoli briljanten matematik – pa kaj! Prepričana sem, da ima mnogo drugih dobrih lastnosti, ki mu bodo koristile v življenju. Na začetku počitnic pa naj ve, da bo večji del »prost« – da mu ne bo visela osovražena matematika ves čas nad glavo.
Draga zaskrbljena mamica, mislim, da se bosta oba, vi in sin, ob koncu šolskega leta oddahnila, saj imam občutek, da šola in delo za šolo preveva vaš vsakdan. Srečno obema!
Eva
Vprašanja v zvezi z vzgojo otrok lahko pošljete na naslov našega uredništva: JANA, DELO REVIJE, Dunajska 5, 1509 Ljubljana ali po elektronski pošti janasvetuje@delo-revije.si, oboje s pripisom »ZA EVO HROVAT KUHAR«.