Estrada

V Slovenijo prvič prihaja mladi kontratenorist Jakub Józef Orliński, ki se poleg profesionalnega petja udejstvuje tudi kot plesalec, model in akrobat

T.P.
27. 6. 2021, 14.31
Posodobljeno: 27. 6. 2021, 14.37
Deli članek:

Po nepozabnem gostovanju v sezoni 2018/19 se v Cankarjev dom 3. julija ponovno vrača baročni orkester Il Pomo d'Oro. Kot solist bo nastopil Jakub Józef Orliński, mlad poljski kontratenorist presunljivo lepega glasu in prepričljive odrske sporočilnosti.

Jiyang Chen
Jakub Józef Orliński

Kritiki in občinstvo so soglasni v svojem navdušenju, New York Times pa je zapisal: »Jakub Józef Orliński združuje lepoto tona, neobičajno zlitje barv in izbrušenost v celotnem glasovnem razponu.« Po izboru bralcev revije Opernwelt je jeseni 2020 v Berlinu osvojil naziv najboljši pevec leta.

Glasbeniki bodo tokrat slovenskemu občinstvu predstavili koncert baročnih arij z naslovom Podobe ljubezni, ki programsko povzema koncept zadnjega albuma Facce d'amore Jakuba Orlińskega. V koncertni spored so vpeta pričakovana skladateljska imena, Cavalli, Scarlatti, Händel, ki pa so tokrat predstavljena z manj pričakovanimi arijami; mednje so premišljeno vtkane redkeje slišane, tudi nepoznane in nedavno odkrite operne točke danes že skoraj pozabljenih avtorjev, številne celo prvič posnete. Facce d’amore – Podobe ljubezni je solo recital, ki dokazuje, da strast ne pozna meja. Jakub Orliński pravi, da koncertni večer prinaša: »operne arije, ki pripovedujejo zgodbe, ustvarjajo glasbeno sliko ljubimca v baročni dobi. Osredotočajo se na popolnoma različne vidike ljubezni – ne le na pozitivno stran, kot je radostna ali vzajemna ljubezen, ampak tudi temačnejšo, kot je obsedenost z gnevom ali celo blaznostjo.«

Jakub Józef Orliński

Jeseni leta 2018 je pri založbi Erato/Warner Classics izšel umetnikov težko pričakovani prvenec Anima Sacra, recital znova odkritih sakralnih arij iz 18. stoletja z baročnim ansamblom Il Pomo d'oro, pod taktirko Maksima Jemeljaničeva. Po zmagah na uglednih tekmovanjih obeh strani Atlantika, mdr. Nacionalnega sveta Metropolitanske opere leta 2016 in mednarodnim vokalnim tekmovanjem Marcelle Sembrich leta 2015, se je Orliński hitro povzpel med zvezdnike svetovnega slovesa. Poleti 2017 se je proslavil z živim nastopom za radijsko postajo France Musique, doživeta poustvaritev Vivaldijeve arije Vedrò con mio diletto je pritegnila več kot dva milijona ogledov.
Vrhunci sezone 2018/19 vključujejo mednarodno gostovanje z ansamblom Il Pomo d'Oro, predstavitev kontratenorjevega prvenca in prvi solistični nastop v Carnegiejevi dvorani s člani sestava New York Baroque Incorporated. Z recitalom se je predstavil v okviru Fundacije Victorie de los Ángeles v Barceloni ter pripravil koncerte v Pensilvaniji in Louisiani. Sezono sta zaznamovala prvo sodelovanje s Filharmoničnim orkestrom iz Varšave v Händlovem oratoriju Mesija ter nastop na Bachovem festivalu v Montrealu z Bachovimi, Händlovimi in Vivaldijevimi arijami. Prvič je nastopil na Glyndebournskem opernem festivalu v vlogi Evstazija (Händlov Rinaldo) in v Frankfurtski operi vnovič podal svojo dinamično upodobitev naslovnega lika. V Frankfurtski operi je odpel vlogo Unulfa iz Rodelinde, s katero je pod taktirko Emmanuelle Haïm debitiral v Operi v Lillu.
Sezona 2017/18 je prinesla kritiško hvaljene recitale v Dvorani Wigmore, na Festivalu Lacoste Pierra Cardina, Festivalu komorne glasbe v Saint-Paul de Venceu in Festivalu Nuits de clássica v španski Gironi. Na festivalu v Aix-en-Provenceu pa je nastopil v vlogi Orimena v Cavallijevi operi Erismena, produkcijo je spremljal tudi na gostovanju v Versajski palači in na Festivalu v Saint-Denisu. S sestavom English Concert je gostoval v koncertni izvedbi Händlovega Rinalda pod taktirko Harryja Bicketa, v Chicagu prvič sodeloval s sestavom Music of the Baroque v odlomkih iz Vivaldijevih del pod taktirko Jane Glover in s skupino Capella Cracoviensis izvedel Händlovega Samsona. V Carnegiejevi dvorani je gostoval v Händlovem Mesiji tako z zborom Musica Sacra kot Oratorijskim društvom iz New Yorka ter delo izvedel tudi s Simfoničnim orkestrom iz Houstona in Baročnim orkestrom iz Portlanda. Na Händlovem festivalu v Karlsruheju je poustvaril Vivaldijevo uglasbitev psalma Nisi Dominus in odlomke iz Händlove uglasbitve Dixit Dominus.
Kot študent slovite šole Juilliard je v okviru prireditve Carnegiejeve dvorane La Serenissima: glasba in umetnost Beneške republike izvedel vlogo Begunca v delu Flight Jonathana Dova in Otona v Händlovi Agripini.
Orliński je zmagal na več pevskih tekmovanjih: prvo mesto je osvojil 2016 na tekmovanju Lyndona Woodsida v okviru Oratorijskega društva iz New Yorka, drugo nagrado na mednarodnem vokalnem tekmovanju Stanisława Moniuszka, posebno omembo na prvem in posebno nagrado na drugem Mednarodnem vokalnem tekmovanju stare glasbe na Poljskem, prvo nagrado na Pevskem tekmovanju Rudolfa Petráka na Slovaškem, tretje mesto na tekmovanju v nemškem Igersheimu, posebno omembo na osmem tekmovanju Zlati glasovi Mazovije na Poljskem in tretje mesto na tekmovanju za veliko nagrado opere v Bukarešti.
Med magistrskim študijem v razredu Anne Radziejewski na Univerzi za glasbo Frédérica Chopina v Varšavi je sodeloval v Operni akademiji, prestižnem programu Velikega gledališča – Narodne opere za razvoj mladih talentov, kjer je študiral pri Eytanu Pessnu in Matthiasu Rexrothu.
Diplomiral je na šoli Juilliard pod mentorstvom Edith Wiens. V prostem času se poleg drugih plesnih slogov ukvarja z breakdanceom. Njegovi dosežki na tem področju vključujejo nagrade na številnih plesnih tekmovanjih: mdr. četrto mesto na Red Bull BC One Cypher Poljska, drugo na Stylish Strike – Top Rock in drugo mesto na The Style Control.
Nastopil je v oglasu modne znamke CROPP, kot plesalec, model in akrobat pa sodeloval v reklamnih kampanjah za Levi’s, Nike, Turbokolor, Samsung, Mercedes-Benz, MAC Cosmetics, Dannon in Algida.

Kamil Pionkowski
Orliński se udejstvuje tudi kot plesalec, model in akrobat