Estrada

Slovensko mladinsko gledališče bo premierno uprizorilo Hlapce

T.P.
27. 6. 2021, 13.15
Posodobljeno: 27. 6. 2021, 21.35
Deli članek:

Glavna tema predstave je po besedah umetniškega vodje SMG Goranja Injaca katoliška cerkev in po njegovi oceni prinaša nov pogled na Cankarja.

Slovensko mladinsko gledališče
Direktor SMG Tibor Mihelič Syed je na novinarski konferenci povedal, da so Hlapce prvotno načrtovali maja lani, z nekajkratnimi prestavitvami pa so morali zamenjati tudi nekaj igralcev. Ker prinaša pogled tujega režiserja, so se namesto klasične postavitve, kot jo je nazadnje leta 2017 v ljubljanski Drami režiral Janez Pipan, odločili za avtorsko predstavo po motivih drame.

V Festivalni dvorani bo 29. junija Slovensko mladinsko gledališče uprizorilo predzadnjo premiero v tej sezoni: Hlapce. Igro po motivih Hlapcev Ivana Cankarja režira poljska režiserka Maja Kleczewska, dramaturga pa sta Lukas Chotkowski in Goran Injac. V igri nastopajo: Robert Prebil, Ivan Peternelj, Vito Weis, Daša Doberšek, Boris Kos, Janja Majzelj, Neda R. Bric, Damjana Černe, Draga Potočnjak, Dragana Alfirević, ki je tudi koreografinja, Stane Tomazin, Anika Čerin, Anej Ruf Martinčič, Taja Starman, David Trontelj, Hana Zupanc, Liam Hlede, Boris Prevec, Naila Jamaković in Zdenka Žigman. Scenograf je Zbigniew Libera, kostumograf Konrad Parol, glasbo pa podpisuje Cezary Duchnowski.

Glavna tema predstave je po besedah umetniškega vodje SMG in enega od dramaturgov predstave Goranja Injaca, izrečenih na novinarski konferenci, katoliška cerkev in po njegovi oceni prinaša nov pogled na Cankarja.

Kot je povedala režiserka, je Cankar vedel, da je cerkev zelo močna, o tem pa po njenih besedah razmišljajo z lastne perspektive. Ob primerjavi med Slovenijo in Poljsko je ugotovila, da sta si državi podobni in da je učitelj Jerman, eden glavnih likov v Hlapcih, prisoten vsepovsod po Evropi. "Vsepovsod je politična situacija taka, da se desnica krepi, aktivisti pa skušajo izraziti svoj protest. Vsi izkušamo isti vzorec: tudi na Poljskem protestniki nimajo vpliva na politiko," je povedala režiserka, ki je dramo prebrala v angleščini. Pri njeni postavitvi jo je zanimalo potopitveno oziroma imerzivno gledališče, kjer ima občinstvo mesto v predstavi. Igralci so po njenih pojasnilih neke vrste objekt, lahko delajo, kar hočejo, vsaka oseba ima svoj nastop, ker lahko odloča, kje bo stala in komu bo sledila.

Dramaturg Lukas Chotkowski je razkril, da bodo nosili slušalke. Kot je povedal Weis, ki upodablja učitelja Jermana, osnovna ideja in linija Cankarja ostajata, z avtorskim pristopom pa vstopajo v nek dialog s časom, ki ga živimo zdaj. Po njegovih besedah predstavlja vero Jermana v boga, v človeka in v humanizem, zato zna biti predstava posebna glede na scenografijo in glede tega, kako bo gledalce potegnila v dogajanje, da bodo "del te maše, ki se ves čas dogaja".

Igralka Draga Potočnjak, ki igra Jermanovo mati, pa je izpostavila razliko med krščansko vero in cerkvijo. Kot je dejala, se ljudje ne sramujejo vere, ampak cerkve, in s tem zanikala izjavo ljubljanskega nadškofa Stanislava Zoreta, ki je dejal, da je danes nekatere sram krščanstva, kot je bilo Cankarja sram njegove matere.

Po njenih besedah je bila Cankarjeva mati dobrota, upanje in solidarnost, a hkrati razdvojenost ter strah za bodočnost in za otroke. "Ne pozabiti, da je bil Cankar socialist in bi kapitalizem danes močno grajal," je še dodala. Ponovitev predstave bo 30. junija. (foto: Slovensko mladinsko gledališče)