Nesreča nikoli ne počiva in hitro se zgodi, da nekje nekdo potrebuje pomoč. Takrat so na vrsti reševalci, gasilci, policisti, ki morajo na kraj dogodka odhiteti karseda hitro. Pri tem pa naletijo tudi na težave, ki včasih njihovo posredovanje nevarno upočasnijo ali celo onemogočijo. Tisti, ki bi morali na kraj nesreče priti najhitreje, se ubadajo s številnimi težavami v prometu.
Iz statistike je sicer razvidno, da je število klicev na center za obveščanje in 13 njegovih regijskih centrov nekako stalno. Leta 2021 so prejeli 524.656 telefonskih klicev na številko 112, kar je povprečno približno 1430 klicev na dan. Glede na leto 2020 je bilo klicev za 1,94 odstotka več, leta 2022 pa jih je bilo nekaj manj, 517.842.
Letno število dohodnih klicev je daleč največje za območje Ljubljane (132.000), sledita Celje in Maribor s 63.000 in 59.000 klici. To pomeni, da so vozila na nujni vožnji velikokrat na cesti, od policistov do gasilcev in reševalcev, zato se bo voznik prej ali slej znašel v prometni situaciji, ko bo moral dati takemu vozilu prednost.
Drugi vozniki kar malce dremajo za volanom
A tu se rade pojavijo težave, na katere vozniki vozil na nujni vožnji vedno znova opozarjajo. »Najpogostejša napaka udeležencev v cestnem prometu je pomanjkljivo spremljanje prometa pred seboj in za seboj, nepoznavanje pravil in podobno,« pravijo na policiji.
Brane Lotrič iz avtošole B&B iz Kranja poudarja, da k nepozornosti voznika pripomorejo tudi zatopljenost v telefonski pogovor, pa čeprav prostoročno, poslušanje glasbe in podobna »opravila«. »In tudi ko vozniki opazijo vozilo na nujni vožnji, se prevečkrat zgodi, da se odzovejo le z zmanjševanjem hitrosti. Danes se vozi preveč na pamet, prometne razmere pri nas pa so, v primerjavi z velikimi mestnimi okrožji po svetu, precej udobne, zato je voznik premalo zaposlen z vožnjo in opazovanjem okolice vozila in tako tudi nima izkušenj iz zahtevnega prometa. V počasnem prometnem toku marsikdo skoraj dremlje in ga vsaka nepričakovana situacija popolnoma iztiri. Nenaden in nepričakovan dogodek pri voznikih prepogosto povzroči zgolj nepremišljeno reagiranje z zavoro.«
Kaj pomenijo luči na vozilih na nujni vožnji
Modra svetilka pomeni, da morajo udeleženci cestnega prometa takoj dati prosto pot vozilu, ki daje tak znak. Vozniki se morajo z vozili umakniti k robu vozišča; če je zaradi neovirane vožnje vozila s prednostjo to potrebno, morajo ustaviti ob robu ali zunaj vozišča, drugi udeleženci cestnega prometa se morajo umakniti z vozišča. V primeru modre svetilke in svetlobne table mora voznik postopno zmanjšati hitrost in ravnati po odredbi, izpisani na svetlobni tabli. Modra svetilka in kratek zvočni znak s sireno sta signal vozniku, za katerim vozi policijsko vozilo, da mora postopno zmanjšati hitrost in ustaviti ob robu ali zunaj vozišča. Voznik in potniki ne smejo izstopiti iz oziroma z vozila, dokler jim policist tega ne dovoli. Rdeča in modra svetilka: vozniki morajo takoj ustaviti vozila, drugi udeleženci cestnega prometa se morajo takoj umakniti z vozišča in dati vozilu, ki daje tak znak, ter vozilu oziroma vozilom, ki ga spremljajo, prosto pot. Vožnjo smejo nadaljevati šele, ko odpelje mimo vozilo, vozili oziroma vsa vozila v koloni, vključno s sklepnim vozilom, ki daje znake z rdečo in modro svetilko.
Ni jim treba upoštevati prometnih pravil
Kajti vozniki vozil na nujni vožnji so privilegirani. Kot pojasnjujejo na gasilski zvezi, voznikom vozil s prednostjo, vozil za spremstvo in vozil v spremstvu ni treba upoštevati prometnih pravil in prometne signalizacije, vendar morajo voziti na tak način in s takšno hitrostjo, da ves čas obvladujejo vozilo in ne ogrožajo drugih udeležencev cestnega prometa ali njihovega premoženja.
Sicer nobeno vozilo s prednostjo nima absolutne prednosti v prometu, temveč prosi za prednost, zato sta pri vožnji potrebni stoodstotna zbranost in previdnost. Druga vozila v prometu so po zakonu dolžna ponuditi prednost takoj, ko je to mogoče narediti varno.
Zato so potrebna določena znanja in izkušnje, voznik vozila na nujni vožnji ne more biti kar vsakdo. »Tak voznik mora izpolnjevati kar nekaj zakonsko določenih pogojev: ne sme biti voznik začetnik; imeti mora najmanj dve leti veljavno vozniško dovoljenje za vožnjo motornih vozil tiste kategorije, v katero spada njegovo vozilo; v zadnjih treh letih ni bil pravnomočno obsojen zaradi kaznivega dejanja povzročitve prometne nesreče iz malomarnosti, ki ima za posledico smrt ene ali več oseb, oziroma zaradi kaznivega dejanja zapustitve poškodovanca v prometni nesreči brez pomoči,« so še povedali na gasilski zvezi.
Med posebnimi »talenti« zato velja izpostaviti veliko zbranost pri vožnji, izkušnje, strpnost v prometu in sposobnost predvidevanja ravnanja drugih udeležencev. To so sicer odlike, ki bi jih morali imeti tudi drugi vozniki, saj se prometne nesreče vozil na nujni vožnji v veliki meri dogajajo zaradi napak drugih udeležencev v prometu. Na policiji so sicer povedali, da posebne evidence nesreč teh vozil ne vodijo, a so nam postregli s podatkom, koliko nesreč na splošno je v Sloveniji. Zaradi epidemičnih razmer je bilo v zadnjih nekaj letih nesreč nekaj manj, še leta 2019 nekaj manj kot 19.000, naslednji dve leti med 15.000 in 17.000, zdaj pa število spet počasi narašča. Lani jih je bilo 18.750, do sredine letošnjega avgusta pa 11.614. In zato so mnogokrat na cesti vozila z modro lučjo.
Odgovornost voznikov na nujni vožnji ostaja
Vendar na policiji opozarjajo, da se mora voznik vozila s prednostjo zavedati, da se lahko prometna nesreča zgodi že zaradi kršenja prometnih pravil in prometne signalizacije. »Hkrati se mora zavedati, da lahko drugi udeleženci v prometu v nastali situaciji reagirajo nepravilno oziroma ne ravnajo pričakovano, kar pomeni, da ne zmanjšajo hitrosti, ne zavirajo, ne ustavijo ali celo vozijo pod vplivom alkohola.«
Vozniki vozil na nujni vožnji so torej vseeno polno odgovorni za svoja dejanja na cesti. Zato se izobražujejo tudi na različnih simulatorjih ter v centru varne vožnje na Vranskem. »Ključno je ozaveščanje, da je treba med intervencijsko vožnjo razmišljati, torej kaj pomeni stopnja tveganja v primeru požara smetnjaka in kaj ob nesreči, v kateri so ogrožena človeška življenja. Zato na taki vožnji ni pomembna hitrost, najpomembnejše je, da se intervencija konča,« pa so dodali na AMZS.