Kaj pravijo inšpektorji?

Nihče ne ve, kam na leto izgine 40.000 slovenskih avtomobilov

Andraz Zupancic
19. 6. 2023, 11.43
Posodobljeno: 19. 6. 2023, 11.51
Deli članek:

Nekoč je bil avtomobil več kot le prevozno sredstvo, statusni simbol, s katerim so se lastniki lahko dolga leta hvalili pred sosedi. A naj bo najnovejši, najdražji ali pa le povprečni štirikolesnik, vsak pride enkrat na konec svoje poti. In takrat bi moral v ustrezno razgradnjo.

Profimedia
Odlagališča starih avtomobilov so bogat vir recikliranih surovin.

Kot statusni simboli ali pa le kot prevozna sredstva – trajnost vseh avtomobilov je omejena. Le redki preživijo v kakovostnem stanju toliko časa, da lahko postanejo del tehnične zapuščine. Tisti velikoserijski pa prej ali slej odpovedo in s cest zapeljejo na odlagališča. No, tako naj bi se zgodilo, še bolje pa je seveda, če gredo v strokovno razgradnjo, torej ne rjavijo ter ne kazijo ali onesnažujejo okolice.

Sistem razgradnje vozil v Sloveniji je v teoriji dobro zasnovan, še posebno po tem, ko so uvedli nekakšen ekološki davek za »neuničenje« vozila.

Pri Dinosu, enem od podjetij, ki zbirajo in predelujejo stare avtomobile, so povedali, da so sicer med manjšimi podjetji na tem področju, a vseeno zaznavajo določene trende. »Dejansko predelamo to, kar dobimo. Odkar so leta 2018 uvedli davek na odjavo vozila, po katerem mora voznik v enem letu po odjavi predložiti dokaz, da je vozilo predal v razgradnjo oziroma kje se vozilo nahaja, se je povečal delež ustrezno oddanih vozil,« je povedala Brigita Šarec iz Dinosa.

Profimedia
Če je možno, ostanejo nekateri deli na trgu nadomestnih delov.

Delež razgradenj se zmanjšuje, saj so rabljeni vse dražji

Leta 2018 se je število zajetih vozil za razgradnjo bistveno povečalo. Tako so jih razgradili za 42 odstotkov več kot leta 2017, v letu 2019 pa je število narastlo še za 25 odstotkov. Vendar so leta 2021 odgovorni zaznali precejšen upad števila razgradenj, ta trend se je nadaljeval tudi naslednje leto. »Zmanjšanje zajema vozil v razgradnjo je najverjetneje posledica razmer na trgu surovin ter na trgu prodaje novih in rabljenih vozil. Prodaja je bila manjša, cene rabljenih avtomobilov pa so zrasle. V času covida se je tudi obdobje, ko je treba plačati dajatev, z enega leta podaljšalo na dve leti,« so povedali na ministrstvu za okolje.

Ta dajatev sicer znaša 20 evrov na leto, če lastnik ne dokaže, kje se odloženo vozilo nahaja. Da razmere vseeno še niso optimalne, priča tudi podatek sekcije avtoserviserjev pri obrtni zbornici, da se na leto razgradi le nekaj več kot 8000 vozil, okoli 40 tisoč pa jih izgine neznano kam. Ali jih prodajo v tujino ali pa končajo tam, kjer ne bi smela.

»To predstavlja kar 900 ton nevarnih odpadkov,« je dejala Nataša Mikulin, predsednica odbora za izrabljena vozila pri obrtni zbornici in direktorica obrata za razgrajevanje vozil Jung.

Profimedia
Od starega avtomobila na koncu ostane le za pet odstotkov teže surovin, ki niso nikjer več uporabne.

Nagrada namesto kazni

Na celotnem območju EU vsako leto »ponikne« okoli štiri milijone vozil, to je še posebno izrazito v državah, kjer je možna začasna odjava vozil iz prometa. Na območju EU naj bi bilo tako vsako leto prvič registriranih okoli 17 milijonov vozil, razgradi se jih okoli šest milijonov, razliko pa gre očitno pripisati začasni odjavi.

To je seveda velika obremenitev za okolje, a kam natanko izginejo vozila in kaj storiti, da bo v prihodnje bolje, odgovorni trenutno še ne vedo povedati. Peter Tomše s sektorja za ravnanje z odpadki na direktoratu za okolje je dejal, da je direktiva o izrabljenih vozilih že zelo stara, zato zdaj pripravljajo novo. Po njegovem mnenju bi morali namesto kaznovanja prekrškarjev začeti nagrajevati tiste, ki skrbno odjavijo vozilo in ga oddajo v predelavo. Predvsem pa bodo morali izboljšati povezanost evidenc o vozilih.

Dejstvo je, da se v Sloveniji razgradi manj izrabljenih vozil od pričakovanj. Odgovorni tudi opozarjajo, da bo treba dosledneje preverjati zlorabe sistema, tako odjave vozila iz prometa kot prenehanja obveznosti plačila dajatve za odjavljeno vozilo.  

Premalo inšpektorjev za nelegalna odlagališča

Razgradnja izrabljenega vozila je za zadnjega imetnika brezplačna. Praviloma je treba izrabljeno vozilo oddati na zbiralnem mestu oziroma v obratu za razstavljanje, uporabnik lahko pokliče v katerega od centrov in ti potem tudi prevzamejo vozilo.

Problematika so tudi nelegalna odlagališča avtomobilov; čeprav je inšpektorat za okolje o njih seznanjen, vseeno ostajajo več let nedotaknjena. Inšpektorat pogosto ne ukrepa zaradi pomanjkanja inšpektorjev. Kot je pojasnil okoljski inšpektor Dejan Mandić, se z rednimi pregledi ukvarja manj kot 50 inšpektorjev, ob tem pa jih čaka več kot 3500 neobdelanih prijav.

Sama razgradnja vozil je sicer dokaj učinkovita; potem ko vozilo razstavijo in gredo določene surovine v predelavo, kot čisti odpadek ostane le okoli pet odstotkov teže celotnega vozila. »Še največ izboljšav pri predelavi vidimo v tekstilu in plastiki, tu je še precej možnosti za izboljšave,« pravi Šarčeva, »verjamemo pa, da bo v prihodnje ta izkoristek še boljši

Profimedia
Pri nas se delež recikliranih vozil žal zmanjšuje. Razlogov je več.

Po prevzemu vozila ga v obratu za razstavljanje osušijo ter odstranijo materiale in sestavne dele, ki vsebujejo nevarne snovi. Vozilo se nato razstavi, zaradi recikliranja se odda v drobljenje, nato pa se različne frakcije (železova frakcija, frakcija barvnih kovin) oddajo v nadaljnjo obdelavo oziroma proizvodnjo jekla, barvnih kovin … Z oddajo v razgradnjo prispevamo k ohranjanju naravnih virov, v Evropi na primer 50 odstotkov jekla pridobimo z recikliranjem, so še pojasnili na ministrstvu.

Električni avtomobili pomenijo nove izzive za razgradnjo

Razgradnja vozil bo z vse večjo elektrifikacijo seveda prešla v novo fazo. Trenutno je povprečna starost izrabljenega vozila v Evropi, ki gre v razgradnjo, okoli 15 let, a se bo najverjetneje še povišala. V razgradnjo še ne prihaja veliko električnih vozil. »Zaradi baterij za električna vozila trenutno spreminjajo evropsko zakonodajo o baterijah in ravnanju z odpadnimi baterijami, to pa bo vplivalo tudi na razgradnjo,« so napovedali na ministrstvu, kar pomeni, da je to problematika, s katero se bo morala industrija v prihodnje šele zares soočiti.

Profimedia
Prevozno sredstvo pa tudi ponos družine. Prav je, da delovno dobo konča kot vir surovin.

Estrada

SanjskaPoroka-clanek-svet
Last minute Sanjska poroka

Glasovanje: Kdo si zasluži 'Last minute Sanjsko poroko'?

Moamer Kasumović
Šok v BiH

Znani bosanski igralec Moamer Kasumović obsojen zaradi spolnega napada na mladoletnika

tisti dnevi v mesecu
Podkast

Video: Tisti dnevi v mesecu v drugi sezoni še bolj pikantni in žgečkljivi

Blaž Švab, Jasna Kuljaj, Z Jasno in glasno
Z Jasno in glasno

Kaj si Blaž Švab misli o velikem hitu poletja, pesmi Brajde

Sophia Loren
Jubilej

Diva Sophia Loren slavi že 90 let: Iz revščine v Hollywood

Kesha
Nihče ne želi imeti opravka z njim

Pevka Kesha zaradi tega incidenta preoblikovala besedilo

Zanimivosti

ciper_2
Ciper

Vse izgleda kot pred 50 leti

supet-luna, sankt-peterburg
Mini luna

Zemlja bo za kratek čas dobila še eno luno

HUAWEI Watch GT 5-6
Zanimivosti

Vau! Huawei predstavil nove naprave!

IMG_2113
Mednarodni festival

Speculum Artium 2024: Kjer se srečajo umetnost, znanost in virtualna resničnost

cryptocoin, kriptovaluta, mining, rudarjenje, kripto
Zanimivosti

Najboljši načrt za zaslužek s kriptovalutami: CrytocoinMiner vam omogoča zaslužek vsak dan

kovanec
Izjemno redka zbirka

Po stotih letih začeli s prodajo kovancev "kralja masla", za enega iztržili 1,2 milijona evrov