Na Zvezi potrošnikov Slovenije (ZPS) pojasnijo pomen tega izraza: "Skrčflacija opisuje pojav zmanjšanja količine izdelkov, pri čemer pa cena in embalaža le-teh pogosto ostaneta tako rekoč nespremenjeni. Tuji mediji na tovrstno do potrošnika neprijazno prakso opozarjajo že nekaj časa, v Sloveniji pa do sedaj še ni bil narejen podrobnejši pregled in popis 'skrčenih' izdelkov." Prav zato danes še ne morejo komentirati, kako razširjen je ta pojav pri nas. So pa na Zvezi potrošnikov Slovenije na tovrstno prikrito dvigovanje cen začeli opozarjati. "Prav tako smo potrošnike začeli pozivati, da nam primere 'krčenj' izdelkov posredujejo preko našega spletnega obrazca. Zbrane primere bomo v kratkem tudi objavili na naši spletni strani," so pojasnili.
"Skrčflacija" sicer ni popolnoma nov pojav. Proizvajalci so se iz različnih razlogov krčenja svojih izdelkov posluževali tudi prej. "Lahko pa bi trdili, da se je v luči trenutne draginje tovrstnih do potrošnika neprijaznih praks začelo posluževati vedno več proizvajalcev," opažajo na ZPS, kjer obenem povedo, da na do sedaj zbrane primere lahko pojasnijo, da potrošniki "skrčflacijo" najbolj opažajo pri prehranskih izdelkih, kot so pekovski izdelki, instant vitaminski praški, čokolade, margarine in podobno. "Krčenje" pa je mogoče zaznati tudi pri drugih izdelkih, na primer hrani za domače živali, izdelkih za osebno nego ali izdelkih za vzdrževanje gospodinjstva.
"Skrčflacija" ni prepovedana
Skrčflacija sicer ni prepovedana in ni v nasprotju z veljavno zakonodajo. "Vsekakor pa gre za do potrošnika neprijazno prakso, saj proizvajalci o zmanjšanju količine izdelka potrošnika ne obvestijo, prav nasprotno, zmanjšanje pogosto poskušajo celo prikriti z nespremenjenim izgledom embalaže," povedo na zvezi potrošnikov. Zato potrošnikom svetujejo, da so pri nakupovanju izdelkov pozorni. Predvsem naj spremljajo ceno za enoto (to je cena za kilogram oziroma liter), preko katere lahko hitreje zaznajo takšne prikrite dvige cen. "V primeru, da opazijo, da se proizvajalec poslužuje 'skrčflacije', pa lahko na trgu najdejo alternativo, torej istovrsten izdelek drugega proizvajalca, ki je primerljive kakovosti in ima nižjo ceno za enoto. S takšno izbiro dajo proizvajalcem tudi jasen signal, da se s praksami, kot je 'srčkflacija', ne strinjajo in jih ne podpirajo."
Kaj pa trgovci? Ali tudi oni zaznavajo zmanjšane količine posameznih izdelkov in ali se tega morda celo sami poslužujejo pri lastnih blagovnih znamkah? V Sparu opažajo, "da se navade potrošnikov spreminjajo in s tem je po našem mnenju povezan tudi omenjen izraz 'skrčflacija'. Temu zagotovo prispeva tudi razpoložljivost izdelkov ter trendi, saj potrošniki zaradi spremenjenega življenjskega sloga raje posegajo po izdelkih manjših količin, v priročnejši in enostavnejši embalaži. Na te spremembe nas občasno opozarjajo tudi naši kupci, ki imajo vprašanja na to temo". Za vse izdelke njihove trgovske znamke zagotavljajo, da niso primer "skrčflacije", saj količin izdelkov niso spreminjali.
Obvestili o potencialnem zmanjšanju gramature pri Hoferjevih izdelkih
Pri Hoferju odgovarjajo, da pri izdelkih njihovih lastnih blagovnih znamk, ki jih je v redni prodaji več kot 90 odstotkov, lahko zagotovijo, da ne zmanjšujejo količine oziroma gramature izdelka ob isti ceni. "Pred kratkim smo bili glede 'skrčflacije' nagovorjeni tudi s strani Zveze potrošnikov Slovenije, kjer so jih kupci obvestili o potencialnem zmanjšanju gramature pri določenih Hoferjevih izdelkih. V konkretnih primerih smo dokazali, da temu ni tako, in ZPS ustrezno informirali, da ne gre za 'skrčflacijo', temveč je šlo bodisi za nov izdelek z manjšo gramaturo, a tudi nižjo ceno, bodisi neresnično trditev, saj gramature izdelka nismo spreminjali že vrsto let. V primeru enega izdelka je šlo za malenkost višjo ceno (14 centov) od jeseni 2022 ob nespremenjeni gramaturi."
Sicer pa skrbijo za transparentnost pri označevanju tako cene kot gramature vseh izdelkov v trgovinah Hofer, še dodajajo. Potrošniku je tako v času nakupa ob izdelku na voljo cenovna tablica oziroma cenovni trak, iz katerega je razvidna tako teža kot tudi cena izdelka na enoto. Oba podatka sta potrošniku na razpolago tudi v letaku in na spletu, če je izdelek oglaševan.
Tudi v Lidlu odgovarjajo, da so pri navajanju količine na izdelkih transparentni. Na cenovnih izkazih na prodajnem mestu so tako poleg cene vedno navedene količine. "Naša pakiranja izdelkov so prilagojena tako, da zadostijo potrebam vsakdanjega kupca," zagotavljajo in ob tem še potrdijo, da pritožb kupcev zaradi zmanjšane količine izdelkov niso prejeli, saj v okviru lastnih blagovnih znamk lahko zagotovijo najboljše razmerje med kakovostjo in ceno, zato se jim tovrstnih ukrepov ni potrebno poslužiti.