Ministrstvo predlagane spremembe, za katere do ponedeljka zbira pripombe, utemeljuje z ugotovitvami Evropske komisije in Evropske agencije za varnost v letalstvu (EASA), da slovenska agencija za civilno letalstvo nima zadostnih zmogljivosti za opravljanje nadzora. EASA ocenjuje, da lahko pride v Sloveniji do težav pri izpolnjevanju evropskih predpisov na področju varnosti civilnega letalstva, kar lahko povzroči varnostna tveganja.
Ker agencija za civilno letalstvo zaradi omejitev v javnem sektorju v obstoječi obliki ne more zagotavljati primernega števila ljudi, da bi opravljali vse predpisane naloge, ministrstvo predlaga njeno preoblikovanje v samostojen in neodvisen subjekt, ki samostojno odloča o potrebnem številu zaposlenih in finančnih virih za učinkovito izvajanje nalog in pristojnosti, pa tudi o višini plač in dodatkih zaposlenih.
V predlogu so predvidene tudi spremembe načina financiranja. Proračunska sredstva, namenjena za delovanje agencije, se bodo na letni ravni bistveno znižala. Agenciji je v proračunu za letos na voljo 1,47 milijona evrov, po spremembi pa se bodo proračunska sredstva letno znižala na 500.000 evrov, je zapisano v predlogu novele, za sprejem katere ministrstvo predlaga nujni postopek.
Agencija bo večji del prihodkov za izvajanje nalog dobila iz drugih virov, in sicer s prihodki iz pristojbin, taksami po potniku in tovoru, ki se s tem predlogom uvajajo kot nov vir financiranja, ter drugimi prihodki. Novi način financiranja je bolj pravičen, saj bodo tako obremenjeni vsi potniki in tovor, in ne le tisti, ki potujejo z letalskimi operaterji s spričevalom, izdanim v Sloveniji, je zapisano v predlogu.
S taksami na potnike in tovor naj bi agencija letos zbrala okoli 1,5 milijona evrov, skupaj pa naj bi imela na voljo 3,2 milijona evrov sredstev. V naslednjih letih se bo letni finančni načrt agencije gibal od 4,7 do 5,1 milijona evrov, s taksami na potnike in tovor pa naj bi zbrali še več kot letos.
V Aerodromu Ljubljana so za STA povedali, da dodatne finančne obremenitve, ki izhajajo iz predloga novele, še poslabšujejo konkurenčnost slovenske letalske industrije, ki da je že zdaj med najbolj obremenjenimi. Nove takse bodo subjekti prenesli na končne uporabnike, to je potnike, so prepričani.
"Varnost letalskega prometa je v splošnem javnem interesu, ne le v interesu potnikov in letalskih ter letaliških podjetij, zato tudi financiranje ne bi smelo sloneti pretežno na njihovih plečih. Agenciji za civilno letalstvo že zdaj plačujemo visoke tarife, samo Aerodrom Ljubljana 350.000 evrov letno, zato dodatne obremenitve niso upravičene," so zapisali.
V slovenskem letalskem prevozniku Adria Airways spremembe glede financiranja agencije, ki so vezane na takse po potniku in tovoru, po drugi strani podpirajo, v kolikor bodo res prispevale k nižji stroškovni obremenitvi letalske industrije.
V obrazložitvi sprememb je namreč zapisano, da bo uvedba novega vira financiranja pozitivno vplivala na vse letalske subjekte, saj naj bi se znižalo plačilo za izvajanje dejavnosti agencije, ukinili pa naj bi tudi nekatere postavke, ki so vezane na plačilo tarife po potniku.