Slovenija

Pritožbe zoper oglase vse bolj naraščajo

Petra Rupnik
30. 3. 2015, 13.06
Posodobljeno: 9. 8. 2017, 09.56
Deli članek:

Slovenskem oglaševalskem festivalu je potekalo tudi predavanje s predstavitvijo konkretnih primerov, s katerimi se je ukvarjal 13-članski senat Oglaševalskega razsodišča. O delu razsodišča in načinih, s katerimi se lahko s to institucijo povežemo vsi potrošniki, smo se pogovarjali s predsednikom oglaševalskega razsodišča Romanom Berčonom in članom senata Cenetom Grčarjem.

Sašo Simić

Ali delo Oglaševalskega razsodišča zajema le pritožbe med oglaševalci ali se lahko na razsodišče obrne tudi vsak slovenski potrošnik?

Cene Grčar: Absolutno lahko. Pritožbo lahko potrošnik vloži, če meni, da je oglas sporen oziroma v nasprotju s kodeksom. Poda pisno prijavo, ki je ni treba posebej utemeljevati. Povedati mora le, za kateri oglas gre in kaj naj bi bilo v zvezi z oglasom problematično.

Sodbe Oglaševalskega razsodišča so javne, vsi lahko do njih dostopamo. Kaj sledi? Kaj se zgodi z oglaševalcem, ki je kršil kodeks? 

Roman Berčon: Oglaševalsko razsodišče nima zakonodajne moči, zato sodbe niso sodbe, ampak so razsodbe. Vendar pa ima oglaševalsko razsodišče kljub temu moč. Ko v primeru neke utemeljene pritožbe oglaševalsko razsodišče razsodi, da gre za utemeljeno razsodbo in za kršenje določil kodeksa, pozove oglaševalca k prekinitvi te komunikacije. Ni se še zgodilo, da oglaševalec tega poziva ne bi upošteval. Ker pa oglaševalsko razsodišče vendarle deluje v okviru Slovenske oglaševalske zbornice, ki je sestavljena tripartitno (člani medijev, oglaševalcev in agencij), razsodišče pozove k bojkotu te konkretne komunikacije,vendar do uporabe tako drastičnih mehanizmov še ni prišlo. V primerih, ko pa razsodišče sumi, da gre za kršitev zakonodaje, kajti regulativa in samoregulativa delujeta z roko v roki, poda prijavo tudi na Tržni inšpektorat RS. Ta pa ima zakonodajno moč in na osnovi tega vrši sodne postopke.

»Morala posameznika, tistega, ki odloča o tem, s čim bi šli v oglaševalsko komunikacijo, mora biti usmerjena k odgovornemu oglaševanju.« Roman Berčon

Kako bi sicer ocenili neko splošno sliko oglasov, ki ta trenutek nagovarjajo slovenskega potrošnika?

Roman Berčon: Ugotavljamo, da je v letu 2014 število pritožb in tudi mnenj naraslo za približno 30 odstotkov. To lahko pomeni dvoje. Pozitivna interpretacija je seveda takšna, da sta se strokovna in tudi laična javnost zganili, saj oglaševanje postaja in je širši del družbenega prostora, ki je opažen, na katerega se odzove, ki lahko žali določene posameznike ali institucije. Po drugi strani pa obstaja seveda tudi interpretacija: število pritožb je naraslo, torej samoregulativa ne deluje, kar pomeni, da se kodeks krši. Naše temeljno vodilo je naslednje: morala posameznika, tistega, ki odloča o tem, s čim bi šli v oglaševalsko komunikacijo, mora biti usmerjena k odgovornemu oglaševanju, ki ima posluh do slovenskega jezika, do družbe kot take. Naše temeljno vodilo je torej, da kodeksa sploh ne bi potrebovali, ko bo morala tako zelo zrela, da nihče kodeksa sploh ne bo potreboval, ker bodo vsi delovali moralno.

Kdaj nam mora ob srečanju z nekim oglasom zasvetiti alarm, skratka, kdaj smo lahko prepričani, da nas oglas zavaja?

Cene Grčar: Problem je v tem, da je ogromno slabih oglasov, ki niso v nasprotju s kodeksom. Jaz mislim, da po občutku. Takrat ko ljudi vznemirijo določene stvari ali pa ko imajo občutek, da jih nekdo hoče nategniti. Mislim, da je v takih primerih najverjetneje oglas vsaj sporen.

Roman Berčon: Potrošnike seveda pozivava, da budno spremljajo komunikacijo in se takoj odzovejo ter spišejo pritožbo. Obrazec je na spletni strani Slovenske oglaševalske zbornice, izpolnjevanje pa je izredno preprosto.

Estrada

Moamer Kasumović
Šok v BiH

Znani bosanski igralec Moamer Kasumović obsojen zaradi spolnega napada na mladoletnika

tisti dnevi v mesecu
Podkast

Video: Tisti dnevi v mesecu v drugi sezoni še bolj pikantni in žgečkljivi

Blaž Švab, Jasna Kuljaj, Z Jasno in glasno
Z Jasno in glasno

Kaj si Blaž Švab misli o velikem hitu poletja, pesmi Brajde

Sophia Loren
Jubilej

Diva Sophia Loren slavi že 90 let: Iz revščine v Hollywood

Kesha
Nihče ne želi imeti opravka z njim

Pevka Kesha zaradi tega incidenta preoblikovala besedilo

lady gaga gucci-gucci
Soočila se je na drugačen način

Lady Gaga spregovorila o govoricah z začetka svoje kariere, da je moški

Zanimivosti

supet-luna, sankt-peterburg
Mini luna

Zemlja bo za kratek čas dobila še eno luno

HUAWEI Watch GT 5-6
Zanimivosti

Vau! Huawei predstavil nove naprave!

IMG_2113
Mednarodni festival

Speculum Artium 2024: Kjer se srečajo umetnost, znanost in virtualna resničnost

cryptocoin, kriptovaluta, mining, rudarjenje, kripto
Zanimivosti

Najboljši načrt za zaslužek s kriptovalutami: CrytocoinMiner vam omogoča zaslužek vsak dan

kovanec
Izjemno redka zbirka

Po stotih letih začeli s prodajo kovancev "kralja masla", za enega iztržili 1,2 milijona evrov

avto, henry ford
Model T

Avto je vse pregnal s ceste