V EU se kažejo znaki okrevanja, a krize še nismo pustili za sabo, je ob predstavitvi ugotovitev pregleda napredka pri izvajanju Akta za mala podjetja za leto 2013 poudarila namestnica evropskega odposlanca za mala in srednja podjetja Joanna Drake.
Napredek je neenoten. V nekaterih državah rezultati malih in srednjih podjetij že presegajo predkrizne ravni. Pri številnih - tudi pri Sloveniji - pa se še kažejo velike težave, je Drakova pojasnila v Neaplju na skupščini malih in srednjih podjetij.
"Počasna narava okrevanja kaže, da moramo za mala in srednja podjetja narediti več," je poudarila Drakova. Podjetniki potrebujejo več podpore, da znova zaženejo rast.
Kot spodbudno je v tej luči Drakova izpostavila dejstvo, da ključno vlogo malih in srednjih podjetij priznava tudi novi predsednik Evropske komisije Jean-Claude Juncker. Na simbolni ravni se to kaže tudi v dejstvu, da bo v prihajajoči komisiji prvič zaživel generalni direktorat, namenjen prav tem podjetjem.
Da je v poročilu o izvajanju Akta za mala podjetja za leto 2013 veliko pozitivnih znakov, je izpostavil tudi Kostas Andropulos iz generalnega direktorata Evropske komisije za podjetništvo in industrijo. Kot je poudaril, v komisiji trenutno vlada "previdni optimizem", a je veliko treba še narediti.
Na letni ravni je bilo v letu 2013 zaznano zvišanje dodane vrednosti, ki jo ustvarijo mala in srednja podjetja, a se je rast glede na leto prej upočasnila. Medtem pa je padlo tako teh število podjetij kot tudi zaposlenost v njih.
V primerjavi z obdobjem pred izbruhom krize pa je dodana vrednost, ki jo ustvarijo mala in srednja podjetja, v letu 2013 že presegala tisto iz leta 2008. Tudi število omenjenih podjetij se je glede na leto 2008 povečalo, a ta podjetja še vedno zaposlujejo manj ljudi kot pred začetkom krize.
Dva sektorja, ki ju je kriza še posebej prizadela, sta gradbeništvo in predelovalni sektor. Gradbeni sektor je v petih letih zabeležil kar 22-odstotni padec dodane vrednosti, medtem ko je ta v predelovalnih dejavnostih padla za tri odstotke.
Pozitivno pa so se v času po izbruhu krize odrezala mala podjetja, aktivna na področju poslovnih storitev, informacijsko-komunikacijske tehnologije in nepremičninskega sektorja.
Napredek je bil sicer po državah zelo neenoten. V kategorijo držav, ki so se pri podpori malim in srednjim podjetjem dobro odrezale in jim gre sedaj veliko bolje kot pred krizo, komisija uvršča Nemčijo, Avstrijo, Švedsko, Belgijo, Malto, Luksemburg, Veliko Britanijo in Francijo. Nemčija pri tem še posebej pozitivno izstopa.
Slovenija pa se je uvrstila v drugo skupino držav - tistih, pri katerih so še vedno prisotne velike težave. Poleg Slovenije se v to skupino uvrščajo še Grčija, Španija, Portugalska, Hrvaška, Ciper, Irska, Romunija, Madžarska in Latvija. V teh državah je dodana vrednost, ki jo ustvari malo gospodarstvo, še vedno vsaj 10 odstotkov manjša kot pred izbruhom krize.
Mala in srednja podjetja bodo v letošnjem letu dodano vrednost povečala za 2,8 odstotka, v letu 2015 pa za 3,4 odstotka, sicer napoveduje komisija. Ob tem bodo ta podjetja v prihodnjih dveh letih ustvarila 740.000 novih delovnih mest, medtem ko naj bi njihovo število stagniralo.
Največja težava malih in srednjih podjetij ostaja dostop do financiranja, še opažajo v komisiji.
Mala in srednja podjetja so hrbtenica evropskega gospodarstva, poudarja Evropska komisija. Okoli 20,6 milijona malih in srednjih podjetij - družb z manj kot 250 zaposlenimi - v uniji zaposluje več kot 87 milijonov ljudi in ustvari 58 odstotkov bruto dodane vrednosti.
Ta podjetja ustvarijo 85 odstotkov vseh novih delovnih mest in zagotavljajo dve od treh delovnih mest v zasebnem sektorju v EU. Največji delež med evropskimi malimi in srednjimi podjetji predstavljajo mikro podjetja z manj kot 10 zaposlenimi. Teh je 92 odstotkov.
Pobuda Akt za mala podjetja je vodilna pobuda politik EU v podporo malim in srednjim podjetjem. Vsebuje sklop ukrepov, ki temeljijo na desetih načelih, od podjetništva in odzivne uprave do internacionalizacije.
Pregledi napredka pri izvajanju akta so objavljeni vsako leto, njihov cilj pa je izboljšati razumevanje najnovejših trendov in nacionalnih politik, ki vplivajo na mala in srednja podjetja.