foto: Nina Vidmar, Anja Turšič Janež, Jera Jerala in Ajda Miška
Živi, dokler je v uporabi
Industrijska oblikovalka Neža Uran, ki z mizarjem Klemnom Udovičem prenavlja starinske izdelke pod znamko Lepu, nam je o relativno novem trendu povedala: »Izraz 'upcycling' pomeni ponovno uporabo starega predmeta, ki poveča njegovo vrednost. Pri nas se uveljavlja prevod nadcikliranje oziroma pomensko podoben izraz, večvrednostno recikliranje. Rabljenega in obrabljenega pohištva je veliko. Med njim so tudi starine, stoletje ali dva stari kosi. Kakšni so izjemne mojstrovine, so pa tudi taki, ki so bili v svojem času relativno običajni in jih je veliko, zaradi česar nimajo velike zbirateljske vrednosti. Kje jim je mesto? Sploh če so poškodovani, če določeni deli manjkajo? Pohištvo najde svoj habitat, če le ima funkcijo in pomen. Živi, dokler je v uporabi. Diha z nami in pripoveduje zgodbo: praske, vdrtine in manjša popravila tekom rabe so kot gube, brazgotine in tatuji. Prilagaja in spreminja se kot vse živo. Od sredine 19. stoletja se je življenje dramatično spremenilo, s tem pa tudi naša pričakovanja in potrebe po notranji opremi. Kosi, ki se ne vklapljajo več v nov način bivanja, postanejo odveč ali pa se spremenijo v muzejske eksponate – odvisno od kosa in okoliščin. Eksponati so nujen, dragocen vpogled v preteklost, ki jo mora sedanjost študirati in razumeti. A si ne moremo privoščiti shraniti veliko pasivnih primerov preteklosti, saj potrebujemo prostor za sodobno. Edini način, kako jih ohraniti žive, je, da jih prilagodimo sedanjosti.«
Stara nova pisalna miza
Eden izmed navdihujočih projektov, ki sta se ga lotila Neža Uran in Klemen Udovič, je pisalna miza, pri kateri sta med prenovo mislila na vse: tako na privlačen videz kot na njeno funkcionalnost, poskrbela sta, da je miza ergonomsko ustrezna. »Razgibana oblika poznega bidermajerja lepo sobiva z minimalizmom. Originalna predala sta ključavnici dobila v 20. stoletju, drugih prenov pa miza do danes ni imela. Od starega sva ohranila smreko, oreh, mahagonijev furnir in ključavnici. Na novo pa sva poskrbela za pokrivno lakirano brezovo vezano ploščo, prašno barvano podnožje in okovje,« izvemo med občudovanjem njunega dela.
Nadaljevanje prispevka si lahko preberete v posebni izdaji revije Jana POMLAD, 26. 2. 2024.