Zgodbe

Umiramo. Ampak nič hudega.

Jelka Sežun
30. 11. 2022, 20.09
Posodobljeno: 5. 12. 2022, 16.34
Deli članek:

Nekateri se bojijo smrti, drugi umiranja, tretji obojega. Da sta prvo in drugo dve različni stvari, sem presenečeno spoznala že enkrat v osnovni šoli, ko sem, kot je red in navada, brala Vinetuja – ali pa je bil morda Poslednji Mohikanec, ne spomnim se več, ena od tistih indijanaric pač – in je bil tam prizor, ko nekdo, ki ve, da ga bodo mučili, prosi indijanskega poglavarja za hitro smrt. Oh, brez skrbi, smrt bo hitra, odvrne Indijanec – samo pot do nje bo dolga. No, to je bil že zelo zgodaj moj aha trenutek. Sicer pa na smrt gledam precej podobno kot komik Spike Milligan, ki je rekel, ni me strah smrti, samo nočem biti zraven, ko se zgodi. In ni me strah pogovora o smrti, čeprav je to nekaj, čemur se Slovenci sicer strašansko radi izognejo. Ampak ni nič grozno in zanimive stvari slišiš, ko si začnejo ljudje sproščeno izmenjevati svoje ideje o smrti.

Shutterstock
V zahodnih državah smo smrt iz domačega okolja odrinili v socialne in zdravstvene ustanove, torej v domove starejših in bolnišnice.

Še en primer iz življenja, spet mojega: pred leti sem delala članek z delovnim naslovom Od smrti do groba, opisoval je pot pokojnika od smrti do pogreba, in naju je s fotografom po Žalah preko vseh postaj na tej poti vodil njihov uslužbenec, gospod z odličnim smislom za humor. Opisoval je zmedo sorodnikov, ko pridejo naročit pogreb, pa nimajo pojma, kaj naj izberejo, krsto?, žaro?, kakšen naj bo venček?, pevski zbor ali trobentača?, pogosto niti tega ne vedo, kakšne vrste pogrebov sploh obstajajo – ker se s pokojnikom niso nikoli pogovarjali o njegovih željah. In mi je po tem, ko je članek izšel, več ljudi zgroženo reklo, fuj, groza, kako si mogla pisati o tem? Prav zato, ker se je treba o smrti pogovarjati. Prav zato.

Tudi za smrt je potrebno nekaj načrtovanja. Kako načeti pogovor o smrti? O tem pišejo knjige, ampak obstaja tudi bližnjica – veliko tovrstnega materiala je na spletu.

Bejž preč! Prejšnji teden je zavod Opro priredil okroglo mizo o smrti v vsakdanjem življenju z naslovom, ki so si ga sposodili pri psihoterapevtu Claudu Steinerju, Zbudimo se! Umiramo. In so se trije sodelujoči strinjali, da smo v zahodnih državah smrt iz domačega okolja odrinili v socialne in zdravstvene ustanove, torej v domove starejših in bolnišnice, s čimer smo sicer dosegli, da je postala skoraj nevidna, nekaj, kar se nekje drugje dogaja nekomu drugemu – a smo zato toliko bolj prestrašeni in zmedeni, ko se zgodi nam. Ker o smrti nočemo premišljevati, ker jo odrivamo stran. Ker se o njej nočemo niti pogovarjati. In to je napaka. Da je smrt del življenja, se zdi že precej zmahana krilatica, ampak če premislite, drži. Če smrti ne odrinemo v ustanove, absolutno drži. Socialna psihologinja dr. Mirjana Nastran Ule, ena od sodelujočih pri okrogli mizi, je povedala zgodbo, ki to odlično ilustrira: kako je kot štiri- ali petleten otrok bila skupaj z vso družino pri umirajoči prababici. »Spomnim se globokega občutka miru. Od takrat je zame smrt ostala povezana z globokim občutkom miru. To smo zdaj izgubili, ker nismo soočeni s smrtjo, ker je ne vidimo, ne doživimo, zato nam je tuja,« je rekla.

O tej tujki zelo malo premišljujemo, ima pa večina ljudi zelo podobno predstavo, kako bi radi umrli, če že res morajo. Njene raziskave so pokazale, je rekla sociologinja dr. Sinja Čož, da bi večina najraje umrla v spanju. Ali pa vsaj na hitro, bum!, v kakšni nesreči. Zoprno za svojce, ampak zanje pa boljše kot dolgo, boleče umiranje. Kar me je spomnilo na tisti zelo črni vic, kjer nekdo pravi, rad bi umrl kot moj dedek, mirno, v spanju, ne pa vreščeč od groze kot potniki v njegovem avtu.

Prehod ali konec, nekaj od tega. »V sekularnih družbah smrt ni več prehod v novo življenje, smrt pomeni samo konec, nič drugega. Najbolj vrednotimo življenje, mladost, produktivnost, smrt pa je ravno nasprotno od tega. Kako osmišlja smrt, je stvar posameznika. Razlika v tem, kako jo bomo sprejeli, je zelo pogojena s tem, v kateri družbi živimo in kako kot družba temu dajemo smisel,« je rekla dr. Čož. V zahodnjaški družbi, še posebej v mestih, kjer ni več navade bedenja ob mrliču, ljudje živijo odmaknjeni od smrti – covid je to delno, a le začasno spremenil, medtem pa so se stvari že vrnile v stare tirnice – ampak na tisti del o osmišljanju smrti imamo pa vpliv. Tudi umiranja se je treba naučiti, je nedavno v nekem intervjuju rekla soustanoviteljica univerze za tretje življenjsko obdobje dr. Dušana Findeisen. »… kajti umiranja se ne moremo učiti iz knjig. Pa tudi smrti se ne bojimo, bojimo se svoje ideje o smrti, trdi Michael Onfray.«

Več v reviji Jana, št. 4829.11.2022

Estrada

Moamer Kasumović
Šok v BiH

Znani bosanski igralec Moamer Kasumović obsojen zaradi spolnega napada na mladoletnika

tisti dnevi v mesecu
Podkast

Video: Tisti dnevi v mesecu v drugi sezoni še bolj pikantni in žgečkljivi

Blaž Švab, Jasna Kuljaj, Z Jasno in glasno
Z Jasno in glasno

Kaj si Blaž Švab misli o velikem hitu poletja, pesmi Brajde

Sophia Loren
Jubilej

Diva Sophia Loren slavi že 90 let: Iz revščine v Hollywood

Kesha
Nihče ne želi imeti opravka z njim

Pevka Kesha zaradi tega incidenta preoblikovala besedilo

lady gaga gucci-gucci
Soočila se je na drugačen način

Lady Gaga spregovorila o govoricah z začetka svoje kariere, da je moški

Zanimivosti

supet-luna, sankt-peterburg
Mini luna

Zemlja bo za kratek čas dobila še eno luno

HUAWEI Watch GT 5-6
Zanimivosti

Vau! Huawei predstavil nove naprave!

IMG_2113
Mednarodni festival

Speculum Artium 2024: Kjer se srečajo umetnost, znanost in virtualna resničnost

cryptocoin, kriptovaluta, mining, rudarjenje, kripto
Zanimivosti

Najboljši načrt za zaslužek s kriptovalutami: CrytocoinMiner vam omogoča zaslužek vsak dan

kovanec
Izjemno redka zbirka

Po stotih letih začeli s prodajo kovancev "kralja masla", za enega iztržili 1,2 milijona evrov

avto, henry ford
Model T

Avto je vse pregnal s ceste