Zgodbe

Koliko jih je trpelo za vaš poceni izdelek?

Lara Jelen
16. 9. 2014, 07.30
Posodobljeno: 9. 8. 2017, 09.57
Deli članek:

Je res vseeno, če morajo za nekaj, kar kupimo poceni, garati sedemletni otroci, ki jim tako kradejo otroštvo? Si predstavljate, da bi morali za zajemalko juhe to početi vaši otroci ali vnuki?

Nas packarije, ki se dogajajo v ozadju, ne zanimajo ali se jih sploh ne zavedamo? Ajda Cevc je tiste vrste človek, ki jo krivice bolijo do nezavesti. Da bi se lahko proti njim borila po svojih najboljših močeh, se je odločila za študij človekovih pravic v Stockholmu. Kljub svoji mladosti je lahko zgled marsikomu. Potrošnike opominja, da imajo moč narediti konec neprestanemu kratenju človekovih pravic.

Poslovno sodelujete s kriminalcem?! Nič naj vam ne bo nerodno, če z izrazom družbena odgovornost podjetij niste najbolje seznanjeni. Vse kaže, da z njim niso seznanjena niti naša podjetja. Mnoga pod tem imenom navajajo dobrodelna dejanja, o čemer se lahko prepričate s hitrim pregledom spletnih strani največjih slovenskih podjetij. »Razen redkih izjem (Petrol,  Lek in Telekom) podjetja navajajo le svoje dobrodelne projekte in zavezanost ustvarjanju prijetnega delovnega okolja za svoje delavce.« Vse lepo in prav, a družbena odgovornost nikakor ni povezana z dobrodelnostjo, opozarja Ajda Cevc. »Lahko sklepamo, da je slovenskim podjetjem popolnoma vseeno, ali gradbeno podjetje, ki mu zaupajo izvedbo del, uporablja delo na črno; ali kupujejo eksotično sadje, pridelano na plantažah, nezakonito in nasilno odvzetih avtohtonim prebivalcem; ali kupujejo surovine, katerih pridelava zastruplja okoliško prebivalstvo; ali poslovno sodelujejo s političnimi režimi, ki grobo kršijo osnovne človekove pravice, itd. Tak odnos podjetij do družbene odgovornosti je zastarel in neprimeren v sodobni družbi, kar še dodatno potrjuje, da slovenska podjetja že več let zaostajajo za sodobnimi zahodnimi podjetji in zahtevami družbe.«

Dobiček, pomembnejši od človekovih pravic? Na mednarodni ravni je področje podjetništva in človekovih pravic v zadnjih dveh desetletjih doživelo bliskovit razvoj. Tako je vse od sredine devetdesetih let, ko so nevladne organizacije začele poročati o kratenju pravic v tovarnah azijskih dobaviteljev, npr. o delu otrok, prisilnem delu, prenizkem plačilu, predolgem delovnem času itd. »Medijsko izpostavljena so bila predvsem najbolj prepoznavna podjetja, kot so Nike, Shell, Gap, H&M itn. Z obveščanjem o dogajanju in delovanju takšnih podjetij je zahodni kupec postal ozaveščen, zahteva izdelke in storitve, katerih poreklo je etično in okoljsko nesporno.« Ker podjetja brez kupcev pač nimajo prihodnosti, so se začeli prilagajati njihovim zahtevam in skušajo zagotoviti spoštovanje človekovih pravic pri vseh vidikih poslovanja. »Ta razvoj je doživel prelomno točko leta 2011, ko je Svet ZN za človekove pravice prvič v zgodovini soglasno sprejel kakšen dokument, t. j. Smernice ZN za spoštovanje človekovih pravic v gospodarstvu (ang. UN Guiding Principles on Business and Human Rights), ki jih je s svojo ekipo več let pripravljal profesor s Harvarda, John Ruggie. Smernice določajo, da je dolžnost vsakega podjetja spoštovanje človekovih pravic. Natančneje to pomeni, da morajo podjetja določiti svoj kodeks, ki ga vnesejo v odločanje, načrtovanje, financiranje, izvedbo, kontrolo, ter skrbno bdeti nad spoštovanjem človekovih pravic.«

Od podjetij zahtevajmo odgovornost! Zakaj je tako pomembno, da podjetja delujejo odgovorno in spoštujejo človekove pravice? »Časi, ko so bili države in njihovi organi edini kršitelji človekovih pravic, so že zdavnaj mimo. Ne nazadnje je danes med sto največjimi gospodarstvi sveta le še 40 držav, 60 pa je podjetij. V globaliziranem gospodarstvu je gospodarska skupnost postala izjemno močan družbeni dejavnik, ki počasi začenja sprejemati to vlogo z odgovornostjo. Dolžnost skrbnega sodobnega menedžerja ni delovati v čim večjo ekonomsko korist delničarjev ne glede na vse posledice, temveč delovati v dobro podjetja dolgoročno. Podjetje pa ni izolirano v nekem paralelnem godpodarskem svetu, temveč je del družbe, zato bo dolgoročno uspevalo samo v uspešni in zdravi družbi,« pravi Ajda Cevc in dodaja, da si lahko slovenska podjetja za zgled vzamejo nešteto primerov dobre prakse iz tujine.


Več preberite v tiskani Jani (št. 37, izid: 16. 9. 2014).

Estrada

Simon Popek, Miša Molk
Začel se je LIFFe

Ljubitelji filmov spet prišli na svoj račun

pf-na-v-1-pelko
Vip Petek na TV Veseljak Golica

Primorski fantje na Veseljaku: »Morda nas bo od zgoraj pozdravil tudi Bogdan«

1731506601-z-jasno-in-glasno-1731506560883
TV Veseljak Golica

Jasna s Saško Smodej in Dejanom Dogaja

Karel III
Današnji slavljenec

Foto: Karel III. bo 76. rojstni dan praznoval delovno.

Tako kralj Karel kot njegova žena Camilla sta jasno pokazala svoje navdušenje nad konjskimi dirkami,
Estrada

Preiskava zasebnih nepremičnin britanskega kralja razkriva sporne posle

rdeča-preproga-aktual
Novost

Aktualov rojstni dan: Rdeča preproga za nastopajoče, voditelje in oboževalce