Nasveti

ADHD - diagnoza s skritimi močmi

Lara Jelen
16. 6. 2024, 06.00
Deli članek:

Strokovnjaki zadnja leta beležijo porast števila diagnoz ADHD, ki vključuje izzive s koncentracijo, samoobvladanjem in ravnjo energije (hiperaktivnost). Žal to ni kratkotrajna faza, ki bo naravno izginila, ko bo otrok odrasel, niti ni posledica neustrezne vzgoje ali odraz otrokovega značaja. ADHD s sabo prinaša mnoge izzive, a tudi nekatere prednosti, v knjigi Skrita moč ADHD, ki je lansko leto izšla pri založbi Didakta, piše dr. Anamarija Kejžar, docentka na fakulteti za socialno delo. Tekst: LARA JELEN

Profimedia
Motnja ADHD

Otroci z ADHD s težavo sledijo pouku. Mirno sedenje, pri tem pa še zbrano poslušanje dolge razlage jim vzbudi podobne občutke, kot bi se prebudili v ferrariju, ki ga pošljete na vaško cesto z omejitvijo 30, brez možnosti pospeševanja. Po drugi strani pa se takšni otroci odlično znajdejo tam, kjer drugi običajno čutijo nekoliko več nelagodja. »Otroci z ADHD so uspešnejši v začetnih fazah šolskega leta, ko so izpostavljeni neznanim učiteljem, sošolcem učilnicam in šolski opremi – torej v njihovem okolju, saj je njihova sposobnost prilagajanja neznanemu okolju in novim situacijam tista, ki jim gre bolje kot drugim. Prav tako lahko manj vedenjskih težav kažejo ob obisku redko videnih starih staršev. Vendar ne gre za igro, temveč preprosto za njihovo sposobnost, da so bolj motivirani in pozorni v zahtevnejših, kompleksnih situacijah, kot so potovanja in šole v naravi, medtem ko sedenje v razredu in ohranjanje pozornosti zanje predstavljata ravno obratno – največji napor.«

Zjutraj je njihova pozornost na vrhuncu

Na intenzivnost ADHD pri otrocih lahko vpliva stopnja utrujenosti ali čas dneva, pojasnjuje dr. Kejžar. »V jutranjih urah imajo običajno boljše učne dosežke, medtem ko bo prepričevanje, naj opravijo domačo nalogo pozno popoldne ali zvečer, verjetno v otrocih povzročilo odpor ali druge vedenjske težave.« Če poznamo delovanje oseb z ADHD, lahko tako sebi kot njim bistveno olajšamo življenje.

Več povratnih informacij!

»Da bi otroke z ADHD ohranili osredotočene na nalogo, jim je treba ponuditi pozitivne povratne informacije in nagrade, ki povečujejo privlačnost naloge (to je lahko že nalepka z napisom bravo!, ki jo otroku prilepite v zvezek), ter blage posledice, če se oddaljijo od naloge. Ključna je takojšnjost teh odzivov, ki niso le hitri, ampak tudi pogosti.« Če na te odzive prevečkrat pozabite, predlaga strokovnjakinja, si na različna mesta v domu namestite majhne nalepke z veselimi obrazi. »Vsakič, ko vidite nalepko, otroku komentirajte, kaj v tistem trenutku dobro počne, tudi če zgolj mirno sedi in gleda televizijo. Otrok z ADHD bo potreboval močnejše ali učinkovitejše povratne informacije kot drugi otroci, da bi ga spodbudili k opravljanju nalog, upoštevanju pravil ali dobremu vedenju. Te povratne informacije lahko vključujejo fizično izkazovanje naklonjenosti, posebne privilegije, edinstvene prigrizke, žetone ali točke, materialne nagrade ali zbirateljske predmete. Vedno pa najprej poskusite s spodbudo, šele nato s kaznovanjem, saj je večja verjetnost, da se bo otrok odzval pozitivno in se počutil bolj motiviranega za spremembo vedenja.«

Nadaljevanje prispevka si lahko preberete v reviji Jana, št. 24, 11. junij, 2024.

revija Jana
Izšla je nova številka revije Jana. Prijazno vabljeni k branju!