Tita bi danes med polurnim zadrževanjem v svojem voznem parku najbrž zazeblo. Pasje mrzlo je v tisti muzejski dvorani, človek se zunaj prav ogreje. Sprva te 17 jeklenih lepotcev, teh simbolov prestiža in družbenega položaja njihovega lastnika, osupne, nato pa med daljšim pohajkovanjem med njimi postajaš proti njihovi sicer čudoviti zunanjosti odporen. Se jih Tito ni nič naveličal? Najbrž tako bogokletno vprašanje zmore zgolj nepoznavalka.
Tito je namreč ljubil sodobne avtomobile, sicer pa je prejemal vedno nove in nove modele in mu res ni moglo postati dolgčas. Vsakokrat, ko je obiskal kakšen velesejem, mu je tamkajšnji kolektiv ponudil nov model. Meni darilno vrečko s prospekti, njemu pa Lincolnovega kabrioleta! Omenjena ameriška znamka je znana po luksuznih limuzinah visokega razreda in prav ta model, ki je razstavljen v Bistri, je predstavljal vrh ponudbe te tovarne. Narejen leta 1965 ima celo klimo in električne pomične sedeže, Titu pa so ga podarili ob odprtju jesenskega velesejma leta 1965. Z njim se je vozil na Brionih in v njem prevažal goste, med njimi igralca Richarda Burtona ter Elizabeth Taylor.
Prva protokolarna vozila so v Bistro prišla sredi 80. let 20. stoletja, in sicer trije od ministrstva za obrambo, eden od skupščine nekdanje SFRJ, dva modela iz Vojnega muzeja Kalemegdan v Beogradu, preostali pa iz današnjega beograjskega Muzeja zgodovine Jugoslavije. Iz srbske prestolnice so jih pripeljali v posebej prirejenih vagonih, nato pa so morali po navodilih iz Beograda ostati skriti za visoko belo pregrado do poznih nočnih ur.
Zbrka okrog zbirke. Večina razstavljenih avtomobilov je torej dejansko izposojena iz beograjskega muzeja in prišlo je do zahtevkov po vračilu, vendar je Tehniški muzej samo upravljavec muzejskega gradiva, to pa je v lasti države.
Več v Zarji, št. 14, 3. 4. 2018