Na internetu lahko danes najdemo številne članke z nasveti, kako že ob prvem branju ustvariti dinamičen prvi vtis in se ločiti od konkurence. Res je, da naj bi vsak življenjepis vseboval delovne izkušnje, formalno izobrazbo, osebne in kontaktne podatke, vendar se pravila vendarle z leti rahljajo in vse bolj se cenita izviren pristop in proaktivnost kandidata. Za vas smo s pomočjo največjega slovenskega zaposlitvenega portala mojedelo.com zbrali nekaj zlatih pravil in tipičnih napak pisanja življenjepisov. Pri portalu mojedelo.com imajo zbranih več kot 40.000 življenjepisov Slovencev, ki z njihovo pomočjo iščejo novo službo ali pa boljšo karierno priložnost, zato je njihov nasvet nadvse dobrodošel.
Ljubezen na prvi pogled
Kadrovik prijavo običajno prvič preleti v manj kot 30 sekundah in že na prvi pogled oceni ustreznost kandidata. Večina jih daje največji pomen oblikovni in slovnični neoporečnosti življenjepisa, zato si tovrstnih napak ne smete privoščiti. Hkrati bodite pozorni na izbiro pisave – pisava, kot je Comic sans, vam lahko prinese plus točke le, če že vnaprej veste, da ga bo delodajalec vzel ironično. Kar se tiče organizacije besedila, nekateri bolj cenijo obliko standardiziranega Europassa, drugi želijo izviren pristop tudi z oblikovnega vidika. Na portalu svetujejo, da upoštevate navodila, ki jih delodajalec narekuje – če delodajalec želi življenjepis Europass, je prav, da upoštevate navodila; ko delodajalec išče kreativnega posameznika, ki bo v podjetju predstavljal vir novosti in kreative, pa »šablona« v večini primerov pomeni zaključek vašega iskanja. V vsakem primeru naj bo življenjepis videti strokovno, organizirano in strukturirano, saj to obenem odraža tudi vašo osebnost. Če ob vsem tem vključite fotografijo, boste imeli večje možnosti, da delodajalec navedene podatke poveže z vašim obrazom in si vas tako hitreje zapomni.
Stavite na izvirnost zapisanega in pokažite, kaj lahko podjetju konkretno ponudite.
Jedrnatost izraza
Tudi vsebinsko mora življenjepis delovati kot koherentna celota. Delodajalci v razpisu izpostavijo sposobnosti, ki jih od bodočega zaposlenega pričakujejo: prepoznajte njihove ključne zahteve, tudi če te niso eksplicitno navedene, in se brez dobesednega ponavljanja njihovih izrazov poskušajte čim bolj približati njihovi predstavi. Če se prijavljate na razpis podjetja, ki se ukvarja z organizacijo dogodkov, poudarite predvsem svoje organizacijske veščine in okoli njih zgradite celotno predstavitev. V življenjepis vključite izvirne izraze in dinamične glagole, kot so »zgraditi«, »diagnosticirati«, »urediti«, ki bodo takoj pritegnili pozornost kadrovika, in se izognite praznim standardnim floskulam, ki bi stale same na sebi, kot npr. »posedujem izjemne vodstvene sposobnosti«. Vsako trditev skušajte raje kot s suhoparnim naštevanjem zadolžitev podpreti s konkretnim opisom svojih dosežkov in pridobljenih znanj ali priporočilom bivšega delodajalca. Ob tem se držite pravila, naj bo življenjepis raje kratek kot predolg.
Ko nehate pisati življenjepis, lahko njegov učinek preverite pri prijatelju: podajte mu ga za pol minute in ga nato vprašajte, kaj se mu je najbolj vtisnilo v spomin. Njegov odziv vam bo pomagal popraviti morebitne zastranitve in določiti, kako bi povprečen bralec reagiral ob branju vašega življenjepisa.
Pri pisanju življenjepisa moramo informacije o sebi seveda do neke mere olepšati, vendar se pri tem vedno držimo resnice.
Življenjepis očistite nepotrebnih informacij
Vse čestitke za državno priznanje iz Vesele šole, ki ste ga prejeli v 7. razredu osnovne šole, a bodočega delodajalca dosežki pred vašim 18. letom najverjetneje ne zanimajo (razen seveda, če je bila pručka, ki ste jo izdelali pri tehniki, patentirana, odkupljena in prodajana po vsej Sloveniji). Vključite le informacije, ki so relevantne za specifično delovno mesto, in izpustite nepomembne podrobnosti, ki lahko zaradi preobilja informacij vaš CV vržejo na kup z oznako »ne pokličemo na razgovor«. Če se bomo z dosežki iz osnovne šole raje hvalili kdaj drugič, pa je v življenjepis vendarle dobro vključiti aktivnosti, ki so del vašega življenja danes: če se ukvarjate z zanimivo vrsto vadbe ali igrate nenavaden inštrument, je to priporočljivo omeniti, saj delodajalcu da občutek, da ste dinamična oseba, ki je vedno pripravljena na nove izzive in naloge.
Pokažite jim, da enostavno ne morejo brez vas
Stavite na izvirnost zapisanega in pokažite, kaj lahko podjetju konkretno ponudite. Svetovno znan je primer Nine Mufleh, dekleta, ki si je želelo delati za spletno platformo oddajanja in najemanja stanovanj Airbnb. Po več neuspešnih poskusih s prijavljanjem na razpise in pošiljanjem elektronskih sporočil na njihov kadrovski oddelek se je odločila popolnoma obrniti standardni koncept življenjepisa. Namesto navajanja preteklih izkušenj se je usmerila v prihodnost in zanje analizirala neraziskan trg Bližnjega vzhoda. Analizo je predstavila v obliki profila uporabnika strani Airbnb in s tem še dodatno vzbudila njihovo zanimanje. Nina je s svojo proaktivnostjo pokazala, da hoče delati le zanje in jim s tem dala občutek, da brez nje enostavno ne morejo. Njen projekt razmišljanja zunaj okvirjev je obkrožil svetovni splet kot nov model življenjepisa v dobi tehnologije. Nikoli ne pišite neresnic
Pri pisanju življenjepisa moramo informacije o sebi seveda do neke mere olepšati, a se pri tem vedno držati resnice. Največji faux-pas je seveda navajanje neresničnih referenc in delovnih izkušenj, obstajajo pa tudi manjši prestopki, ki te lahko spravijo v težave. Veliko ljudi si pri oceni znanja jezikov namreč radodarno doda stopnjo ali dve, saj menijo, da te ne bodo nikoli preverjane. Vseeno se lahko na delu hitro znajdemo v situaciji, pri kateri moramo eno od opevanih znanj pokazati, in takrat nam bo znanje španščine iz telenovele kaj malo pomagalo. Svetovalci na portalu mojedelo.com pravijo, da pisanje življenjepisa vsekakor ni mačji kašelj, saj predstavlja nekakšen alternativni zrelostni izpit. Brez oklevanja lahko rečemo, da je življenjepis neke vrste metabesedilo, saj moramo svoje kvalitete in znanja prav z njihovo pomočjo spraviti v berljivo in koherentno besedilo, ki bo izstopalo do te mere, da nas bo v očeh delodajalca povzdignil nad konkurenco. Vso srečo!