Naslov letošnjega Foruma so si izposodili iz teorije znanosti – sprememba paradigme (paradigm shift) zaznamuje v znanosti temeljni obrat v osnovnih konceptih in praksah znanstvene discipline, potreba po njem pa nastopi takrat, ko se preiskovani novi fenomeni spremenijo do tolikšne mere, da mora za njihovo razumevanje in opisovanje vznikniti nova teorija. »Sintagma nas je pritegnila iz dveh razlogov. Najprej zato, ker po našem prepričanju zvesto odraža aktualni družbeni trenutek, ki ga zaznamujejo popolna digitalizacija, vse večja nestabilnost trenutnega ekonomskega sistema, klimatske spremembe, spoznanje o nujnih spremembah v našem odnosu do okolja, ki bodo v prihodnosti gotovo v veliki meri oblikovale naš način življenja, svoje pa je k temu dodala še nestabilna geopolitična situacija, ki je v zavest znova priklicala vse grozote vojne. Toda spreminjanje družbenih, kontekstualnih razmer vedno vpliva povratno tudi na kulturo in umetnost svoje dobe, zato festival z naslovom, ki meri na spremembe, skuša s povečevalno lupo v živo spremljati te premike in zdi se, da svojo spremembo paradigme, ki se nanaša na vprašanje vloge, vrednosti, pomena, dostopnosti in tudi ontološkega statusa, doživlja tudi glasba,« so zapisali na spletni strani www.ljnmf.org, kjer med drugim najdete tudi vse ostale informacije, povezane s forumom.
To je tretji forum
Ob svojem širokem, družbenem pomenu pa naslov razkriva še manjše notranje, bolj pragmatične premike, ki zaznamujejo tokratni tretji Forum. Potem ko sta prva dva Foruma minila v znamenju dveh skladateljskih kuratorjev (Ondřej Adámek in Iris ter Schiphorst), so se tokrat odločili, da to možnost ponudijo glasbenikom. K sodelovanju so povabili nekaj izstopajočih glasbeniških imen – oboista Mateja Šarca, violistko Megumi Kasakava, glasbenike pihalnega kvinteta Slowind, hornista Christopha Walderja, tolkalista Alexa Lipowskega in pianista Joonasa Ahonena –, ki so jim nato zaupali sestavljanje sporedov. Toda njihovo povsem svobodno ustvarjalnost so vendarle želeli nekoliko omejiti in na ta način vsebinsko poenotiti koncerte – izbrani glasbeniki v žarišču, »kuratorji« posameznih koncertov so svoje sporede domislili v skladu z osnovno idejo spremembe paradigme, zato teh šest koncertov prinaša različne poglede na aktualno stanje družbe, včasih v obliki komentarja, drugič zgolj kot odtis, tretjič kot alternativa in vsakič znova v obliki individualnega subjektivnega tolmačenja sicer obče realnosti.
Gostujoči kuratorji programov posameznih koncertov bodo v njih nastopili seveda tudi v glasbeniški funkciji, pri tem pa jim bodo v pomoč še glasbeniki »hišnega« Ansambla Foruma nove glasbe in člani prestižne zasedbe Klangforum Wien, enega v svetovnem pogledu najpomembnejših komornih sestavov za sodobno glasbo. Takšna glasbeniška imena niso samo zagotovilo za izjemne izvedbe in interpretacije – želja organizatorjev je bila, da bi njihova kvaliteta zmogla žarčiti globlje v našo domačo glasbeno kulturo, zato so izjemne glasbenike povabili tudi k vodenju mojstrskih tečajev, na katerih bodo z njimi in njihovim znanjem lahko stopili v stik tudi mladi slovenski glasbeniki, ki so šele na začetku svoje umetniške poti. Podobno izobraževalno vlogo opravlja tudi serija muzikoloških delavnic, na katerih bodo skušali nekatera izvedena dela osvetliti tudi s teoretične, kompozicijske, estetske in analitične plati.
Poseben popoldanski koncert za mlade
Takšni želji po raznovrstni izobraževalni spremljevalni dejavnosti pa so letos dodali še poseben popoldanski koncert za mlade (1. spremljevalni koncert), na katerem se bodo predstavili mladi gojenci Glasbenega centra Edgar Willems v izvirni, prav za to priložnost napisani skladbi mlade skladateljice in glasbene pedagoginje Melani Popit, s čimer želijo pokazati, da lahko sodobna glasba močno zabije tudi v srcih najmlajših glasbenikov.
Kot vsako leto bo Forum v znamenju številnih prvih izvedb skladb v Sloveniji – to velja za praktično vsa dela –, obenem pa so naročili tudi nekaj povsem novih del, ki bodo zaigrana na jesenskem festivalu sploh prvič, z izvedbami pa se bodo spomnili tudi dveh slovenskih skladateljskih velikanov – Jakoba Ježa in Janeza Matičiča, ki sta preminila letos. »V želji, da bi bili slišani, da bi skupaj razmišljali o spremembi paradigme, ki seveda ne zadeva le glasbe in glasbenikov, temveč vse nas smrtnike, smo tokrat še povečali število in raznolikost naših dogodkov ter jih postavili na še bolj raznolika prizorišča – tako letos ob dvorani Slovenske filharmonije naseljujemo še Staro elektrarno, Klub Cankarjevega doma, galerijske prostore Osmo/za, Akademijo za glasbo in Filozofsko fakulteto, koprodukcijsko smo se povezali z Društvom slovenskih skladateljev in Pihalnim kvintetom Slowind, ponovitev našega koncerta pa bo zazvenela tudi v zamejskem Trstu.« Generalni sponzor dogodka je Inotherm.
SPREMEMBA PARADIGME
12. november – 8. december 2022
Glasbeniki v žarišču/kuratorji:
Matej Šarc
Megumi Kasakava
Christoph Walder
Alex Lipowski
Joonas Ahonen
Klangforum Wien
Ansambel Foruma nove glasbe
Michel Pozmanter, Jean-Philippe Würtz (dirigenta)