Estrada

„Če je besedilo dobro, je ustvarjanje vloge užitek“

Teja Pelko
8. 10. 2020, 08.51
Posodobljeno: 15. 11. 2020, 18.55
Deli članek:

Prvakinja SNG Drama Ljubljana Barbara Cerar se na odrskih deskah počuti kot riba v vodi. V svoji karieri je nanizala dolgo vrsto kompleksno izdelanih raznolikih likov v različnih žanrih, zanje pa je prejela tudi številne nagrade, kot so Nagrada Franeta Milčinskega – Ježka, Sterijeva nagrada za igralsko kreacijo, Zlata paličica za najboljšo žensko vlogo, Žlahtna komedijantka, Priznanje ZDUS-a, Borštnikovo nagrado in nagrado Prešernovega sklada. Zato v bistvu ne preseneča, da je dramatik, gledališki režiser in pedagog Matjaž Zupančič vlogo v svojem delu Nova rasa napisal prav zanjo. Če smo natančni, ji je napisal kar tri. Igra in uprizoritev satirično obravnavata zgodbo o dveh mladih slikarjih, Adolfu Hitlerju in Viktorju Karlsteinu, ki bi se rada vpisala na dunajsko Akademijo za likovno umetnost, a jima ta podvig ne uspe. Veliko pozneje, leta 1944, sta oba v Berlinu. Hitler je medtem postal firer (Gregor Baković), Karlstein (Bojan Emeršič) pa znanstvenik, ki za potrebe Wehrmachta, oboroženih sil nacistične Nemčije, konstruira novi monstruozni bitji v moški in ženski podobi. Markus (Saša Tabaković) in Heidi (Barbara Cerar) bosta zmagovito orožje v času, ko nacisti izgubljajo na vseh frontah, hkrati pa sta tudi Viktorjevo umetniško delo. Prvi pogoj za uspešnost tega eksperimenta naj bi bil, da so deli teles, ki sestavljajo novi kreaturi, arijskega porekla, kar pa se izkaže za težavo, saj leta 1944 v Berlinu čistega »arijskega materiala« ni več na pretek in tako pride do usodne napake …

Peter Uhan / SNG Drama Ljubljana
Barbara Cerar se je rodila v Ljubljani, kjer je obiskovala gimnazijo Poljane in nadaljevala študij na Akademiji za gledališče, radio, film in televizijo. Dramsko igro je zaključila v letniku profesorjev Kristijana Mucka in Dušana Mlakarja z vlogo Igralke in Marije v Strniševih Ljudožercih leta 1995, nato pa 1997 diplomirala. Kot absolventka je gostovala v SLG Celje, že leta 1996 pa se je zaposlila v Slovenskem stalnem gledališču v Trstu, kjer se je predstavila v različnih vlogah tekstov sodobnih avtorjev in klasikov. Od leta 2003 je stalna članica igralskega ansambla SNG Drame Ljubljana.

Matjaž Zupančič je satirično dramo Nova rasa napisal za točno določene igralce, med katerimi ste tudi vi. Verjetno si to štejete v veliko čast?

Ja, seveda. Lep občutek je, da na nek način sodeluješ že pri pisanju drame.

Ste ga vprašali, kako to, da je izbral vas?

Nisem ga vprašala.

Glede na zasnovo predstave, sklepam, da je bilo na vajah zelo zabavno … Ste morali zaradi smejanja pogosto ponavljati prizore?

Ja, nekajkrat pa res. Sem pa z užitkom gledala kolege, kako vadijo prizore. Lepo je gledati mojstre pri delu.

V predstavi imate tri precej različne vloge. Upodabljate namreč prostitutko, novinarko in 'nadžensko' Heidi. Katera vam je bila v največji izziv?

Kar vse tri enako. Kadar imaš različne vloge v predstavi, je izziv v tem, da ustvariš različne osebnosti.

Peter Uhan / SNG Drama Ljubljana
Cerarjeva v vlogi novinarke s soigralcem Bojanom Emeršičem v satirični drami Nova rasa


Vam je všeč takšno prehajanje med vlogami v eni uprizoritvi ali imate raje en lik skozi celotno predstavo?

Oboje mi je všeč, gre predvsem za to, kakšen je tekst. Če je besedilo dobro, je ustvarjanje vloge užitek, pa naj bo več različnih oseb v drami ali pa samo ena.
 
V Novi rasi znanstvenik Karlstein za potrebe Wehrmachta konstruira novi monstruozni bitji v moški in ženski podobi. Kateri del telesa mislite, da bi vzel vam, s katerim ste osebno najbolj zadovoljni?

Res ne vem, to je pa vprašanje za Karlsteina. On ima posebne kriterije, da se mu algoritem izide. Mogoče bi mu pa ušla. No, vsaj upam ...

V nemškem rajhu so morale ženske biti ponižne in rojevati otroke. Sklepam, da vam to ne bi šlo najbolje od rok - ali se motim?

Med študijem predstave Nova rasa sem prebrala zelo zanimivo knjigo z naslovom Ženske nacistov avtorice Anne Marie Sigmund. Prav ženske, ki jih je Hitler umaknil iz javnega življenja in z vseh političnih funkcij, so ga najbolj podpirale. To me je zelo presenetilo ... In ja, dobro sklepate.

Kakšni pa ste bili kot otrok oziroma najstnica?

Precej običajna, zaljubljena v knjige in gledališče.

V uprizoritvah pogosto tudi pojete. Tudi v tej ste, pa tudi v operi ste že stali na odru. Ste kdaj razmišljali (tudi) o pevski karieri?

Ne nisem. Imam pa zelo rada predstavo Deklica s strunami, ki je pevsko precej zahtevna. Dlje od petja za potrebe predstave moje ambicije ne sežejo. V operi v predstavi Fidelio nisem pela, da ne bo pomote, ampak sem odigrala angela nesmrtne ljubezni Fidelia. Sem pa z veseljem od blizu poslušala naše čudovite operne pevce in pokukala malo tudi v njihov svet.

Peter Uhan / SNG Drama Ljubljana
V dramski operi Marjana Nečaka, Maje Hrgović in Ane Bunteske Deklica s strunami je Ona, violinistka, ki potuje z vlakom po Evropi. Med vožnjo in na postajah se izriše zgodba njenega življenja; od deklice, ki je hotela postati vrhunska glasbenica, pa je oče zapravil denar za njeno šolanje, do starke, ki še vedno išče svoj prostor pod evropskim nebom, potem ko je vse življenje preživela kot ulična glasbenica.

Svoje igralske veščine že 18 let razkazujete v SNG Drama Ljubljana. Se še spomnite  občutkov ob svojem prvem vstopu vanjo?

Ja spomnim se trenutka, ko sem sedela v garderobi pred prvo premiero in sem po zvočniku zaslišala: Šturbej, Šugman, Samobor, Cerar na oder, prosim. Trenutek sreče je bil to.

Zdaj ste v njej že zelo domači, pa kljub temu - se vam še vedno zdi, da je ta hiša nekaj posebnega zaradi vseh ljudi, ki so delovali v njej oziroma vseh stvari, ki so se zgodile v njej?

Stara lepa dama Drama ima zelo zanimivo življenje in bogato zgodovino polno izjemnih umetnikov in lepih dosežkov. Včasih je žalostna, včasih praznična, ponavadi pa vrvi od vaj, novih projektov in idej.