»Zaposlene samo še o tem razmišljamo, tako pa ne moremo več delati. Nekatere med nami so v Hotelih Bernardin že več kot 30 ali celo 40 let, na posledice garaškega dela jih opominjajo bolečine v križu in slabše zdravje. Zdaj pa nas hočejo predati zunanjemu izvajalcu, ki je že tako na slabem glasu, češ da izkorišča zaposlene,« je posvarila Jelica Pintarič, predsednica sindikata v družbi Sava Turizem. Družba, ki je v večinski lasti države oziroma Slovenskega državnega holdinga, bo namreč s 1. marcem oddala storitve čiščenja zunanjemu izvajalcu, podjetju Aktiva čiščenje. O tem je nedavno tudi obvestila sindikat v družbi in svet delavcev ter jim pred končnim prenosom zaposlenih obljubila še posvetovanje. »Za zdaj nas še niso pozvali na posvet. Če bo odgovor na naše zahteve negativen, bomo šli v zaostrovanje, uporabili pa bomo vsa sredstva, ki so nam na voljo. Slabše tako ali tako ne more biti, preprosto nimamo kaj izgubiti,« je izpostavila Pintaričeva in dodala, da ne izključujejo niti stavke. Podjetji Aktiva čiščenje in Samsic storitve, kamor so pred časom že prezaposlili nekatere sobarice, sta bili doslej že deležni očitkov o kršenju delavskih pravic. Po besedah Pintaričeve so imele nekatere delavke z zunanjimi izvajalci vse prej kot rožnate izkušnje, predvsem zaradi nizkih plač, izkoriščanja in dolgih urnih izmen.
Z »outsourcingom« se poslabša socialni položaj delavk
Sindikat delavcev gostinstva in turizma Slovenije je sicer v zadnjih tednih vlado, ministra za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti Luko Mesca ter ministra za gospodarstvo, turizem in šport Matjaža Hana pozval k nujnemu ukrepanju v primeru oddajanja storitev čiščenja zunanjim izvajalcem, ob tem pa opomnil tudi na zaveze v koalicijski pogodbi o tem, da naj bi povsod v javnem sektorju, kjer obstaja potreba po rednem delu, »outsourcing« oziroma prezaposlovanje k zunanjim izvajalcem postopoma ukinili. V Zvezi svobodnih sindikatov Slovenije so medtem opozorili, da najem zunanjih izvajalcev v večini primerov prinaša poslabšanje socialnega in materialnega položaja delavk in delavcev. Posvarili so, da se tako poslabšajo pogoji dela in poveča se število kršitev delovnopravne zakonodaje ter veljavne kolektivne pogodbe, zlasti s področja delovnega časa in zagotavljanja počitka in odmorov. Težava je tudi v tem, da pravice, ki jih uživajo zaposleni, po prenosu k zunanjemu izvajalcu veljajo le še eno leto. »Nato lahko prevzemniki poljubno urejajo pogodbe o zaposlitvi, določajo pogoje dela skladno s svojimi internimi akti. Kar pomeni, da bodo delavci po enem letu verjetno v slabšem socialnem položaju, saj bodo zanje začeli veljati drugačni parametri, kot če bi ostali zaposleni pri uporabniku,« je pojasnila Irena Valenti iz Zveze svobodnih sindikatov. Prav zato pa sindikati zahtevajo, da se v podjetjih, ki so državna ali v posredni lasti države, usmerijo v »insourcing« storitev čiščenja; s tem bi v bodoče preprečili morebitne sporne prakse. »Med našimi zahtevami je tudi ta, da Sava Turizem zaposli sobarice, ki so jih že pred leti prezaposlili, in sicer sprva k podjetju Aktiva čiščenje, nato pa še k Samsic storitvam. Seveda je možno tudi sezonsko dopolnjevanje z dodatnimi oblikami dela, denimo z zunanjimi izvajalci. Vendar zagovarjamo stališče, da so sobarice del osnovne dejavnosti hotelov. Ne strinjamo se s tem, da bi bile del nekakšne pomožne službe, ki jo najameš od zunaj,« je še dodala.
Ustanovili naj bi delovno skupino
Na ministrstvu za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti so se pridružili mnenju sindikatov o neprimernosti praks najema zunanjih izvajalcev ter potencialno škodljivih učinkih tovrstnih praks na socialno varnost in materialni položaj delavk in delavcev. Prav tako so že pozvali Slovenski državni holding, naj takoj pristopi k reševanju problematike – v skladu z zavezami v koalicijski pogodbi. Ob tem pri izvajanju korporativnega upravljanja dodatno opozarjajo na spoštovanje priporočil iz dokumenta Priporočila in pričakovanja Slovenskega državnega holdinga ter potrebo po dopolnitvi tega dokumenta predvsem v 8. poglavju z naslovom Spoštovanje človekovih pravic pri poslovanju, prav z namenom, da na tem področju v prihodnje ne bi bilo slabih praks, so nam sporočili. Poleg tega naj bi na ministrstvu ustanovili delovno skupino za odpravljanje prekarnosti, ki bo med drugim poskušala najti sistemske rešitve na področju prezaposlitve delavcev k zunanjim izvajalcem.
Zgledujejo se po tujih hotelskih verigah
V Savi Turizem so pojasnili, da imajo po vzoru svetovnih hotelskih verig model outsourcinga za dejavnost čiščenja vzpostavljen že deset let. Kot navajajo, so razlogi za prenos dejavnosti čiščenja višja kvaliteta storitev in posledično čistejši objekti zaradi specializacije, večja fleksibilnost, stroški naj bi bili variabilni glede na zasedenost hotelskih kapacitet, destinacije pa se s pomočjo oustourcinga »lažje osredotočijo na osnovne dejavnosti, kot so gostinstvo in preostale turistične storitve«. »V družbi Sava Turizem, tako kot veliko hotelskih verig, uporabljamo sistem outsourcinga za različne procese. Med drugim zaradi sezonskosti, specializacije in dviga kakovosti storitev. Gre za različne storitve, na primer pranje, varovanje, reševanje iz vode in urejanje okolice,« so nam pojasnili. Obrnili smo se tudi na Slovenski državni holding, kjer pa so nam povedali, da so odločitve o zunanjih najemih storitev v pristojnosti poslovodstev družb, holding pa kot lastnik nanje menda ne sme vplivati. »SDH v skladu s svojimi pristojnostmi redno in pozorno spremlja poslovanje v družbah s kapitalsko naložbo države. Od poslovodstev teh družb pričakuje, da vodijo takšno poslovno politiko, ki bo zagotovila uspešno poslovanje, skladno z veljavno zakonodajo in s kodeksom korporativnega upravljanja družb s kapitalsko naložbo države,« so obrazložili.