Euro 7

Izpušni standard naletel na negodovanje, saj ni ravno poceni

Andraž Zupančič
1. 2. 2023, 06.13
Posodobljeno: 1. 2. 2023, 08.27
Deli članek:

Novi standard izpuhov termičnih vozil Euro 7 naj bi začel veljati leta 2025, s tem pa bo narekoval tehnični razvoj verjetno zadnje generacije motorjev z notranjim zgorevanjem, ki jih je EU prepovedala po letu 2035. Zaradi strožjih zahtev pa so proizvajalci vozil zelo kritični do novega standarda.

Profimedia
Danes je izpust 50 avtomobilov enak izpustu enega samega avtomobila iz leta 1970.

Bencinski in dizelski motorji prihodnje generacije bodo morali biti še čistejši. Z novim standardom Euro 7 so namreč birokrati v EU postavili visoke meje, ki jih morajo izpolnjevati motorji, to pa proizvajalce sili v nov cikel dragega razvoja. Nekateri so ta razvoj zamudili ali prespali in za te ima eden od inženirjev Mazde zanimivo trditev. Mazda se bo sicer tudi osredotočila na elektriko, a bo ostala še zvesta bencinskim motorjem, kajti vsi si ne bodo mogli privoščiti dragih električnih avtomobilov. »Verjamem, da je kar nekaj znamk zaspalo pri razvoju novih motorjev. Mi smo se tega lotili pravočasno in smo pripravljeni, tisti, ki so zaspali, pa se zdaj tolčejo po prsih in govorijo, kako 'električni' bodo,« je povedal eden od Mazdinih strokovnjakov za razvoj.

Z novim standardom bodo morali namreč dizelski motorji v okolje oddajati za polovico manj dušikovih oksidov (ti so v največji meri krivi za poškodbe dihal), česar pa motorji ne bi mogli izpolniti. Največja težava s temi izpusti je v tovornem prometu, šef koncerna Stellantis Carlos Tavares pa je že dejal, da je to »nepotrebno postavljanje novih preprek avtomobilski industriji in bo le še upočasnilo prehod na električno mobilnost«.

Nemško združenje avtomobilske industrije VDA pravi, da bo industrija zelo težko izpolnjevala standard Euro 7 do leta 2025 za lahke dostavnike in do leta 2027 za težke tovornjake. »V samo enem letu po sprejemu novih direktiv je nemogoče razviti ter atestirati ustrezne pogone in sestavne komponente,« so še zapisali pri VDA.

Pri Fordu so dodali, da ni smiselno preusmerjati razvojne potenciale v  tehnologije preteklosti in da bi raje to, kar bi morali vložiti v vozila, da bi ustrezala standardu Euro 7, raje vložili v nova vozila za prihodnost.

Profimedia
Zlasti zavore so eden največjih virov izpustov trdnih delcev, ki ne prihajajo neposredno iz motorja.

Treba bo doreči podrobnosti

Združenje dobaviteljev Clepa meni, da je predlog sicer korak naprej k čistejšemu okolju, a opozarja, da bi morale biti tehnične podrobnosti dokončno dorečene čim hitreje, da bi imeli inženirji v razvoju dovolj časa za razvoj in preizkušanje. Zato menijo še, da bi moral biti rok za prilagoditev na novi standard najmanj 24 mesecev od dneva, ko bi bila sprejeta dokončna pravna odločitev.

Omejitve izpustov dušikovih oksidov se bodo, kot omenjeno, kar prepolovile, z zdajšnjih 60 miligramov na prevožen kilometer na zgolj 30.

Standard Euro 7 bo v izpuste trdnih delcev vključil tudi emisijo le teh pri zavorah in pnevmatikah, veljal pa naj bi tudi za električna vozila. Zlasti zavore so eden največjih virov izpustov trdnih delcev, ki ne prihajajo neposredno iz motorja.

Po novem standardu Euro 7 bi morala tovorna vozila ustrezati vsem zahtevam tudi po več prevoženih kilometrih. Nova meja bi bila 200 tisoč prevoženih kilometrov (trenutna meja je sto tisoč kilometrov) oziroma 10 let.

Manj izpustov

Strokovnjaki ocenjujejo, da je uvedba standardov izpuhov Euro in njihove posodobitve skozi čas veliko prispevala k čistejšim prevoznim sredstvom. Za primerjavo navedimo, da je danes izpust 50 avtomobilov enak izpustu enega samega avtomobila iz leta 1970. Standard Euro 7 pa bo, kot omenjeno, zares korenito zarezal v delovanje sodobnih termičnih motorjev, saj bo zahteval 90 odstotkov manj izpustov ogljikovega monoksida. Z zdajšnjega enega grama na prevožen kilometer bodo po novem motorji lahko oddali le še 0,1 do 0,3 grama.