Napake v organizaciji dela

Izbrisali skoraj 6000 čakajočih: "Treba jih je rešiti, kot si pacient zasluži"

J.P.
9. 11. 2022, 11.22
Posodobljeno: 7. 6. 2023, 11.08
Deli članek:

Ostali so brez terminov, zdravniki bodo morali pisati nove napotnice.

STA
Alenka Kolar

Oktobra so bili med brisanjem starih napotnic s čakalnih seznamov izbrisani pacienti, ki so jim bili kontrolni pregledi iz opravičljivih razlogov preloženi. Po pomoti izbrisani bodo potrebovali nove napotnice, ki jih bo moral nekdo napisati.

Ponovno vklopljena opcija

Vsem izbrisanim je skupno, da so bili naročeni na kontrolne preglede, ki so bili preloženi zaradi opravičljivih razlogov, kot je, denimo, odsotnost zdravnika. Težava je bila, kot se je izkazalo, v centralnem sistemu, kjer je bila vklopljena opcija, da se vsa naročila, ki imajo termin 30 dni ali več v preteklosti, preprosto prekličejo, s tem pa tudi še veljavna napotnica. Če je bilo na to napisanih več naročil in je le eno od njih imelo termin v preteklosti, ostala pa v prihodnosti, je centralni sistem preklical tudi ta.

Ministrstvo za zdravje je slovenske zdravstvene ustanove 26. septembra opozorilo, da se bo delovanje sistema vzpostavilo na način, na katerega je deloval pred epidemijo covida-19. Torej, da bo v sistemu eNaročanje od 10. oktobra spet vklopljena storitev, ki preverja veljavnost neizkoriščenih napotnic in jih po 30 dneh prekliče. Ta storitev je bila zaradi epidemije covida-19 izklopljena 23. marca 2020.

Ministrstvo je zato pozvalo izvajalce, naj preverijo, ali je od 23. marca 2020 do datuma ponovnega vklopa omenjene storitve v sistemu eNaročanje potrebno kakšnega pacienta ponovno naročiti. Kot so pojasnili na ministrstvu za zdravje, se jim ni oglasil noben zdravstveni zavod, zato je bila opcija ponovno uveljavljena.

Črtanje s čakalnega seznama

STA
Alenka Kolar

15. b člen Zakona o pacientovih pravicah določa, da je poznejša odpoved termina "dopustna le iz pacientovih objektivnih razlogov, ki jih določi minister, pristojen za zdravje, pri čemer pacient razlog za odpoved sporoči pisno. V primeru odpovedi iz objektivnih razlogov ne veljajo omejitve glede odpovedi termina le enkrat v okviru iste napotitve in napotitve v okviru stopnje nujnosti hitro ali redno. Po preteku 30 dni od termina odpoved ni mogoča niti v primeru pacientovih objektivnih razlogov".

Če je pacient neopravičeno odsoten, "se ga črta s čakalnega seznama in napotna listina preneha veljati. Če je pacient neupravičeno odsoten na enem izmed terminov v okviru iste napotitve, se zdravstvena obravnava v okviru te napotitve konča. Pacient se lahko na čakalni seznam za to zdravstveno storitev pri tem izvajalcu zdravstvene dejavnosti znova uvrsti šele po poteku treh mesecev od termina, na katerem je bil neopravičeno odsoten".

Največja škoda za skoraj 6000 čakajočih

Kot je pojasnila v. d. direktorja direktorata za digitalizacijo v zdravstvu Alenka Kolar, je "poti" od napotnice do realizacije termina pet, a le po enem od teh scenarijev je "kriv" pacient. Vsak termin dobi šifro, ki je edinstvena. Če v primeru opravičene odsotnosti oziroma prenaročitve zdravstveni zavod šifre ne spremeni ali prestavi v prihodnost, napotnica ostane v čakalni vrsti. Isto se zgodi v primeru storitev, na katere se praktično ne čaka, kot je rentgen prsnega koša, ki je največkrat odpovedana storitev. Kot je dejala Kolarjeva, se pri teh "hitrih storitvah" rado zgodi, da izvajalci v sistemu pozabijo označiti, da je pacient bil pri njih.

A če se vrnemo na vklop omenjene opcije v sistemu. Kot je povedala Kolarjeva, so konec septembra nekaj večjih izvajalcev celo poklicali, naj preverijo, kaj se bo dogajalo na njihovem koncu. Prvi klic so prejeli devet dni po uveljavitvi, ko je neki koncesionarki "pobrisalo nekaj pacientov". Večja panika je sledila 21. oktobra, ko se je podobno zgodilo večjemu zdravstvenemu zavodu, zato so začasno ustavili delovanje servisa in zdravstvene ustanove ponovno pozvali, naj preverijo, če je potrebno koga ponovno naročiti.

Svojevrstno zagonetko pa predstavlja tudi dejstvo, da so v preteklosti skoraj štirje milijoni okvirnih oziroma nedodeljenih terminov. Kot je povedala Kolarjeva, jih izvajalci tam držijo namenoma, ker človeka nimajo kam naročiti.

Od vklopa omenjene opcije je bilo odpovedanih več kot 200.000 terminov – za dve leti in pol, največ pa v Splošni bolnišnici Celje. Odpovedanih je bilo več kot 424.000 napotnic – kot je ponazorila Kolarjeva, jih na mesec v sistem pride približno pol milijona. A prava škoda, če se niso sami odpovedali terminu, je bil storjena, tako Kolarjeva, 5977 ljudem, ki so imeli napotnice z enim ali več terminom v prihodnosti. Vsi bodo potrebovali nove napotnice.

Da jih je to doletelo, večina od njih ne ve – razen tistih, ki so od vklopa opcije prišli na naročeno storitev, a se je izkazalo, da nimajo termina. Čiščenje seznamov se sicer nadaljuje. 

Zdaj je na izvajalcih, tako Kolarjeva, da ugotovijo, zakaj v sistem eNaročanje ni prišel pravi status, "da bi teh 5977 ljudi rešili, kot si pacient zasluži".

Napake v organizaciji dela

V sistem eNaročanje poroča osem podjetij. Kolarjeva obžaluje, da je testiranje očitno bilo pomanjkljivo in da izvajalci niso bili dovolj dobro naučeni. Rešitev? Čim več centralizacije informacijskih sistemov, skupni nadzor, predpisani standardi in "ogromno testiranja", preden gredo popravki ali nadgradnje v produkcijo. Ob tem je poudarila, da smo očitno prišli do točke, ko "informatika kaže na napake v organizaciji dela".

Skratka, ugotoviti je treba, zakaj je prišlo do te napake, drugače ne bo ostalo pri številki 5977.