vojaški osemkolesniki

Potratni nakup novih oklepnikov: kdo jih bo vozil?

Igor Kršinar/Reporter
27. 5. 2022, 19.23
Deli članek:

Po zanesljivih podatkih je od skupno 55 slovenskih tankov dobrih 40 brez posadke. Ali imamo dovolj vojakov za osemkolesne oklepnike, za nakup katerih se je odločila odhajajoča vlada pod vodstvom Janeza Janše?

OCCAR
Do leta 2024 naj bi usposobili dovolj posadk za nemoteno uporabo 45 boxerjev.

Pred dvema tednoma je odhajajoči obrambni minister Matej Tonin podpisal memorandum o nakupu 45 bojnih vozil tipa boxer, za katera bomo plačali 343 milijonov evrov. Tej potezi je ostro nasprotoval bodoči premier Robert Golob, toda Tonin mu ni prisluhnil.

Na ministrstvu za obrambo pojasnjujejo, da imamo glede na trenutno kadrovsko popolnjenost Slovenske vojske in prioritete zagotavljanja zmogljivosti popolnjeno ustrezno število tankovskih posadk. Glede oklepnikov pa dodajajo: »Prvi boxerji prihajajo v drugi polovici leta 2024. Vozili jih bodo vozniki, ki jih bomo usposobili iz trenutno zaposlenih vojakov in tudi novozaposlenih vojakov v naslednjih letih

Pomanjkanje vojaškega kadra

Toda stanje v Slovenski vojski je porazno. Kot izhaja iz podatkov ministrstva za obrambo, je odhodov iz vojske več kot prihodov vanjo. Od začetka letošnjega leta do 23. maja se ji je pridružilo 63 novih pripadnikov, od tega 51 vojakov, v istem obdobju je vojsko zapustilo 176 pripadnikov, od tega 66 vojakov; 95 odhodov iz sistema v tem obdobju je bilo zaradi izpolnjevanja pogojev poklicne ali starostne upokojitve. Leta 2020 se je upokojilo 73 pripadnikov, lani 82, letos je načrtovanih skupno 112 upokojitev, prihodnje leto pa bo pogoje za starostno upokojitev izpolnilo 67 pripadnikov.

Bobo
Tudi »navadnih« tankistov primanjkuje. Od 55 tankov jih je 40 brez posadke.

»Na dan 23. maja 2022 Slovenska vojska šteje 6259 pripadnikov, od tega 1017 častnikov, 1892 podčastnikov, 2236 vojakov, 694 vojaških uslužbencev in 420 civilnih oseb. Slovenska vojska ima tudi 760 pogodbenih pripadnikov rezervne sestave, trenutno je na opravljanju vojaške službe 120 pripadnikov,« so še nam odgovorili z ministrstva za obrambo.

Ob tem so zanikali naše informacije o polovični dnevni prisotnosti na delovnem mestu: »Dnevno je na delovnem mestu prisotnih ustrezno število pripadnikov, ki opravljajo redne naloge Slovenske vojske

Po naših zelo zanesljivih informacijah je ministrstvo pred časom samo objavilo podatke, da je pri opravljanju nalog navzočih dobrih 3800 pripadnikov Slovenske vojske, slabih 2400 je odsotnih iz različnih razlogov (bolniška odsotnost, porodniški dopust, izredni dopust, izredna odsotnost ali neznano), okoli 170 pa jih je službeno v tujini.

Triglav v Trstu

Arhiv Svet24
Triglav je že od avgusta 2020 na vzdrževalnih delih v Trstu.

Slovenska vojska pa ima tudi tehnične težave. Poleg tankov brez posadk sta obe slovenski ladji v ladjedelnici v Trstu na rednih vzdrževalnih delih. »Dela na večnamenski ladji Triglav zaradi kompleksnosti in obsega potekajo od avgusta 2020. Na hitri patruljni ladji Ankaran se trenutno izvaja generalni servis obeh motorjev. Predviden zaključek del na ladji Ankaran bo v naslednjih dveh mesecih,« so nam povedali.

In koliko nas stane privez ladje v Trstu? »Storitve, ki jih izvaja pogodbeni partner za vzdrževanje ladij Slovenske vojske, so opredeljene v veljavni pogodbi o vzdrževanju ladij. Dnevni strošek namestitve ladje v ladjedelnici v času vzdrževanja je opredeljen v višini 300 evrov na dan, plus 22-odstotni DDV.« Od avgusta 2020 smo torej za privez ladje Triglav v Trstu plačali najmanj 240 tisoč evrov.

Na vprašanje, koliko helikopterjev in letal je trenutno uporabnih, pa z Morsa ne odgovarjajo: »Operativnost sredstev in tehnike je stopnjevani podatek, ki ni javen.« Po naših zelo preverjenih podatkih je letalo Falcon na popravilu v Švici. Trenutno so uporabni štirje od devetih pilatusov, pet od osmih helikopterjev Bell in eden od štirih helikopterjev Cougar. Minister Tonin tako vojsko zapušča v popolnem razsulu.