Cene nafte so se na svetovnih trgih po velikem skoku prejšnji teden sicer delno umirile, a zaradi vojne v Ukrajini ostajajo na zelo visokih ravneh. Države so se na cenovni šok odzvale različno. Naša vlada je z uredbo za mesec dni omejila rast cen goriv in tako deloma pomirila prebivalstvo. S to potezo se je stanje sicer umirilo, a le deloma. Kot nam je povedal Peter Pišek iz Sekcije za promet pri Obrtni zbornici Slovenije, avtoprevozniki potezo vlade sicer pozdravljajo, a ob tem opozarjajo, da so čez noč ostali brez rabatov, ki so jim jih ponujali trgovci z gorivom. »Trgovci so nam zgolj sporočili, da zaradi omejitve cen goriv ne morejo več kriti popustov, tako da je za nas podražitev v resnici še višja kot za ostale,« nam je v telefonskem pogovoru zaupal Pišek.
Krivi vsi, le vlada ne
Trgovci z gorivi so pojasnili, da bodo zaradi omejitev cen poslovali celo z izgubo, nekateri so določena goriva celo umaknili iz prodaje. Ob tem smo priča shizofrenemu, a za to vlado že kar običajnemu komuniciranju z javnostjo. Ko so pred meseci ukinili regulacijo cen goriv, so to storili z izgovorom, da se bo tako povečala konkurenčnost in bo trg sam poskrbel za primerne cene. Zdaj, ko so bili prisiljeni cene spet regulirati, pa so za to obtožili trgovce z gorivi, ki jih je brezsramni minister za notranje zadeve Hojs označil kar za »pohlepne monopoliste«. Ob tem je najbrž pozabil, da se zaradi dajatev in trošarin ob omejenih cenah v državno blagajno steka prav toliko oziroma celo več denarja kot prej in je vlada omejila le »pohlep« trgovcev, svojega pa ne.
Prevoznine znatno višje
Direktor Združenja za promet pri GZS Robert Sever nam je povedal, da bodo prevozniki primorani samo zaradi trenutnih razmer na trgu zvišati prevoznine med 10 in 15 odstotki glede na leto 2021, da ohranijo vzdržnost svojega poslovanja. Ob tem je dodal, da nenormalna rast cen goriv oziroma večkratni dvigi cen goriv v tedenskem razponu zelo negativno vplivajo na likvidnost podjetij v prevozniškem sektorju, ker se cene prevozov ne morejo tako hitro prilagajati (potreben čas za uskladitev cen prevozov z naročniki), hkrati pa prevozniki plačila za opravljene prevoze prejemajo s časovnim zamikom, ko so cene spet lahko že na višji ravni.
Nizke cene ne pomagajo, če goriva ni
Posledice vojne v Ukrajini se pri tistih prevoznikih, ki so bili v pretežni meri usmerjeni na vzhodnoevropske in ruske trge, kažejo tudi v izpadu kadra (voznikov), ker so slovenski prevozniki zaposlovali in še zaposlujejo tudi ukrajinske voznike. »Omeniti velja tudi, da še dandanes stojijo posamezna vozila slovenskih prevoznikov na carinskih terminalih v Ukrajini in ne morejo nadaljevati poti zaradi prevažanja blaga ruskega porekla,« je opozoril Sever. Avtoprevoznikom je včeraj minister Počivalšek sicer zagotovil, da je goriva v Sloveniji dovolj, a Peter Pišek se sprašuje, za koliko časa: »Omejitev cen velja en mesec, in kolikor razumem, imamo tudi goriva dovolj le za to obdobje. Na Madžarskem gorivo stane 1,20 evra na liter, a kaj jim to pomaga, če goriva ni?« je zaskrbljen zastopnik avtoprevoznikov pri Obrtni zbornici Slovenije.
Oglasili so se sindikati
Zaradi skokovite rasti cen pogonskih goriv so se oglasili tudi sindikati, ki od vlade zahtevajo, naj popravi zneske, določene za nadomestilo za prevoz na delo in z dela ter kilometrine pri uporabi vozil v službene namene. Predlagajo, da se znesek kilometrine za povračilo stroškov prevoza na delo in z dela z 0,18 zviša na najmanj 0,22 evra/km ter znesek kilometrine za povračilo stroškov na službenem potovanju z 0,37 na najmanj 0,46 evra/km. Ob tem predlagajo še, da se glede na hitro rast cen, zlasti energentov in naftnih derivatov v zadnjem obdobju, ustreznost najvišjih neobdavčenih zneskov preveri vsake nadaljnje tri mesece in se ti zneski v primeru znatne rasti cen z njo tudi ustrezno uskladijo.