Žalsko fontano piva, ki je bila odprta septembra 2016, je do sredine julija letos obiskalo več kot 122.000 ljudi, ki so popili skupno dobrih 67.000 litrov piva. Nihče ni pričakoval, da bo ta samopostrežna degustacijska točka tako dobro sprejeta. Tako ta turistična atrakcija velja za eno najboljših potez tamkajšnje občine.
Zaradi uspeha se je žalski župan Janko Kos celo določil, da bodo fontano zaščititi s franšiznim modelom. S pripravo ponudbe za franšizni model so se po županovih besedah tako odzvali na veliko povpraševanje po vzpostavitvi podobnih fontan tudi po drugih evropskih in svetovnih državah.
Občina zagreta, vinarji ne
Očitno je njihov zgled segel vse do Primorske, kjer je v teh dneh odprtje doživela nova fontana v Sloveniji. Na razgledni točki v Marezigah je zrasel paviljon s prvo vinsko fontano v državi. Obiskovalci tega kraja si bodo tako lahko ob nakupu kozarca in žetona sami natočili lokalna vina in jih zaužili v lično urejenem degustacijskem prostoru.
A povsem nasprotna je zgodba na drugem koncu Primorske. Nad vinsko fontano se navdušujejo tudi v Goriških brdih, a očitno ne vsi. Medtem ko je občina nad idejo vzhičena in je že začela aktivnosti za pridobitev vinskega samopostrežnega degustacijskega mesta, je med nekaterimi vinarji ta ideja naletela na odpor.
Bo izpadlo ceneno?
Idejni projekt za fontano je občina že pripravila, zanjo imajo tudi denar. Kot izvemo, naj bi v tem vinorodnem okolišu, natančneje na gradu Dobrovo, nastal pokriti paviljon, ki bi ga zasteklili, v njem pa bi bilo osem samopostrežnih pip in ekran na dotik, prek katerega bi turisti opravili postopek izbire vina, ki ga želijo pokusiti.
Znano je, da imajo Brda nekaj zelo vrhunskih vinarjev, ki za svojo zlato kapljico prejemajo priznanja in nagrade po vsem svetu. Bojijo se, da bo vinska fontana izpadla ceneno, in menijo, da ni primerno, da se vina take kvalitete točijo na tak način. Moti jih tudi, da se ideja kopira za drugimi.
Ne morejo biti tiho
»Ali Brici, ki smo se družno zavezali h kvaliteti in vrhunskosti, res potrebujemo to? Res potrebujemo kičaste kozarce s čipom kot spomin iz Brd? Grad Dobrovo ni kulturno primeren za tak tip točenja, naj to postavi Vinska klet Goriška brda na neki drugi lokaciji. Občini Brda pa predlagam, da sredstva, ki bi jih namenila za ta kič, nameni za postavitev skupnih kvalitetnih predstavitvenih prostorov za vse briške izdelke, pridelke in turistično ponudbo. Začnimo se zavedati svoje kvalitete, posebnosti, drugačnosti in ne kopirajmo. Naredimo nekaj inovativnega, svojega,« je komentar znanega briškega vinarja Stojana Ščurka.
Mnogi Ščurkovim besedam prikimavajo. »Zdaj, ko smo Slovenijo pozidali s krožišči, prihaja obdobje fontan. Nova folklora, ki pa v primeru komuniciranja in poparizacije kulture vina predstavlja korak nazaj. Vinsko fontano v vsako slovensko vas?! Ne, hvala,« na spletu svoje mnenje o tem zapiše Aleš G. »Brda ne potrebujejo cenenih turističnih projektov (fontan, stolpov) za dvigovanje prepoznavnosti destinacije, videnih v drugih občinah, državah. Brda so sinonim odličnosti in vrhunske kakovosti darov narave. Ne uničujmo tega s poceni projekti,« pa je še eno mnenje proti fontani, ki ga je na družbenem omrežju delila Maja U. V.