Magister teologije Boštjan Hari je pred časom na to temo napisal knjigo z naslovom Božja ljubezen odpušča in ozdravlja ter o njej oziroma njeni vsebini tudi večkrat govoril v medijih. Eden od njegovih nedavnih intervjujev pa je dvignil še posebej veliko prahu, saj se je javnost nanj burno odzvala. Njegove izjave o bioenergiji, homeopatiji, meditaciji in jogi so Slovenci označili za »absurdne in žaljive«. »Omalovaževal je starodavne tradicije zdravljenja, izražal nepoznavanje duhovnosti in jo mešal z religijo,« je svoje videnje Harijevih besed na spletu povzela Simona R.
O iskanju odrešitve
Teolog je v pogovoru za neki medij izjavil, da joga, meditacija, bioenergija in homeopatija niso sprejemljive za kristjane, saj da človeka oddaljujejo od sebe in drugih ljudi, kar vodi v osamitev in samoodrešenje, kar pa da iz naših življenj izrinja Jezusa kot odrešenika.
Veliko besed mag. Hari nameni jogi, ki jo smatra kot indijsko filozofijo, povezano z religijo – z bogom Šivo, ne pa »samo« kot tehniko, ki nam omogoča stik s sabo. »Joga niso samo telesni položaji, gre za izvajanje manter, kar se staplja z indijskimi božanstvi, torej ima joga religiozen pomen, in kristjan ne sme mešati religij,« poudarja. »Joga je za hindujca pot odrešenja, kot je Kristus za kristjana,« razlaga Hari.
Veliko krščanskih vernikov in celo duhovnikov prakticira jogo, pri čemer Hari izpostavi, da če iz joge odstranimo vso religiozno vsebino in ostanejo »le« gibalni in sprostitveni učinki, je za kristjana to primerno, kaj več pa ne. Podobno trdi za meditacijo.
Homeopatija je greh
Javnost se je precej razburila tudi na račun njegovih izjav v zvezi s homeopatijo. »Eksorcisti vas vabijo, da se jim pridete izpovedat, če uporabljate homeopatska zdravila,« je ena od njegovih izjav. Zakaj homeopatija ni združljiva s krščanstvom, utemelji s tem, da je njeno ozadje, kar da mnogi ne vedo, okultno – ezoterično, da ne sloni na naravnih krščanskih temeljih, na naravi. »Krščanstvo je vedno povezano z naravo, zato homeopatija za kristjana ni priporočljiva,« pravi mladi teolog in dodaja, da je Jezus edini holistični zdravnik za človeka. Tudi alternativne oblike zdravljenja izpostavi kot nesprejemljive za kristjane, saj, kot trdi, temeljijo na ezoteriki in okultizmu.
»Taka stališča bi lahko označili kot neke vrste verski fašizem. Iskanje precej neutemeljenih razlogov, da se vsako sicer plemenito disciplino označi kot manjvredno, celo hudičevo, če ni stoodstotno v skladu z nekimi 'krščanskimi' normativi, ki si jih RKC arbitratno izmišljuje skozi čas, ki pa se je za nekatere teologe ustavil v srednjem veku. In ustrahovanje, izločevanje ljudi, ki take discipline prakticirajo, je nesprejemljivo,« je na račun Harijevih besed na spletu zapisal Jure V.
Teologa smo povprašali, kako dojema burne odzive javnosti. Povedal nam je, da njihova reakcija kaže na to, kako veliko neznanja o krščanskem nauku je med slovenskimi kristjani in drugače verujočimi, mislečimi."Vse bolj se kaže, da je poznavanje krščanske vere pri mnogih odraslih, ki se imajo za kristjane, na stopnji »predbirmanskega« znanja. Dejansko se vidi, da ljudje, ki komentirajo moje besede, zelo slabo poznajo krščanski nauk. Pri nekaterih pa se opazi, da je poznavanje vzhodnjaške duhovnosti, katere pristaši so, zelo šibko, saj želijo združevati s krščanstvom tisto, kar je nemogoče," izjavi.
Poudarja, da ni nobene »discipline« želel označiti za manjvredne. "Želel sem samo izpostaviti krščanski pogled nanje. Katoliška Cerkev si ničesar ne izmišljuje, ampak njen nauk temelji na Svetem pismu in cerkvenem izročilu, ker je »Cerkev steber in opora resnice«, kot pravi Sveto pismo. Vse kar je v sebi dobro, naravno in združljivo s Svetim pismom, z Božjim razodetjem, ki ga razlaga cerkveno učiteljstvo, ter ni v nasprotju s krščansko moralo, je sprejemljivo za kristjana. Kristjanom ne delam nobene škode. Krščanstvo ni vera, ki bi vase sprejela nekaj, kar je v nasprotju z njo," izpostavi za konec.
Obrazložitev Boštjana Harija
Članek »Teolog kristjanom odsvetuje meditacijo« je potreben popravkov in dodatnih obrazložitev, da bi bralec lažje razumel sporočilo, ki sem ga želel dati v oddaji. Primernejši naslov članka bi bil »Teolog kristjanom odsvetuje iskanje notranjega miru in zdravja ter odrešenja stran od Jezusa Kristusa«. Kristjanom ne odsvetujem vseh oblik meditacije, marveč v prvi vrsti vzhodnjaških, ker v večji meri niso skladne s krščansko meditacijo.
Stavek: »Izjave o bioenergiji, homeopatiji, meditaciji in jogi, so Slovenci označili za 'absurdne in žaljive'«, ni točen, saj so to izjavili le nekateri, ne pa vsi. Moj namen je bil predstaviti karseda objektiven krščanski pogled na omenjene zdravilske ponudbe, ne pa jih omalovaževati.
Joga v Indiji, kjer se je razvila, z vstopom v brahmanizem, ni osnovana le na telesni vadbi, ampak vsebuje tudi dihalne in mentalne tehnike, hindujsko meditacijo, h kateri spada izgovarjanje manter – njihov namen pa je povezovanje oz. stapljanje z določenimi hindujskimi božanstvi. Vse stopnje joge so samo v službi njenih duhovnih ciljev, tudi tretja stopnja, kjer gre za izvajanje počasnih gibov. Če v jogi odstranimo vso religiozno in okultno vsebino, potem to ni več joga. Potem gre za psihofizične vaje. Bistvo krščanstva je odnos z Bogom, ki ne temelji na tehniki, ampak na dialogu, pogovoru, kot med dvema človekoma, saj je Bog oseba. Ni potrebno, da npr. kristjani jogijskim asanam odvzemamo okultno in religiozno vsebino, da bi jih izvajali kot pripravo na molitev, saj imamo dovolj sprostitvenih psihofizičnih vaj znotraj krščanske duhovnosti. Če pa želimo »razmigati« oz. ojačati telo, pa imamo »zahodnjaki« npr. športe z žogo, tek, sprehod, fizioterapevtske vaje, na tisoče razgibalnih vaj ... Na joga tečajih ne gre za psihofizične sprostitvene vaje, ki bi bile ločene od jogijske filozofije, čeprav tega mnogi ne priznajo. Že na začetnih tečajih vabijo učence k izgovarjanju mantre Om in še k marsičemu.
Glede indijske meditacije ne »trdim podobno«, saj je ne moremo vreči v isti koš kot jogo. Poznamo več vrst vzhodnjaških meditacij, vsaka pa je potrebna posebne obravnave. »Da eksorcisti vabijo ljudi, ki so jemali homeopatska zdravila k spovedi« niso moje besede, želim pa ob tej priliki dodati, da je katoličan povabljen, da se preneha zdraviti s homeopatskimi pripravki in ostalimi alternativnimi zdravilskimi ponudbami, ki temeljijo na ezoteriki oz. okultizmu. O vsaki alternativni zdravilski ponudbi se je dolžan pozanimati o njenem izvoru, ozadju, namenu. Če se je s tem ukvarjal, vede ali nevede, je povabljen, da se tega spove pri katerem koli katoliškem duhovniku, ne le eksorcistih. Ob tem je dobrodošla še molitev odpovedi.
S tem se ne bodo strinjali vsi, vendar pa pastoralna praksa pogosto pokaže, da premnoge alternativne zdravilske tehnike, katerih temelji, filozofija in namen niso združljivi s krščanskim naukom, pri posameznih puščajo negativne posledice tako v duhu in duši kot tudi na medosebnih odnosih.