Prejšnji teden nas je na uredništvo poklicala bralka, ki želi ostati anonimna, in nam zaupala svojo zgodbo. Pred časom je v trgovini kupila izdelek za 150 evrov, potem pa ga je nesla nazaj, da bi ga zamenjala. Šlo je za oblačilo, in ker v trgovini niso imeli prave konfekcijske številke, so ji rekli, naj si izbere neki drugi izdelek. Vse to je bilo razumljivo in nič nevsakdanjega, neprijetno presenečenje pa je doživela, ko so ji prodajalci v tej trgovini dejali, da si ne more izbrati izdelka v vrednosti 150 evrov, ampak zgolj izdelek za 95 evrov. Zadevo so sicer pozneje uredili, ko se je bralka pritožila, prav lahko pa bi ostala tiha miška in bila s tem oškodovana za 55 evrov. Nauk? Čeprav včasih radi kupujemo z možgani na paši, velja biti tudi pri tem opravilu vsaj malo previden, da nas ne prinesejo okoli.
Morebitno neupoštevanje oziroma kršenje pravic prijavite pristojni lokalni izpostavi tržnega inšpektorata.
JASNA PRAVILA
Pravice in dolžnosti, ki so povezane s sezonskimi razprodajami tekstila in obutve, so jasno zapisane v zakonu o varstvu potrošnikov in dokumentu Pravila pri sezonskih razprodajah tekstilnega blaga in obutve. V teh dokumentih najdemo določbe in pravila, ki med drugim navajajo, da mora biti blago, ki je na razprodaji, označeno s ceno pred znižanjem in znižano ceno. Če je odstotek znižanja objavljen v razponu (na primer od 30 do 50 % ali do 50 %), mora najvišji odstotek znižanja (torej 50 %) zajemati najmanj eno četrtino vrednosti vsega blaga, ki je na razprodaji. Znižana cena tudi nikakor ni opravičilo, da je blago kakorkoli poškodovano.
REKLAMACIJA
»Če se izkaže, da ima izdelek stvarno napako, ima potrošnik pravico uveljavljati reklamacijo, prav tako kot v redni prodaji, izven sezonskih razprodaj,« pojasnjujejo na Zvezi potrošnikov Slovenije (ZPS). Potrošnik lahko napako na izdelku reklamira pri prodajalcu v dveh mesecih od odkritja napake. Po lastni izbiri lahko zahteva odpravo napake ali vračilo plačanega zneska v sorazmerju z napako ali zamenjavo blaga ali vračilo plačanega zneska. Če napaka ni sporna, mora podjetje čim prej, najpozneje pa v roku osmih dni, ugoditi potrošnikovi zahtevi. V kolikor o napaki obstaja spor, pa mora podjetje v enakem roku podati potrošniku pisni odgovor. Drugače je vprimeru, ko na razprodaji kupimo izdelek, s katerim ni nič narobe, pa ga kljub temu ne želimo imeti. »Trgovec takega izdelka ni dolžan sprejeti nazaj. Od poslovne prakse vsakega posameznega trgovca pa je odvisno, kako bo obravnaval vašo zahtevo.«
NE NASEDAJTE
Na ZPS razkrivajo, da se največ pritožb potrošnikov v njihovi pravni pisarni vsako leto nanaša na nepravilno označevanje cen popusta oziroma na tiste primere, ko trgovci tik pred razprodajo cene izdelkov dvignejo in jih nato ob razprodaji znižajo, s tem pa prikažejo višji odstotek znižanja, ki potrošnike zvabi k nakupu. »Takšna poslovna praksa je nepoštena in jo tržni inšpektorat lahko kaznuje,« opozarjajo.
Zdaj, ko najpomembnejše člene te zakonodaje poznate tudi sami, se lahko brez težav smatrate za informiranega potrošnika, ki ga bo nekoliko težje pretentati. In prav je tako!