Možnosti, da bi Adrii Airways, ki čaka na dokapitalizacijsko skupščino, odobrili državno pomoč, so zelo omejene, saj jo je država leta 2011 že dokapitalizirala, zato 10 let ni upravičena do kakršnihkoli novih pomoči s tega naslova, je razvidno iz odgovora, ki ga je vlada ta teden sprejela na poslansko vprašanje Jožeta Tanka (SDS) ministru za finance Dušanu Mramorju v zvezi s prodajo Adrie Airways.
Finančno ministrstvo je skupaj z drugimi resornimi ministrstvi preverilo nekatere možne rešitve, ki ne bi predstavljale nedovoljene državne pomoči. Med drugim so preverili možnost državnih pomoči, ki so dovoljene pri letalskih prevoznikih in so vezane predvsem na zagonsko pomoč za nove letalske linije pod določenimi pogoji, so zapisali v sporočilu. To bi bilo zanimivo v luči pred kratkim sklenjenega sodelovanja Adrie Airways z estonsko družbo Nordic Aviation Group.
Trenutno proučujejo tudi sistem, da bi nekatere linije v Evropi in državah nekdanje Jugoslavije opredelili kot obvezne javne službe, kar bi morali sicer ustrezno obrazložiti Evropski komisiji. Ta postopek je dolgotrajen in podjetju ne zagotavlja takojšnje pomoči, vseeno pa so začeli z vsemi aktivnostmi na tem področju.
Država ima v Adrii Airways 69,87-odstotni delež, ki ga upravlja SDH, Družba za upravljanje terjatev bank (DUTB) je lastnica 19,63-odstotnega deleža, SDH pa ima 2,08-odstotni delež. Naprodaj je 91,58-odstotni delež družbe, iz SDH in DUTB pa so v začetku oktobra sporočili, da so prejeli več ponudb za nakup.
Ministrstvo je preverilo tudi možnost izboljšanje poslovnega okolja, posredno pomoč bi lahko Adrii Airways prek določenih državnih institucij zagotovili tudi za promocijo Slovenije, poseči pa bi bilo treba tudi v zakon o pokojninskem in invalidskem zavarovanju glede beneficirane dobe pilotov in kabinskega osebja, so zapisali v sporočilu.
Spomnili so, da Evropska komisija vse pomoči, ki jih države članice dodelijo svojim prevoznikom, zelo podrobno nadzira, v zadnjih letih pa je na podlagi odločb o nedovoljenih državnih pomočeh kar nekaj nacionalnih prevoznikov tudi prizemljila oz. umaknila s trga.
Izkušnje drugih držav, ki so morale prizemljiti svoje letalske prevoznike, kažejo, da so novi najkasneje v petih dneh vzpostavili nove linije, vendar se vlada zaveda, da bi bil obseg linij bistveno drugačen od trenutnih. Novi prevozniki bi ohranjali samo tiste linije, ki so komercialno zanimive oz. donosne, zato bi slovensko gospodarstvo po njihovem mnenju zagotovo utrpelo znatne posledice zaradi slabše mobilnosti in povezanosti.
Slovenski državni holding (SDH) po podatkih vlade vlaga velike napore, da bi čim prej zaključil privatizacijo Adrie Airways. Izvedli naj bi jo z dokapitalizacijo zasebnega vlagatelja ob možnem sodelovanju države, vendar samo v obsegu in pod pogojem, da ta ne bi predstavljala nedovoljene državne pomoči. Pogajanja tečejo tudi z dobavitelji, ki naj bi odpisali del svojih terjatev.
Nadaljnji poudarek pri prestrukturiranju Adria Airways bo tudi to, da se zagotovi večja stroškovna učinkovitost in omogoči poslovanje v zaostrenih pogojih na letalskem trgu, so še zapisali v sporočilu.
Skupščina Adrie Airways, na kateri bi lastniki odločali o dokapitalizaciji v višini do osem milijonov evrov, bi morala po prvotnih načrtih potekati 23. novembra, vendar so jo na predlog SDH preklicali. Nova naj bi potekala kmalu.
"Praktično dnevno se z morebitnimi zasebnimi vlagatelji usklajujemo o njihovih pogojih vstopa v kapital," je v začetku decembra povedal predsednik uprave SDH Marko Jazbec. SDH želi, da bi bila dokapitalizacija s strani države čim manjša, se pa zaveda, da bo dodaten vložek države potreben, če želijo družbo prodati. Menil je, da bo vložek države manjši, kot bi bil strošek stečaja ali likvidacije Adrie.