Skoraj ni radijske postaje, ki svojih poslušalcev ne bi obveščala o stanju prometa na cestah. Glede na svetovne medijske trende so prometne informacije ena ključnih vsebin, ki zanimajo najširšo populacijo. V Sloveniji so že več let obvezni sestavni del teh informacij tudi obvestila o lokacijah radarskih in policijskih kontrol. A kot kaže, si bo naša država prizadevala, da bo zaradi zvišanja prometne varnosti tovrstna obvestila ukinila. Akcijo, ki bo nosila ime Molk za življenje!, naj bi Agencija RS za varnost v prometu zagnala že v naslednjih dneh.
Slovenija je na začetku junija prejela nagrado za dosežke na področju zmanjšanja smrtnih žrtev v prometnih nesrečah.
Inkasantstvo ali varnost?
Dejstvo je, da so zaradi obvestil vozniki na odsekih, kjer so postavljene kontrole, bolj previdni. Ta koristen vidik so prepoznali tudi slovenski policisti. Zakaj bi torej tako koristno in povsem brezplačno aktivnost ukinili? Prvi razlog, ki se nam porodi v glavi, je izpad dohodka zaradi premalo napisanih kazni, vendar imajo v generalni policijski upravi boljšo razlago: »Žal takšno opozarjanje doseže tudi najbolj objestne voznike in večkratne kršitelje cestnoprometnih predpisov. Želeli bi si, da ne bi poročali o točni lokaciji radarjev, da bi lažje s ceste odstranili najbolj objestne voznike, ki ogrožajo varnost drugih udeležencev v prometu.«
Logika?
Kot smo lahko iz policijskih vrst slišali vsakič znova, so radarji postavljeni na kritičnih točkah, kjer je prometna varnost najbolj ogrožena. Radijska obvestila so to varnost povečala. Zdaj bomo torej namenoma zmanjšali varnost, da bomo lahko udarili po najbolj problematičnih voznikih. Samo upamo lahko, da kolateralna škoda ne bo še kakšna smrtna žrtev več in kup nezadovoljnih državljanov, ki bodo zaradi minornih prekrškov prejeli visoke položnice.
»To, da se krivda slabe varnosti na cestah vali na radie, se mi zdi smešno, če že ne žaljivo.« Simon Prelesnik, urednik Radija Aktual
Pa radijske postaje?
Da so prometna obvestila pomemben del programa, je za nas potrdil Simon Prelesnik, urednik priljubljene radijske postaje Radio Aktual, ki dnevno prejme okoli 400 različnih prometnih informacij: »To je način obveščanja. In na Radiu Aktual menimo, da morajo naši poslušalci imeti kar največ informacij, da pridejo čim bolj mirno in predvsem varno do svojega cilja. S tem krepimo tudi kolegialnost med poslušalci, saj tako rekoč pomagajo drug drugemu na cesti.« Akcijo Molk za življenje je ocenil kritično: »Takšna namera se mi zdi popolnoma nesmiselna. Problem Slovenije in njenih cest ter s tem povezane varnosti ni v obveščanju poslušalcev glede radarjev, ampak so težave drugje. To, da se krivda slabe varnosti na cestah vali na radie, se mi zdi smešno, če že ne žaljivo. Radio Aktual obvešča svoje poslušalce o vsem. O zastojih, prometnih nesrečah, živalih na cesti, razsutih tovorih in vseh drugih nevarnostih. S tem, kot mi pravi zdrava pamet, izboljšujemo varnost na cestah, in ne obratno, kot to hočejo določeni ljudje predstaviti. Radii smo postali skoraj edini vir brezplačnih informacij o razmerah na cestah in verjetno gremo ravno s tem nekomu v nos.«
Kaj pravi zakon
Pravne podlage za to, da bi radiem dejansko prepovedali podajanje tovrstnih informacij, agencija za varnost v prometu nima. Z zakonom je sicer prepovedano opozarjanje na radarske kontrole z lučmi avtomobila (blendanje), a zgolj zaradi napačne uporabe luči. Če bi se država želela spraviti nad radie, bi torej morala spremeniti tudi zakonodajo.