Nedavno je slovensko javnost presenetila, šokirala, pretresla, osupnila (in kar je še tovrstnih napihnjenih izrazov) najava mariborskega glasbenega dvojca zalagasper, ki je Slovenijo leta 2019 zastopal na Evroviziji, da se pevka Zala Kralj umika iz glasbe – in to tako rekoč še vedno na začetku uspešne kariere, tako rekoč še pred najboljšimi leti in vrhuncem ustvarjalnosti. Sodeč po njenih izjavah, mlada umetnica preprosto ni več zmogla prenašati pritiska, ki pride s prepoznavnostjo in podivjanimi pričakovanji okolice. Kmalu po nastopu na Evroviziji je na nekem snemanju doživela prvi panični napad. »Prepričana sem bila, da bom umrla,« je povedala v pogovoru za podkast časnika Večer, »občutek imaš, da boš izgubil zavest, srce ti bo eksplodiralo, bruhal boš, nehal boš dihati, sesul se boš ... Vse naenkrat. Občutki so res grozni.«
Zala Kralj še zdaleč ni edina uveljavljena ustvarjalka v svetu šovbiznisa, ki je klecnila pod bremeni pričakovanj, bodisi tujih bodisi lastnih. Med slovenskimi glasbeniki je pred dobrimi dvajsetimi leti kot prvi o svojem boju s težko depresijo spregovoril pevec Nace Junkar, ki se je kar šestkrat zdravil na psihiatrični kliniki. Šele v zadnjih letih pa se je o temni plati meseca, kamor slej ko prej zavije skoraj vsak zabavljač, začelo govoriti bolj sproščeno; leta 2020 se je glede depresije odprl tudi pevec Božidar Wolfand Wolf, za katerega je bilo dno stanje, ko »sem bil doma kot rastlina in le vegetiral«. Nedotakljivi niso niti tisti na samem vrhu sicer hitro kopnečega vala priljubljenosti – letošnje poletje je vseslovenski idol Bojan Cvjetičanin, pevec skupine Joker Out, v pogovoru za Val 202 razkril, da se je skoraj zlomil kar sredi koncerta na Ptuju: »Bila je res specifična izkušnja, ker sem imel eno uro in pol paničnih napadov na odru in sem razmišljal, ali bom padel skupaj ali ne.« Pevka Maja Keuc pa se je spopadala z izgorelostjo, tesnobo in depresijo.
»In potem si ljudje začnejo ustvarjati neko sliko o tebi.«
Na prvi pogled skozi rožnata očala debeline dna pivske steklenice se zdi, da popkulturne ikone, oboževane in bogato nagrajene za svoje izdelke, nimajo prav dosti razlogov za pritoževanje. V resnici pa je zanje življenje precej težje kot za povprečnega kavč kritika, ki dviguje ali spušča svoj palec ob njihovih pesmih, navdušeno poje ali brezobzirno žvižga na njihovih nastopih, jih linča ali povzdiguje na družbenih omrežjih – takšni mali neroni s(m)o še kar varni v svojih naslanjačih in v svoji anonimnosti, medtem ko so slavni in zabavni podvrženi nenehnim analizam, kritikam in enako nevarni pretirani hvali. »In potem si ljudje začnejo ustvarjati neko sliko o tebi, njihova pričakovanja pa posežejo v tvoj način ustvarjanja in komuniciranja. In tu sva se nekako izgubila,« je povedal Gašper Šantl, partner Zale Kralj. Bojan Cvjetičanin pa se je zaradi tega celo umaknil iz kloake, imenovane družbena omrežja: »Na družbenih omrežjih se počutim, kot da sem ujet v neki svet, v katerega zares ne želim biti ujet.«
Nadaljevanje prispevka si lahko preberete v reviji Jana, št. 40, 3. oktober, 2023.