Odtlej sem zmeraj na preži za tistimi posebnimi napisi, ampak so zmuzljive ptice, pojavljajo se samo občasno, pa še to ne na vseh tablah. In vam ne gre zameriti, če ste kdaj pomislili, juhu, na Darsu imajo nekoga s smislom za humor – jaz sem tudi, večkrat – ampak v resnici je veliko več kot to. Za zabavnimi napisi je do potankosti premišljena strategija, podprta z raziskavami, psihologijo in pogostimi pogledi čez planke.
Še!
»Že vrsto let sodelujemo v kampanjah, ki jih na nacionalni ravni koordinira Agencija za varnost prometa,« pravi Tomo Juvan iz Darsove službe za komuniciranje, »oni naredijo letni koledar in določijo, recimo, za martinovo bo tema alkohol, ker se takrat veliko vino pije, aprila, na primer, je tema hitrost … To so tudi akcije, ki so usklajene na evropski ravni.« Odlično zamišljen načrt, ampak … »Ugotovili smo, da so bili naši napisi mogoče preveč uradni, nekateri bi celo rekli suhoparni. Ali pa dolgočasni. Napisov 'prilagodite hitrost', 'varno, brez telefona', 'ne pij, ko voziš' ljudje niso niti opazili.«
Prispevajte velikodušno
Ljudje jim že zdaj včasih pišejo s kakšno idejo za napis, zdaj pa imajo celo elektronski naslov za predloge: napisi@dars.si., razmišljajo tudi o natečaju. Predloge bodo z veseljem sprejeli, pravi Tomo Juvan, če bodo ustrezni in dovolj kratki.
Lepega dne je predsednik uprave prinesel fotografijo napisa »Nekdo te ima rad. Vozi varno.« Da jih že poznajo, so mu rekli, »imajo jih v tujini, so bolj nekonvencionalni. Tega je veliko predvsem v Ameriki, pa tudi v evropskih državah. In smo predlagali, poskusimo, bomo videli, če se bo kaj zgodilo. Nismo vedeli, kako se bodo ljudje na to odzvali, skrbelo nas je kup stvari, na primer to, da bodo to množično fotografirali, v neki zvezni državi v ZDA je to že postalo problem, tako da so napise celo umaknili. Pozitiven odziv smo sicer pričakovali, a smo bili res presenečeni, kako zelo pozitiven je bil. Očitno so se sporočila ljudi dotaknila. So nam tudi napisali, da jim hkrati dajo misliti. In večina jih je rekla, da si želijo, da bi ostala.«
Pa so nam ustregli. Še več, tudi poslikali so jih za nas: »Zaradi varnosti poskrbimo, da jih mi objavimo, tako lahko ljudje delijo naše fotografije. Vedno pozivamo ljudi, naj ne fotografirajo med vožnjo, ker je to prepovedano in še nevarno.«
Božiček vas gleda
Z Agencijo za varnost imajo štiri akcije na leto – teme so hitrost, varnostni pas, alkohol (»Nisi hlod, ne vozi nasekan« je absolutna klasika) in uporaba telefona med vožnjo. Potem so jim dodali še svoje kampanje – za valentinovo, materinski dan (menda niste prezrli tistega »Vozi trezen, sicer bomo povedali mami«?), božič (»Božiček vidi, če voziš prehitro.«) in novo leto. Napis, ki je bil verjetno deležen največje pozornosti, se dotika hitrosti: »Dirkanje prepusti Rogliču.« Ta je tudi eden najkrajših – samo učinkovite tri besede. »Pazimo, da so kratki,« pravi Tomo Juvan.
Nadaljevanje prispevka si preberite v reviji Jana, št. 39, 26. september, 2023.