V Zdravstveni dom (ZD) Kočevje niti novinar ne sme stopiti, ne da bi prej obiskal triažo, kjer nama s fotografom iz kontejnerja ob ZD izmerijo temperaturo, brizgnejo razkužilo na roke in izročijo listek kot vstopnico. V preddverju takoj naletiva še na eno presenečenje: treba je stopiti v nekakšen namočen spužvast predpražnik, kjer si razkužiš podplate.
Vse od začetka epidemije se vsi zaposleni strogo držijo navodil, že na začetku so za pomoč pri učenju hitrega in pravilnega oblačenja in slačenja zaščitnih oblačil poklicali vojake z izkušnjami na misijah. Epidemijo so pričakali pripravljeni in z veliko kadra ter do danes v domu niso imeli niti enega prenosa okužbe. Sicer je bilo dvanajst zaposlenih okuženih, a se je prenos zgodil zunaj delovnega mesta, prav tako so bili pravočasno izolirani. Prve tedne epidemije so delali tudi po tako imenovanem ruskem turnusu, da se ekipe med sabo niso srečevale. Ponosni so tudi na posebno dekontaminacijsko točko za patronažne sestre, ki obiskujejo covidne bolnike na domu. Tako se kontaminirani sestri ni treba slačiti ob vozilu ter sami voziti v ZD, ampak jo peljejo najprej do posebnega objekta, kjer se varno preobleče in dekontaminira.
Kočevska posebnost. Kaj je posebnost kočevskega cepilnega sistema? Primož Velikonja, vodja kočevskega cepilnega centra, vodja reševalcev in pomočnik direktorice ZD Kočevje, poudari, da je najprej treba razmišljati izven okvirjev. »Jasno nam je bilo, da so najpomembnejši podatki, in naše izkušnje z državnimi portali so takšne, da so se podatki vedno izgubljali. Zato smo oblikovali poseben portal ter na njem združili vse koncesionarje in zaposlene v ZD. Vsi so dobili dostop do portala, kamor lahko vpisujejo bolnike v skladu s prednostnimi kategorijami. Na tak način smo hitro ustvarili bazo za cepljenje, kjer lahko z nekaj kliki opravimo triažo.«
Pomoč strokovnjakov za informacijsko tehnologijo (IT) pa gotovo ni poceni? »Imamo srečo, da pogodbeno sodelujemo z zelo inovativno računalniško ekipo, ki nam gre vedno zelo naproti. Tako so nam podoben intranet za različne razporede vzpostavili že za testiranje in covidno ambulanto, zdaj pa so ugriznili v novo nalogo, mi smo sodelovali vsebinsko, sistem nadgrajevali in zdaj lahko rečemo, da je že dobro izpiljen. Seveda je to strošek, ampak zavedali smo se, da brez njega ne bo šlo,« pojasnjuje Polona Vidič Hudobivnik, direktorica ZD in specialistka družinske medicine. Izkušnje preteklega leta so jo naučile, da je na pomembne in potrebne premike (z vrha oziroma od drugod) treba vedno čakati, zato so se v Kočevju odločili, da ne bodo čakali na nikogar. »Že od lanskega februarja se poskušamo sami angažirati in ves čas korakamo s svojim tempom.«
Kot na tržnici. Velikonja nam na računalniku pokaže delovanje omenjenega portala in vse skupaj je videti za uporabnika precej preprosto. Glavni namen je, da lahko v hipu dobijo seznam kandidatov za cepljenje (z njihovimi telefonskimi številkami) za določen dan v naslednjem tednu, ki jih nato ekipa pokliče ter preveri, ali lahko na cepljenje res pridejo. Na osnovi teh podatkov pa lahko naročijo točen odmerek cepiv na Nacionalnem inštitutu za javno zdravje (NIJZ). Zato se je ob informaciji v medijih, da cepivo AstraZenece ostaja, Velikonja na to takoj odzval ter na NIJZ sporočil, naj cepivo pošljejo v Kočevje, saj imajo seznam kandidatov zanj. »Prvi smo pokazali interes zato, ker so nam bile jasne naše potrebe. Počutil sem se kot na tržnici,« je nazoren. Takrat so v Kočevje dobili 400 odmerkov.
Več v Zarji Jani, št. 13, 30. 3. 2021