Dve vodilni losangeleški kulturni ustanovi ob prvi stavki scenaristov po 15 letih raziskujeta obdobje lova na čarovnice med delavci najmočnejše zabavne industrije na svetu, ko so filmski studii prepovedovali domnevne komuniste.
Obtožbe o komunistični propagandi
Bila je jesen leta 1947. Parlamentarni odbor za neameriške dejavnosti je v Washington poklical deset scenaristov in režiserjev. Zagovarjati so se morali pred obtožbo, da v svojih filmih izvajajo komunistično propagando. Čeprav odbor ni predložil nobenih dokazov, je predsednik Ameriškega filmskega združenja (Motion Picture Association of America), ki je zastopalo filmske studie, odredil, da jih odpustijo in da ne smejo delati, dokler obtožbe ne bodo umaknjene. Aprila 1948, pred natanko 75 leti, so bili Alvah Bessie, Herbert Biberman, Lester Cole, Edward Dmytryk, Ring Lardner mlajši, John Howard Lawson, Albert Maltz, Samuel Ornitz, Adrian Scott in Dalton Trumbo obsojeni na eno leto zapora.
Sedaj so jim posvetili retrospektivo
Prav njim je v muzeju Akademije v Los Angelesu trenutno posvečena retrospektiva The Hollywood Ten at 75, serija projekcij in okroglih miz, ki jo je pripravil filmski zgodovinar Ed Rampell. »Izpraševanje te protikomunistične histerije nam lahko da orodja za odziv na današnji reakcionarni val, ki indeksira knjige, spreminja šolske programe, cenzurira in zanika zgodovino,« razmišlja Rampell. Nancy Escher, snaha Daltona Trumba, bo predstavila film Spartakus, ki je leta 1960 pomenil konec čistke: Stanley Kubrick je v napise vključil ime scenarista.
»Človeška cena tistih let je bila zelo visoka. Ne samo za deset najbolj znanih. Številni drugi ustvarjalni ljudje so izgubili službo in svobodo.«
»Nekatere, kot sta na primer igralca John Garfield in Philip Loeb, je stres pripeljal do prezgodnje smrti,« je za agencijo ANSA povedala Cate Thurston, kustosinja zbirke Črna lista: Rdeči strah v Hollywoodu.
Razstava, ki je od 4. maja do 3. septembra na ogled v Kulturnem centru Skirball, združuje posnetke, dokumente, fotografije in osebne predmete, ki nas »soočajo z vprašanji, ki so aktualni še danes«, meni Thurstonova: Kako daleč lahko gre vlada, da uravnoteži varnost in državljanske svoboščine? Ali je mogoče nekoga odpustiti zaradi njegovih političnih stališč? Tako takrat kot danes Hollywood oblikuje in interpretira razpravo celotne države.
Povračilni ukrepi proti scenaristom odpirajo aktualna vprašanja.