O spremenjenih potovalnih navadah ljudi, o tem, kako so se turistične agencije prilagodile novim razmeram, kako bo z doplačili zaradi goriva in kaj bo letos najbolj iskano, smo govorili z Natašo Jeza Kotnik, vodjo marketinga pri Turistični agenciji Sonček.
Ukrepi zaradi covida so v turizmu že več ali manj stara zgodba, spet se potuje brez večjih omejitev. Ali lahko rečemo, da so potovanja spet na prioritetni listi Slovencev?
Nataša Jeza Kotnik: Potovanja so bila vedno visoko na prioritetni listi Slovencev. Smo narod, ki rad potuje in to se je pokazalo takoj, ko so bili ukrepi odpravljeni. Je pa res, da smo bili zadnja tri leta priča nekaterim spremenjenim navadam zaradi okoliščin. Večinoma se je potovalo poleti, več je bilo rezervacij v bližnjih krajih, dobili smo turistične bone za počitnice v Sloveniji, več je bilo odločitev v zadnjem trenutku … A trendi gredo spet nazaj v »normalo«, nenazadnje nove razmere narekujejo, da se ponovno vzpostavijo stare navade.
Ali s tem mislite hitro rezervacijo, tako imenovani First Minute? Se počutimo dovolj varne, da bi rezervirali že januarja?
Nataša Jeza Kotnik: Tako je. Predvsem si želimo, da bi ponovno vzpodbudili ljudi k hitri rezervaciji. Če se spomnite, smo bili pred enim letom še globoko v protikovidnih ukrepih in pravega razpoloženja glede razmišljanja o poletju še ni bilo. Predvsem nismo vedeli, kaj nas čaka poleti. O počitnicah je večina začela razmišljati šele nekje marca ali aprila. Poleti pa smo bili že dve leti priča takšni zapolnjenosti kapacitet, da si res želimo več hitrih rezervacij. Pred obdobjem covida je največ Slovencev rezerviralo svoje počitnice prav meseca januarja, še več kot npr. meseca junija. Prepoznali so namreč prednost First Minute ponudb.
Katere konkretno so to prednosti razen nižjih cen?
Nataša Jeza Kotnik: Razen cen, ki so januarja nižje tudi do 30 %, je glavna prednost velika izbira. Kapacitete so še proste in lahko gost izbere počitnice po svojih potrebah. Na primer 4-članski družini z 10- in 7-letnim otrokom ni treba v dve ločeni sobi, ampak jih nastanimo v družinsko sobo. Teh sob v hotelih, kot vemo, ni veliko in junija je to »misija nemogoče«. Enako velja za druge želje potnikov – prav določen hotel ali soba, oddaljenost od plaže ipd. Vedeti je treba, da tik pred zdajci dobite to, kar ostane. To pomeni, da so tudi kapacitete v akcijah precej razdrobljene in je včasih nemogoče po neki akciji nastaniti celotno družino ali družbo v isti hotel. Januarja teh težav ne poznamo. Ne pozabimo pa tudi na garancijo najnižje cene.
Kaj je v ponudbi oz. poslovanju turističnih agencij novega?
Nataša Jeza Kotnik: Predvsem smo se morali prilagoditi pomislekom potnikov – ali rezervirati že tako zgodaj. Nekateri še vedno čutijo nelagodje, češ, kaj če zbolimo, kaj če ne dobim dopusta, ali če morda najdem boljšo ponudbo. Zato smo po dogovoru s hotelirji, prevozniki in zavarovalnicami uspeli zagotoviti večjo fleksibilnost glede odpovedi aranžmajev in varnosti na poti. V Sončku imamo res velik spekter ponudbe vseh večjih slovenskih in evropskih organizatorjev. Čeprav so med njimi določene nianse, lahko pod črto rečem, da preko vseh zagotavljamo določeno fleksibilnost glede spremembe ali odpovedi aranžmaja brez navedbe vzroka. Pri večini gre za brezplačno odpoved – tako imenovano »free cancelation«, npr. do 15 dni do odhoda. Tujci so uvedli Flex tarifo, kjer si ob res minimalnem doplačilu zagotovite možnost odpovedi rezervacije brez zdravniških potrdil in še več – nihče vas sploh ne bo vprašal, zakaj želite odpovedati ali spremeniti rezervacijo. To je velikanska prednost glede na pretekla leta, ko smo imeli le zavarovanje odpovedi v primeru višje sile. Pa tudi zavarovalnice so prilagodile svoje pogoje novim razmeram, vključile so covid-19 kritje in podobno.
Lani je bilo tudi v medijih veliko govora o doplačilih za gorivo. Kako ste reševali to težavo in kako bo s tem letos?
Res je, da pozimi, ko so se kreirale cene, ni nihče računal na to, da se bo gorivo tako podražilo. Ker ponujamo več 10 različnih organizatorjev potovanj po Sredozemlju, smo lahko spremljali njihove različne pristope. Nekateri so zahtevali doplačilo za vse, drugi samo za nove rezervacije, tretji sploh ne. Ker si ne želimo klicanja gostov nazaj v agencijo na poračunavanje, se bomo letos čimbolj osredotočili na aranžmaje, kjer organizatorji zagotavljajo, da za First Minute rezervacije teh doplačil ne bo. Takšna sta npr. čarterja za Kreto in Turčijo iz Ljubljane, kjer je letos naš glavni fokus. Želimo ne le ugodne cene za naše stranke, pač pa tudi jasno komunikacijo glede cene.
Ali so se zaradi razmer spremenile tudi navade potnikov? Po čem najbolj sprašujejo, ko gre za poletje v Sredozemlju?
Nataša Jeza Kotnik: Ugotavljamo, da se na nas zdaj obračajo tudi izkušeni popotniki, ki so si prej načrtovali počitnice sami, plačevali preko spleta – tudi letalske vozovnice. Prav pri slednjih se je dogajalo, da so preko mnogih spletnih posrednikov težko prišli do denarja neizkoriščenih vozovnic ali pa sploh ne. Poleg tega da, je potovanje preko turističnih agencij bolj varno, smo izbrali tudi najboljše partnerje, ko gre za zavarovanja. V teh časih skoraj ni več potnika, ki ne bi zavaroval aranžmaja. Sicer pa zadnja leta opažamo, da namerava še več gostov ostati v hotelih in iščejo resorte z veliko športne infrastrukture, tobogani, animacijo za otroke … Letos tako pričakujemo še več povpraševanja po all inclusive počitnicah v Turčiji in Egiptu. Razen tega pa spet stavimo na grške otoke, saj je ponudba res velika. S čarterji iz Ljubljane pokrivamo več kot 20 otokov. Najbolj obiskan je seveda največji, Kreta. Zato smo veseli dodatnih posebnih letal iz Ljubljane, na katerih lahko gostom zagotovimo res odlične pogoje, še posebej tistim, ki rezervirajo že do 31. januarja. Razen najnižje cene zagotavljamo tudi, kot že rečeno, da ne bo doplačil ob povišanju cen goriva.
Za konec – kaj bi torej svetovali povprečni slovenski družini za letošnje poletje?
Nataša Jeza Kotnik: Vsekakor bi svetovala rezervacijo do konca januarja in kvalitetno turistično zavarovanje. Družine z manjšimi otroki bodo za svoj denar dobile zagotovo največ v Turčiji. V all inclusive hotelih je tudi družinski »budget« najbolj pod nadzorom. S tistimi bolj popotniškimi tipi ali družinami z večjimi otroki pa bi rada delila svojo veliko ljubezen do grških otokov. Kolikor jih je, toliko različnih počitnic lahko doživite. In dobite ravno pravo mero vsega: lepih plaž, odlične in zdrave hrane, zgodovine in zabave. Še posebej na Kreti, ki je velika in raznolika.