Urška Centa

Flamenko ples in glasbo vidi kot nekaj neločljivega

Nejc Simšič
1. 5. 2024, 20.30
Deli članek:

Da je temperamentni flamenko tudi pri nas popularen že vrsto let, skrbijo nekateri plesni mojstri, med katerimi je tudi ena vodilnih plesalk flamenka, koreografinja in glasbena ustvarjalka Urška Centa.

Marmor Hotavlje
Plesna mojstrica se veseli prvega nastopa po vrnitvi z uspešne turneje v Mehiki z zasedbo Sentido Project.

Talentirana plesalka pravi, da je vse več tistih, ki se želijo naučiti plesati flamenko, saj v zavodu Nest, katerega umetniška vodja je, ponujajo redne tečaje plesa. V tem znanem umetniškem in plesnem zavodu spodbujajo tudi medkulturno izmenjavo umetnikov s ciljem krepitve duha svobode in iz njega izhajajočega poslanstva umetnosti.

V sklopu Cikla sodobnega flamenka Noches de Tablao v Cankarjevem domu redno navdušujejo gledalce s plesnimi poslasticami. V okviru tega bodo 9. maja postregli z dogodkom, na katerem bodo pozdravili prihod albuma Ventana abierta, dela, ki združuje izjemne slovenske in španske ustvarjalce. Domači in mednarodni krogi uveljavljenih virtuozov pod idejnim vodstvom Izidorja Erazma Grafenauerja poslušalce vabijo, da vstopijo v svet avtorske glasbe flamenka z vplivi različnih glasb sveta, klasike in jazza. O tem smo se na kratko pogovarjali z mojstrico flamenka Urško Centa, za katero bo to njen prvi nastop po vrnitvi z uspešne turneje v Mehiki.

Zarja Jana
Urška Centa velja za eno vodilnih plesalk flamenka v Sloveniji, poznana je kot odlična koreografinja, glasbena ustvarjalka in pedagoginja.

Za vas bi lahko rekli, da ste gonilna sila flamenka v Sloveniji. Glede na številne dogodke je zanimanje za flamenko še vedno veliko?
Oblikovanje cikla sodobnega flamenka Noches de Tablao, ki od leta 2017 predstavlja neko konstanto v prisotnosti, pojavnosti tega žanra pri nas, sem začela predvsem zaradi lastne ustvarjalne potrebe in pomanjkanja možnosti za delo. Zdelo se mi je nujno, da se vzpostavi nek nov ustvarjalni prostor in si ustvari publiko. Danes je malo drugače in zelo me veseli, da je na tem področju videti razvoj, saj je kakovostnega dogajanja, ki ne smatra flamenka zgolj kot neko tradicionalno prakso, veliko več, občinstvo pa kljub nekemu začetnemu dvomu raste in se razvija, saj je tudi vse več tistih, ki se ga želijo naučiti.

Kaj si lahko obetamo od dogodka v Cankarjevem domu – Grafenauer flamenco project feat. Jose Montaña?
Avtor glasbe, ki bo predstavljena v tem večeru, je moj dobri prijatelj Izidor Erazem Grafenauer, s katerim sva si skozi leta delila lep del raziskovalne poti in ki predstavlja glasbenika, s katerim res redno sodelujem. Z zanimanjem sem spremljala njegovo razvijanje avtorske glasbe in njegov projekt je rezultat poguma, vztrajnega kopanja po več znanja in večletne predanosti ideji. Svežih plesnih projektov sodobnega flamenka je pri nas malce več, saj je dejavnih več koreografov, avtorska glasba pa malce zaostaja, zato je izid Erazmovega albuma res poseben trenutek in obeležje v tej žanrski krajini v Sloveniji. Erazem je album posnel z izjemnimi tujimi gosti in domačimi glasbeniki, v priznanem studiu Musigrama v Madridu, in uspelo mu je odlično. Pomembno mi je, da imam moč predstaviti njegovo delo in pri tem sodelovati tudi z madridskim gostom, priznanim tolkalcem Josejem Montaño, ki ga občudujem še iz svojih madridskih študentskih let. Snemal in delal je z res velikimi imeni v svetu glasbe, zato mi je v veselje, da bomo tisto noč stali skupaj na odru. 

Z Grafenauerjem sodelujete že vrsto let in imata že prepoznaven stil odnosa plesalka-glasbenik. Kako to občutijo gledalci?
Vedno me je poleg plesa zanimala tudi glasba, predvsem kot nekaj medsebojno neločljivega, zato delam z živo glasbo in v iskanju dialoga. Zanima me iskanje stika. Komunikacija, ki se pri tem rojeva, je inspiracija za nove kreacije in vir tega, iz česar se rojeva odrski trenutek. Lepota spontanosti. Upam in mislim, da je ravno to tisto, kar ob koncertu diha občinstvo.

arhiv NEST
Glasbenik in kitarist Izidor Erazem Grafenauer bo predstavil album Ventana abierta.