Estrada

Renato Zanella: »Ljubi svoje delo in ne laži sam sebi!«

K.B.
15. 4. 2023, 20.30
Deli članek:

»Predvsem pa vadi, vadi in vadi!«

Darja Štravs Tisu
Umetniški direktor baletnega ansambla SNG Opera in balet Ljubljana Renato Zanella prihaja iz Verone.

Umetniški direktor baletnega ansambla SNG Opera in balet Ljubljana Renato Zanella prihaja iz Verone, kjer se je prvič srečal z baletom in se vanj takoj zaljubil. V svoji uspešni mednarodni karieri je vodil številne baletne ansamble in jih preobrazil v izjemne kolektive. Ljubitelje baleta je navdušil s pretanjenim občutkom za ravnovesje med pomembnim klasičnim repertoarjem, njegovimi avtorskimi kreacijami in novoklasičnim repertoarjem. 

Trenutno se intenzivno pripravlja na predstavo Ljubezen, ki bo premiero doživela 13. aprila 2023. Gre za poseben večer, ki je posvečen ljubezni do sočloveka in do narave v svetu, ki se vedno bolj pogreza v dekadenco. Da bi ga rešili, se moramo vedno znova vračati in vrniti k ljubezni - tako kot se k njej vrača Renato Zanella, kadar ustvarja baletno predstavo. 

Kako ste odkrili, da želite postati baletni plesalec?

V Veroni so me povabili kot statista pri predstavi Giselle, a sem se takrat ukvarjal s košarko. Toda baletna umetnost me je prevzela, ko sem opazoval baletne plesalce, kako plešejo. Ob tem sem pomislil, kako lep šport. In še vedno sem zaljubljen v to umetnost, tako kot prvi dan.

V Veroni ste se začeli plesno izobraževati, nato pa ste zaključili baletno izobraževanje na École supérieure de danse de Cannes Rosella Hightower. Je bilo težko zapustiti domači kraj?

Da. Na neki način sem moral pobegniti od doma, da sem lahko sledil svojim sanjam, čeprav nisem zares vedel, kaj ples pomeni in kako daleč moram iti, da bom uresničil svoje želje. V Cannesu sem dobil odgovor in ta šola mi je dala vse, kar sem potreboval, da sem lahko začel opravljati svoj poklic. Zdaj se je ganljivo vrniti na to šolo in delati z mladimi študenti, saj pripravljam baletno produkcijo, ki bo imela premiero 30. aprila, po skoraj 40 letih, odkar sem se izobraževal na tej šoli.

Darja Štravs Tisu
Baletna umetnost ga je prevzela, ko je opazoval baletne plesalce, kako plešejo.

Zaradi svojih uspehov ste prejeli številne nagrade in častne nazive. Leta 2021 ste za svojo bogato umetniško pot prejeli eno najprestižnejših italijanskih nagrad za življenjsko delo Premio AcquiDanza. Kako definirate uspeh?

Najprej o tvojem uspehu odločajo drugi, ne mi. Vedno delam tisto, kar čutim, da mi narekuje navdih in ljudje, s katerimi delam, tako da so to pravzaprav vedno »ekipne« nagrade. Seveda pa so pričakovanja in pritiski zelo intenzivni, kadar ste uspešni. Toda ohraniti lastno smer je najbolj zdrav način, da nadaljuješ svoje delo. 

Pot do uspeha pogosto spremljajo porazi, težave in dvomi. S čim ste se morali spoprijeti, preden ste postali uspešen baletni plesalec?

Plesno izobraževanje je prvi težek korak - kot bi se razbil na koščke, ne da bi vedel, ali se lahko znova sestaviš. Med mojim izobraževanjem je bilo povsem običajno, da smo imeli zahtevne učitelje. Včasih je zelo naporno, vendar nimaš občutka, da si sam, saj se s podobnimi izzivi srečujejo tudi ostali plesalci med izobraževalnim procesom. Toda ko začneš poklicno kariero, svoj poklic povezuješ z osamljenostjo in tekmovalnostjo - in le močnim uspe.

Darja Štravs Tisu
Umetnik, ki ga navdihuje življenje.

Katere veščine ste usvojili kot baletni plesalec in ste zaradi njih postali dober koreograf?

Delo s številnimi odličnimi umetniki in njihovo ustvarjanje me je vodilo do koreografije, zaradi iskrenosti in normalnosti v njihovem pristopu h glasbi in zgodbam pa sem razumel, da lahko vsakdo, ki ima kaj povedati, to naredi. To je postala tudi moja umetnost, ker sem lahko komuniciral brez besed in svoja sporočila ustvarjal tako, da so univerzalno razumljiva.

Najbrž med nastajanjem predstave baletni plesalci in plesalke naletijo na kakšne ovire. Kako ravnate, kadar imajo težave pri učenju koreografije?

Če potrebujejo pomoč, potem tisto, kar potrebujejo, tudi dobijo. Dandanes imamo namreč koreografi precej bolj mehek pristop in način dela z baletnimi plesalci in plesalkami kot v preteklosti.

Katere pomembne lastnosti bi po vašem mnenju moral imeti baletni plesalec oziroma plesalka?

Ljubi svoje delo in ne laži sam sebi, predvsem pa vadi, vadi in vadi.

Leta 1995 ste postali vodja baletnega ansambla Dunajske državne opere, od 2011 do 2015 ste bili ravnatelj baleta Grške nacionalne opere, med letoma 2013 in 2015 baleta Arene v Veroni, med letoma 2016 in 2017 pa Nacionalnega baleta v Bukarešti. V začetku leta 2021 ste bili imenovani za umetniškega direktorja baletnega ansambla SNG Opera in balet Ljubljana. Zakaj ste izbrali slovensko prestolnico?

Zaradi radovednosti in umetniške privlačnosti, saj sem se z SNG Opera in balet Ljubljana srečal prvič, ko sem bil povabljen sem. Moja ideja, da bi postal direktor, se je hitro uresničila. Zelo dobro se počutim, ker delam in živim tukaj.

Darja Štravs Tisu
»Dandanes imamo koreografi precej mehkejši pristop in način dela z baletnimi plesalci in plesalkami kot v preteklosti.«

Vam je torej všeč življenje v Ljubljani?

Da, zelo in z vseh vidikov.

Kmalu bo premiera vašega novega projekta Ljubezen. Zakaj ste izbrali prav to besedo za poimenovanje predstave?

To je beseda, ki jo skladatelja Arnold Schönberg in Gustav Mahler najpogosteje uporabljata v svojih skladbah – Ozarjena noč in Pesem o Zemlji. Sledil sem jima in premaknil svojo domišljijo, da bi nagovoril naše občinstvo o tem, koliko ljubezni še vedno pogrešamo v našem življenju. Je to morda nova geneza, ki jo čakamo, ali pa bi morali začeti vse znova, da ne ponovimo napake človeštva? Pri Schönbergu je ljubezen med ljudmi lahko polna preprek in se spreminja, pri Mahlerju je ljubezen do narave edina pot, da znova najdemo sebe in vrednote, ki so se v današnjem času izgubile. Gre torej za dve glasbeni mojstrovini, ki ju prvič igramo v SNG Opera in balet Ljubljana, in počutim se privilegiran, da ju lahko izvajam tukaj, v vaši državi.

Še vedno sodelujete z Ich bin O.K. Dance Company, kjer delate z osebami s posebnimi potrebami?

Hvala za to vprašanje, zdaj sodelujemo preko projektov, nazadnje smo sodelovali s projektom Endless Dance (Neskončni ples), ki smo ga naredili v Avstriji leta 2022. To je bil eden najpomembnejših projektov v moji karieri. Gre za sodelovanje, ki mi še danes daje spodbudo, da še naprej podpiram inkluzivni projekt, ki ga bomo v bližnji prihodnosti pripeljali tudi v Ljubljano.

Kaj pa vas navdihuje?

Življenje.

Darja Štravs Tisu
Ljubi svoje delo in ne laži sam sebi, predvsem pa vadi, vadi in vadi.