Raziskave CineEurope ugotavljajo, da je povsod po Evropi enako: v kinih je med 51 in 55 odstotkov gledalk, torej več kot gledalcev, še posebej se razlika kaže pri dokumentarcih ter umetniških in »nehollywoodskih« filmih. Celo v Hollywoodu, ki je še vedno zelo orientiran na moško in predvsem mlado občinstvo, ugotavljajo, da filme gleda več žensk kot moških, povečuje pa se delež mlajših gledalk in gledalk nad petdesetim letom. Študije CineEurope tudi trdijo, da so večinoma ženske tiste, ki odločajo, kdaj se gre v kino in kateri film se bo gledalo.
Fokus na ženske?
To sicer ni nič novega, ženske so bile vedno pomembno občinstvo kinodvoran, čeprav vemo, da filmu dominirajo moški, da se ustvarjalci filmov fokusirajo na moške zgodbe, da so glavni junaki večinoma moški in da je tudi žensk za kamero le peščica.
»Ženske so od nekdaj predstavljale velik del tradicionalnega filmskega občinstva. Že prvi lastniki kinematografov so jih načrtno nagovarjali z darilci in zapeljivimi oglasi. Filmske predstave so bile med prvimi javnimi kulturnimi prireditvami, ki so jih ženske lahko obiskovale - bodisi same ali pa v družbi. A v zgodovini filmskega gledalstva je pomen žensk pri odločanju o produkciji in prikazovanju filmov kljub temu večinoma prezrt,« prizna filmski zgodovinar Ian Christie.
Zadnja leta se sicer trend počasi spreminja, tako zaradi obveznih kvot, javnih kampanj kot tudi zaradi zavedanja (kupne) moči ženskega občinstva, povečuje se delež filmov z glavnimi junakinjami in ženskimi temami, prav tako imajo več podpore režiserke in druge ustvarjalke za kamero. Čeprav, roko na srce, spremembe niso prav hitre in zelo opazne - se pa premika. »Ženske so najpomembnejše kinematografsko občinstvo skoraj povsod po svetu,« zatrjuje Simon Hawlett, vodja marketinga pri evropski veji studia Universal Pictures. »Zadnja leta se je zato v filmski industriji povečal fokus na filme o ženskah in za ženske. In mislim, da se bo še nadaljevalo, saj so ženske zelo močno in zanesljivo občinstvo.«
Družabni dogodek
Za ženske je, v nasprotju z moškimi, obisk kina družabni dogodek - redko gredo same, pred filmom in/ali po njem pa si s svojo družbo privoščijo še kakšen klepet, pijačo, kosilo, manikiro … Zelo pomembno je zato tudi, kaj kinematograf poleg kinodvorane še ponuja ter kakšni so njegovi prostori. Tega se dobro zavedajo tudi v Kinodvoru, je poudaril Koen Van Daele, vodja programa Kinodvora, ko je pred kratkim v okviru festivala Mesto žensk predaval na konferenci Ženske v kinu.
»Izkušnje nas učijo, da ima spol v naših kinematografih pomembno vlogo - ne le glede prikazanih filmov, ampak tudi v smislu, kaj ponujamo kot prostor. Če nekega filma ne bodo sprejele gledalke, tudi sicer ne bo uspešen. Ženske ne predstavljajo le glavnega občinstva art-house kinematografov, pač pa pomembno prispevajo k ohranjanju in promoviranju kinematografske izkušnje. Če želimo v kinematografe privabiti (nove) gledalce, moramo v naših strategijah razvoja občinstva upoštevati ključno vlogo žensk.«
Kvalitetno preživeti čas
Koen si upa trditi, da je Kinodvor postal zgodba o uspehu prav zaradi gledalk: »Večinoma ženske vozijo otroke v kino na naš program Kinobalon in tako se vzgaja nova generacija gledalcev, v programu za najstnike so dekleta v večini, pa tudi pri programu za starejše je več žensk kot moških. Tudi na družbenih omrežjih so bolj dejavne ženske - na Facebooku je 69 odstotkov Kinodvorovih prijateljev ženskega spola. In 68 odstotkov v našem klubu je žensk. Razlike so tako visoke, da lahko mirno sklepamo, da imajo ženske vitalno vlogo v življenju Kinodvora.« Poudaril je še, da predvsem gledalke želijo v kinu preživeti kvaliteten čas, to pa ne vključuje le kvalitetnih filmov, ampak celotno okolje in dodatno ponudbo. »Pripomore celo to, da imamo v naši kavarni preprogo, kar vzbuja občutek domačnosti.«
Dejstvo je torej, da boste v kinodvoranah našli več žensk kot moških in da so ženske tiste, ki največkrat odločajo o obisku in izbiri filma, pomembna pa sta jim tudi samo okolje in dodatna ponudba. In filmska industrija se tega počasi začenja zavedati.