Estrada

V iskanju tabletke za boljše spričevalo

Mateja Bevk, Maja
1. 6. 2017, 13.00
Posodobljeno: 9. 8. 2017, 10.03
Deli članek:

V jeziku športnih komentatorjev bi lahko rekli, da so šolarji v zadnjem krogu maratonskega teka.

Arhiv

Do konca pouka je le še dober mesec dni in zdaj se bo pokazalo, iz kakšnega testa so. Boj za dobre ocene, trepetanje pred popravnimi izpiti, (pre)visoka pričakovanja staršev … vsemu temu kar ni videti konca. Natrpan urnik marsikateremu šolarju načne živce in težave, ki smo jih doslej še nekako obvladovali, se običajno poslabšajo: zbranost upada, prej dober spomin je le še črna luknja v možganih, otroci so v šolskih klopeh vse bolj nemirni, nervoza narašča. Kako se lahko v finalu šolskega leta spopademo s tovrstnimi izzivi? Obisk lekarne, kjer se tudi brez recepta dobijo kapsule za boljši spomin in izostrene umske funkcije, naj bo zadnja rešilna bilka. Pred tem lahko svojemu šolarju pomagate tudi drugače: z umirjenim domačim okoljem, urejenim urnikom, zdravo prehrano in celo Bachovo cvetno trapijo.

Lažna hiperaktivnost

Morda imate zadnje čase občutek, da je vaš otrok kot »kura brez glave«: preveč razigran, v nenehnem gibanju, skače v besedo, težko obmiruje in se posveti eni sami dejavnosti, izgublja stvari in deluje zasanjano. Vse to je res lahko tudi znak motnje pozornosti in hiperaktivnosti (ADHD), a najverjetneje gre za povsem običajen stres pred koncem šolskega leta, ko se otroku nakopiči veliko snovi in ne ve, kako bi se je lotil. Zato se znajde v stiski, ki jo izraža z nemirom.

»V svoji več kot desetletni praksi dela na šoli se doslej nisem srečal z veliko hiperaktivnimi otroki, ki bi se morali za to motnjo resno zdraviti. Pet ali šest jih je bilo morda takih,« pripoveduje pedagog in sociolog Robert Povirk. »Na splošno pa opažam, da ima veliko šolarjev blažje motnje pozornosti: med poukom težko ostajajo zbrani, ne zmorejo se prilagajati urniku in slediti navodilom. Ti potrebujejo individualne ure, da lahko počasi obravnavajo učno snov, ker je tempo pri rednih urah zanje prehiter, saj jih vsaka stvar zmoti. Ampak za tem ne tiči nujno hiperaktivnost, razlogi so lahko povsem drugi: denimo, da otrok prepozno hodi spat, zaradi česar je razdražljiv in v šoli nezmožen slediti učni snovi.«

Pomoč nemirnemu otroku

Otroke z motnjami pozornosti in hiperaktivnosti, bilo naj bi jih med 3 in 7 odstotki, lahko sicer dokaj hitro prepoznamo, saj so med poukom moteči, težko sedijo pri miru, nenehno vzbujajo pozornost, so vzkipljivi in agresivni, težko sklepajo prijateljstva. »Na takšnega otroka učitelji opozorimo svetovalno službo (psihologa, defektologa oziroma pedagoga), oni potem stopijo v stik s starši,« pravi Povirk.

Seveda je pri sumu na ADHD otroka treba peljati k specialistu klinične psihologije ali nevrologu, ki postavi diagnozo in predlaga zdravljenje, običajno to vključuje velik angažma staršev in posebno obravnavo v šoli, v hujših primerih predpiše tudi ustrezno zdravilo, kot je ritalin, ki pomirja impulzivnost in omogoča, da otrok lažje sledi pouku. Tu pa je še kopica drugih ukrepov, s katerimi se na dolgi rok stanje izboljša:

➽ Poskrbimo za vsakodnevno rutino. Izdelajmo urnik, s katerega je razvidno, kako je organiziran dan. Rutina otroka z ADHD pomirja in mu daje občutek varnosti.

➽ Dobro se obnesejo nagrade za pozitivno vedenje in sistem zbiranja žetonov, nalepk za pozitivno vedenje. Ko otrok zbere na primer sedem nalepk, sledi nagrada.

➽ Nekateri strokovnjaki poudarjajo, da pomaga tudi ustrezna prehrana. Marija Merljak, univ. dipl. inž. živ. teh., v članku Hrana za razvoj in povečano sposobnost možganov (Naša lekarna) piše, da daljše uživanje hitre prehrane z veliko enostavnimi ogljikovimi hidrati (sladkarijami) in »modernih« sladkih šumečih pijač vodi tudi v hiperaktivnost. In nasprotno, če mladi uživajo kompleksne ogljikove hidrate, kot so polnovreden kruh, neoluščen riž, kosmiči, stročnice in druge jedi, ki se dalj časa razgrajujejo in ohranjajo daljšo enakomerno raven glukoze v krvi in možganih, ter pijejo ustrezne količine vode, že v tednu ali dveh niso več tako impulzivni. Postanejo bolj vitalni, sproščeni in polni energije.

Botoks za možgane

Potrpežljivost in veliko spodbud so ključ do dobrega šolskega upeha. A kaj ko se v tem trenutku mudi in ni časa, da bi naši nemirni otroci postopoma izboljševali ocene. Do konca šolskega leta ni več daleč, v redovalnici pa mrgoli slabih ocen, ki bi jih bilo treba nemudoma popraviti. A kako? Učenje zahteva čas, veliko mirnega sedenja ob knjigah in spočito glavo.

Mnogo šolarjev, zlasti srednješolcev in študentov, v ta namen in kar na lastno pest (včasih celo na spodbudo staršev) jemlje tablete za izboljšanje spomina in koncentracije, ki jih brez recepta dobimo v lekarni, nekateri pa celo zlorabljajo zdravila na recept (že omenjeni ritalin in na spletu dosegljive tablete, ki vsebujejo madafinil). Zdravniki trdijo, da bo v naslednjih 20 ali 30 letih, ko bo tehnologija še napredovala, uporaba tablet na recept in medicinskih posegov za izboljšanje spomina in koncentracije drastično narasla.

»Vemo, da je velika verjetnost, da bo v prihodnosti vedno več zdravih posameznikov izkoriščalo medicinske možnosti za izboljšanje kognitivnih sposobnosti, med drugim tudi magnetno stimulacijo oziroma 'botox za možgane',« pravi doktor Tony Calland, predsednik etičnega komiteja The British Medical Association BMA, in opozarja, da je to etično zelo sporno. »Poleg tega stranski učinki teh zdravil niso zanemarljivi. Govorimo o spremembah in nihanju razpoloženja, hitrem in neenakomernem bitju srca, vplivu na telesno težo in rast, pojavu nekontroliranih gibov (zgibki) in podobnih nevšečnostih.«

Ne pretiravajte z dodatki!

Če že morate, zato raje segajte po naravnih prehranskih dodatkih za boljšo zbranost, oster spomin in večjo budnost. Ti dodatki običajno vsebujejo naravne snovi, ki vplivajo na umske sposobnosti, zlasti vitamine in minerale z učinkom na živčni sistem (B6, B12, cink, magnezij) ter ginseng in pantotensko kislino. Po odzivih študentov in srednješolcev sodeč kapsule pomagajo: koncentracija je boljša, učijo se lahko dolgo v noč in tudi pred izpiti oziroma kontrolnimi nalogami nimajo nič treme - le glavo, polno znanja.

Tudi lekarnarji opažajo, da je pred koncem šolskega leta povpraševanje po izdelkih za boljše kognitivne sposobnosti večje, pa tudi po drugih prehranskih dodatkih za zdravje in moč. Vendar farmacevti opozarjajo: »Z uporabo prehranskih dopolnil se ne sme pretiravati, saj kljub temu, da ima večina veliko terapevtsko širino, njihov vpliv na zdravje pri dolgotrajnem jemanju ni povsem raziskan. Uravnotežena prehrana je še vedno najboljša za zdrav razvoj in pravilno delovanje možganov, po dodatkih pa posegamo le, ko iz kakršnihkoli razlogov ne moremo zadostiti svojim potrebam.«

Domači recepti za večjo zbranost pri učenju

Da možgani otrok in mladostnikov ne bodo pustili na cedilu, ko jih bodo najbolj potrebovali, lahko veliko storite tudi brez kemije, le z ustrezno prilagojenimi življenjskimi navadami. Strokovnjaki priporočajo naslednje recepte za večjo zbranost pri učenju:

1. Otrok naj se zadosti giblje, vsaj pol ure na dan. S tem se poveča pretok krvi po telesu in izboljša koncentracija.

2. Med učenjem naj si na vsako uro ali dve vzame pol ure za sprostitev, kakršno si sam najbolj želi: svobodno igranje glasbila brez not, ples ob najljubši glasbeni skupini, uporaba kolebnice …

3. Poskrbimo, da ima otrok pospravljeno mizo in sobo, da se posveča enemu predmetu in da njegovega učenja ne motimo z najrazličnejšim hrupom.

4. Dan pred testom poskrbimo za umiritev z vajo dihanja: otrok vdihne in prešteje do štiri, nato pa med izdihom spet šteje do štiri.

5. Če želite, da vaš otrok izgubi strah pred ustnim nastopom, naj nastop vadi pred ogledalom ali pred vami, pri današnji tehnologiji se lahko posname tudi s kamero. To naj ponovi večkrat pred dnevom ustnega izpita.

Z Bachovo cvetno terapijo do boljših šolskih ocen

Dobrodošla pomoč ob koncu šolskega leta so lahko tudi Bachove esence. Gre za naravne cvetlične izvlečke, ki brez stranskih učinkov izboljšajo počutje in celo pomagajo umiriti simptome hiperaktivnosti. Priporočamo, da uporabite od tri do pet tistih esenc, ki ustrezajo najintenzivnejšim znakom vašega otroka. In ne skrbite: izbira napačne esence ne more škodovati. Če esenca ni prava, preprosto ne bo imela nobenega učinka.

Rožič pomaga, da otroka začnejo stvari zanimati, ter spodbuja zavzetost pri učenju.

Popek divjega kostanja zelo pomaga pri učenju, še posebej če se otrok uči, pa kljub temu ne zna, ali ponavlja iste napake. Spodbuja koncentracijo in pozornost.

Nedotika uravnava (ne)potrpežljivost, zato je obvezna sestavina mešanice za hiperaktivne otroke, ki nikakor ne morejo počakati niti sekundo.

Mešič je esenca za ravnovesje. Otrok se bo z njo naučil energijo usmeriti v pravo smer takrat, ko je to potrebno.

Sporiš bo otroku pomagal, da se nauči uporabljati presežke energije. Ta esenca namreč pomaga uravnovesiti čas aktivnosti in čas počitka.

Divji oves je odličen za otroke, ki so zmedeni, izgubljeni in ne vedo, česa se lotiti, tako da potem počnejo vse naenkrat. Hkrati se nenehno primerjajo z drugimi in se počutijo, da ničesar ne naredijo tako dobro kot drugi. Esenca bo otroku pomagala, da prepozna svoje talente in jih uporabi.

Belocvetni kostanjpripomore k bolj umirjenemu umu. Tisti, ki potrebuje to esenco, je »zataknjen« v enih in istih mislih, ki begajo in se ne umirijo. Esenca bo umirila um in prinesla jasnost.