Cilj odprave Tušmobil Eivie je doseči še en izjemen dosežek – svetovni hitrostni rekord z vozilom, pravzaprav posebnim ležečim kolesom z aerodinamično školjko, na izključno človeški pogon. Gre za izjemen projekt zagnane ekipe Damjana Zabovnika, ki bo med 9. in 14. septembrom na 14. World Human Power Speed Challenge-u v Nevadi v ZDA skušala dokazati, da je meja 133 km/h, kolikor znaša trenutna rekordna znamka, premagljiva.
Na dogodku, ki v Nevado vsako leto privabi tudi številne obiskovalce, bodo skušale meje kombinacije človeških zmogljivosti in najbolj naprednih tehnoloških dosežkov z vozili na izključno človeški pogon preseči ekipe z vsega sveta. Damjan Zabovnik se bo v boj za nov rekord podal s povsem novim in še izpopolnjenim vozilom EIVIE 4, tako kot pri njegovih prejšnjih kolesih pa bo tudi tokrat vozil ležeč v nasprotni smeri vožnje. EIVIE 4, ki ga odlikujejo izredne aerodinamične lastnosti, tehta okrog 20 kilogramov, njegov zračni upor pa bo od klasičnega dvokolesa manjši za kar 25-krat.
»Vozilo, pri izdelavi katerega je s svojim izkušnjami na področju aerodinamike, računalniškega oblikovanja in hitrega prototipiranja sodeloval tudi razvojni oddelek Pipistrela, predstavlja nov korak v razvoju tovrstnih vozil, zato sem prepričan, da bomo septembra v Nevadi dosegli novo rekordno hitrostno znamko. Imamo odlično ekipo in najhitrejše kolo do sedaj. S podporo, ki nam jo je zagotovil Tušmobil, pa je odprava Tušmobil EIVIE dobila piko na i,« je povedal Damjan Zabovnik, mlad ljubitelj fizike iz Velenja, ki se z doseganjem največjih hitrosti, ki jih je možno doseči na človeški pogon, ter konstrukcijo najhitrejših ležečih koles z aerodinamično školjko, ukvarja že več kot 10 let.
Zabovnik ima sicer za sabo že nekaj hitrostnih rekordnih znamk, ki jih je s svojo ekipo ter doma izdelanimi vozili dosegel v preteklih letih. Je lastnik rekordne hitrostne znamke na eno uro in svetovnega rekorda na 200 m z letečim štartom na nižini. Na tekmovanju v Nevadi, ki velja za najpomembnejše na tem področju, želi septembra dodati še rekord na 200 m z letečim štartom na višini in preseči 124 km/h, ki jih je v sicer slabih razmerah dosegel leta 2010. V Nevadi so razmere za doseganje tovrstnih hitrostnih rekordov najboljše na svetu. Tekmovanje na popolnoma ravni in gladki cesti, ugodna klima, primerne temperature, blag veter ter idealna gostota zraka na nadmorski višini 1.400 m pa so za doseganje največjih hitrosti optimalna kombinacija.
»V Tušmobilu podpiramo izjemne zgodbe in posameznike, ki s svojimi dejanji in zgledi prinašajo pozitivne vrednote, pravo energijo, inovativnost, tehnološko dovršenost in so hkrati uspešni. Tako smo tokrat podprli Damjana Zabovnika in njegovo izjemno ekipo strokovnjakov. Verjamemo, da bo odprava Tušmobil EIVIE v Nevadi postavila nov mejnik človeških zmogljivosti,« je povedal Tomaž Kampuš, direktor prodaje v Tušmobilu.
V Nevadi se vsako leto jeseni zberejo ekipe z vsega sveta, med izzivalci pa so tudi znana imena iz sveta kolesarstva. Pred leti je tako nastopil olimpijski prvak na pisti Jason Queally, letos pa bo dogodek popestril razvpiti hitrostni kolesar Graeme Obree s Škotske. Vendar pa pretekli uspehi ekipe Damjana Zabovnika dokazujejo, da je ob izjemnih človeških zmogljivostih za končni rezultat nujna tudi tehnološka dovršenost vozila, zato jih ob še izpopolnjenem EIVIE 4 tudi velikih kolesarskih imen na tekmovanju ni prav nič strah.
Ekipa Tušmobil EIVIE je konec julija že opravila prve testne dneve novega vozila na ovalni stezi v Nemčiji, v avgustu bodo izpopolnili še zadnje podrobnosti in vozilo finalno nastavili, v začetku septembra pa bodo odpotovali v Nevado. Tekmovalne izzive bo moč med 9. in 14. septembrom neposredno spremljati tudi na spletnem portalu Tušmobila ter spletni strani projekta www.eivie4.com.
O ležečem kolesu
Ležeče kolo (ali lezi-kolo) je praktična preureditev klasičnega kolesa. Cilj izdelovalcev ležečih koles je združitev kolesarjenja z udobjem. Idejni oče ležečega kolesa ni znan, prve omembe pa je moč zaslediti že sredi 19 stoletja. Med pionirje ležečega kolesarjenja kolesarska zgodovina sicer uvršča predvsem izdelovalca avtomobilov in koles Charlesa Mocheta ter njegovega sina Georga, svoj pečat pa je v tej kategoriji pustil tudi kolesar Francis Faure.
Ležeče kolo sicer velja za posebneža med kolesi in ga tudi dandanes ne vidimo prav pogosto. Na številnih tekmovanjih (pod okriljem UCI) je celo prepovedano (že od 1. aprila leta 1934), če ne obstaja kategorija ležečih koles. Kljub temu se ležeča kolesa zadnja leta vztrajno prebijajo v ospredje in pridobivajo na priljubljenosti, predvsem po zaslugi hitrostnih rekordov, ki jih dosegajo.
Ležeče kolo takoj prepoznamo. Najbolj opazna razlika v primerjavi z običajnim kolesom je ta, da ima ležeče kolo pedala v isti višini ali celo višje od sedeža. Tudi sam sedež se bistveno razlikuje od sedeža na navadnem kolesu - ima dosti večjo in pogosto zelo ergonomsko oblikovano površino. Zato je pri ležečem kolesu teža kolesarja razporejena po veliko večji površini. Kolesar sloni na sedežu s celotno zadnjico in hrbtom, kar bistveno pripomore k udobju vožnje.
Ležeča kolesa imajo pred navadnimi kolesi vrsto prednosti. Opremljena z aerodinamično lupino so namreč znatno hitrejša ter manj naporna za vožnjo. Poganjanje takšnega ležečega kolesa je v povprečju okoli 40 odstotkov manj naporno od poganjanja klasičnega kolesa. Zato ne čudi, da so prav vsi svetovni hitrostni rekordi z vozili na človeški pogon postavljeni prav z ležečimi kolesi.
Zaradi same zasnove je ležeče kolo nekoliko težje in posledično tudi počasnejše pri vožnji v klanec (ter bolj obremeni kolena kolesarja), zato pa se toliko bolje obnese po ravnem in pri spustih, čeprav si izjemnih nagibov brez vaje le ne gre privoščiti.
O ležečem kolesu tušmobil Eivie
Damjan Zabovnik bo svetovni hitrostni rekord z vozili na izključno človeški pogon, ki trenutno znaša 133 km/h, napadel z ležečim kolesom tušmobil Eivie, ki ga je z ekipo do potankosti izpopolnjuje letošnje leto.
Tehnični podatki kolesa tušmobil Eivie:
Dolžina gonilk: 120mm
Velikost koles: 20 inč spredaj in 25,5 inč zadaj
Teža: 19 kg
Količnik zračnega upora: 0,0115m2
Druge posebnosti:
Vožnja vzvratno, zadnje kolo je pozicionirano med boke voznika in gonilko. Ohišje se razpre na način sprednji del / zadnji del, da se voznik lahko vkrca in se ga nato privijači notri. Oblika omogoča pretežno laminarno obtekanje zraka po površini kolesa in s tem mali zračni upor.
O tekmovanju in rekordih
Tekmovanje v hitrostnih rekordih z vozili na izključno človeški pogon bo letos organizirano že 14. zapored. Potekalo bo med 9. in 14. septembrom v ZDA, natančneje blizu mesta Battle Mountain v zvezni državi Nevada.
Lansko leto se je prvič zgodilo, da tekmovalci svojih dosežkov niso uspeli izboljšati, zato bo letos veliko oči uprtih v to tekmovanje, saj kolesarska in širša javnost ob napovedih udeležb številnih specializiranih ekip in tekmovalcev pričakujeta novo rekordno znamko. Tekmovanja za najhitrejše vozilo na človeški pogon se navadno udeleži okoli 30 ekip s celega sveta.
Trenutno veljavni svetovni hitrostni rekordi z vozili na izključno človeški pogon:
Leta 2009 je Sam Whittingham izboljšal svoj lastni rekord in postavil hitrost 133,284 km/h.
Leta 2010 je Barbara Buatois prav tako izboljšala svoj lastni rekord in ženski mejnik postavila pri 120,701 km/h.
Leta 2011 je Greg Westlake, še en večkratni rekorder postavil svojo rekordno znamko v kategoriji uporabe rok – svoje vozilo je z rokama pognal do hitrosti 72,42 km/h.