Recesija Nemčije

»Obetajo se težka leta, vendar smo majhni, hitri in prilagodljivi«

Nace Novak
17. 10. 2023, 19.20
Deli članek:

Recesija Nemčije, največjega evropskega gospodarstva, skrbi tudi naše gospodarstvenike, še posebej tiste iz avtomobilske industrije, saj se prav na tem področju v Nemčiji obeta več težav. Tudi zaradi cenovno ugodnejše konkurence iz Kitajske na področju električnih avtomobilov, kjer so Nemci nekoliko zaspali. Naročila se pri nas ponekod že krčijo.

Sašo Švigelj
Po mnenju predsednika GZS Tiborja Šimonke je trenutno glavni razlog za skrb kriza v Nemčiji, najpomembnejši trgovinski partnerici Slovenije.

Nemčija je avgusta izvozila za 1,2 odstotka manj kot julija oziroma 127,9 milijarde evrov blaga. Vodilni nemški gospodarski inštituti pričakujejo, da se bo nemško gospodarstvo letos skrčilo za 0,6 odstotka. Krčenje mu napoveduje tudi Mednarodni denarni sklad (IMF). Na nemško gospodarsko sliko so zadnje mesece močno pritisnili visoka inflacija, upočasnitev industrijske dejavnosti in manjše kitajsko povpraševanje.

Gospodarsko okrevanje po pandemiji covida-19 je ustavilo izrazito naraščanje cen energije leta 2022. Inflacija cen življenjskih potrebščin, ki je bila že v porastu, je presegla osem odstotkov, kar je negativno vplivalo na kupno moč gospodinjstev, ključne obrestne mere pa so se zvišale za dobre štiri odstotke. Industrija in zasebna potrošnja sta skratka okrevali počasneje od pričakovanj.

Električna mobilnost je vse bolj kitajska

Pa vendar se je po ugotovitvah münchenskega inštituta za gospodarske raziskave Ifo položaj nemških proizvajalcev avtomobilov septembra nekoliko izboljšal. Glede prihodnosti pa ostajajo proizvajalci in dobavitelji pesimistični. V prihodnjih mesecih naj bi sicer povečali proizvodnjo, višje proizvodne stroške pa želijo prenesti naprej. Poleg tega se avtomobilska industrija pripravlja, da bo delo opravila z manj delavci.

»Na eni strani prehod na električno mobilnost pomeni manj delavcev, na drugi pa bo zaradi pomanjkanja kvalificiranih delavcev vse težje najti osebje,« je prepričan Oliver Falck, direktor centra Ifo za industrijsko organizacijo in nove tehnologije. Dejstvo je tudi, da trg električnih vozil pospešeno osvajajo Kitajci, saj so Nemci na tem področju nekoliko zaspali.

Premišljeno vlagati v inovacije in razvoj
Premišljeno vlagati v inovacije in razvoj ter iskati tržne niše, to naj bi bil recept za slovensko gospodarstvo ob ohlajanju globalnega, so konec septembra izpostavili na konferenci Izvozniki 2023 v Ljubljani. Poudarili so tudi, da je Slovenija med najbolj izvozno usmerjenimi državami v Evropi, a je preveč osredotočena na le nekaj trgov.

STA
Direktor družbe Kolektor Etra Tomaž Kmecl (prvi z desne) je dejal, da je ključ do višje dodane vrednosti v osredotočanju na inovacije in razvoj ter v preusmeritvi k proizvodnji končnih izdelkov.

Po mnenju predsednika GZS Tiborja Šimonke je trenutno glavni razlog za skrb kriza v Nemčiji, najpomembnejši trgovinski partnerici Slovenije. »Obetajo se težka leta, vendar smo majhni, hitri in prilagodljivi. Morda lahko prav zato iz krize, ki se nam obeta, pridemo hitreje kot ostali,« je povedal. Direktor družbe Kolektor Etra Tomaž Kmecl je dejal, da je ključ do višje dodane vrednosti v osredotočanju na inovacije in razvoj ter v preusmeritvi k proizvodnji končnih izdelkov.

Naročila se krčijo

»Proti koncu avgusta so naročila upadla za približno deset odstotkov, zdaj pa se počasi vračajo. Bomo videli, kaj bo, a za zdaj kaže, da se krivulja vrača v stare tirnice,« je povedal Janko Bačar, direktor podjetja VRC iz Ajdovščine, ki izdeluje vzmeti. Od 60 do 70 odstotkov proizvodnje gre za avtomobilsko industrijo, od tega 40 odstotkov za nemški trg.

»V industrijskem segmentu, ki predstavlja četrtino Hidriine prodaje, že od začetka leta zaznavamo nižji obseg naročil, iz Nemčije in celotne Evrope. Po 15 odstotkov nižjih naročilih v začetku leta trenutno beležimo že 30-odstotni upad naročil. Pričakujemo, da se bodo razmere v tem segmentu do konca leta še zaostrovale,« so sporočili iz Hidrie in dodali, da so poleg previdnosti naročnikov razlog za to tudi zaloge, ki so jih podjetja ustvarila med epidemijo.

»Avtomobilska industrija, ki predstavlja 75 odstotkov prodaje Hidrie, pa trenutno še raste. V evropski avtomobilski industriji še vedno odpravljamo koronske zaostanke v proizvodnji oziroma dobavah,« so še pojasnili. Pričakujejo, da jih bodo v celoti odpravili do konca leta. In šele takrat bo znano, pravijo, v kakšni kondiciji je dejansko avtomobilska panoga in kakšna bodo realna tekoča naročila.

Do konca leta bodo naraščali tudi prihodki

V skladu s tem pričakujejo, da bodo do konca leta še rasli tudi prihodki Hidrie. Letos predvidevajo, da bodo kot rezultat naraščajoče prodaje rešitev za električno mobilnost za dobrih šest odstotkov presegli lansko prodajo (385 milijonov evrov) in dosegli 410 milijonov evrov prodaje. V celotni strukturi Hidriine prodaje je 94 odstotkov izvoza, od tega 35 odstotkov v Nemčijo.

Robert Zabukovec
Hidria v Spodnji Idriji gradi nov visokotehnološki center e-mobilnosti.

»Hidria tudi v prihodnje ostaja osredotočena na razvoj in proizvodnjo rešitev za avtomobilsko industrijo, predvsem električno mobilnost, ter inovativnih industrijskih tehnologij. V ta namen v Spodnji Idriji gradimo nov visokotehnološki center e-mobilnosti. V digitaliziranem, robotiziranem in avtomatiziranem centru, ki bo začel delovati v prvi četrtini prihodnjega leta, bodo nastajali ključni sestavni deli elektromotorjev za hibridna in električna vozila višjega cenovnega razreda,« so pojasnili in dodali, da jim je uspelo skleniti dolgoročna partnerstva pri razvoju in proizvodnji z najuglednejšimi svetovnimi proizvajalci avtomobilov.